• Kavat

Allergitråden

t0va skrev 2011-04-26 10:47:49 följande:
    Ser att ni pratar eksem, nu har Theo fått väldigt röda kinder igen och på ena sidan har han typ en femkronestort rött torrt märke. Vad kan vi smörja med, bvc sa vanliga krämer men det hjälper inte. Becur repair och locobase har jag sett att ni pratat om men kan det finnas något annat lämpligt? 

Det röda försvinner inte som kinderna, det kommer och går men det torra märket är kvar även om kinderna är ok, fast även dem är torra och röda ofta. Funderar på ifall det inte är kanin ändå. För hos mina släktingar hade han inte röda kinder, men de har massa katter istället. Fast samtidigt så har han ju det även på andra ställen där det inte finns kaniner.

bvc började prata mögel, visst i våran lägenhet kan det kanske finnas, är miljonprojektshus vi bor i, men på föräldrastödet har jag svårt att se det. Fast det kan ju vara många andra saker. Hemma hade han inte det så ofta förut som han har nu, men nu krälar han runt också lite mer och ligger på mattan på magen.

Så svårt, men vad kan vi prova att smörja med?  

mithrandil: kämpa på, här är det också väldigt turbulent just nu. I söndags efter att jag hade lagt Theo så sa jag åt sambon att jag går ut nu, och så gick jag bara och var borta 45min. Bara jag och mina tankar. Han har inte tagit Theo många stunder och jag fick bara nog. Orkar inte med alla uppvak på nätterna och styra runt allt annat. Sambon har aspergers så det blir ju tuffare och det vet jag men ibland så rinner det bara över. Men vi går i någon form av terapi på föräldrastödet, har pratat om hela familjesituationen och det har hjälpt massor. 

Nu ska jag dit själv idag, känns jättebra att få prata av mig lite även om jag har pratat med sambon också. Kände som du när jag åkte till mina föräldrar, dels mådde theo så bra där med sin allergi och det var lungt jag har alla mina vänner där, att komma hem även om jag längtade till sambon var lite ångestladdat. Man glömmer lätt den där andra verkligheten. 

Kämpa på så får ni se vart det leder, hoppas det blir en bra lösning för alla vad det än blir. 
    Men du skrev väl att han fick havre nu? Jag hänger inte riktigt med, lite för mycket här hemma med sjuka barn...
    Men kan det hänga ihop med kinderna?
    Märket låter lite typiskt äggeksem.. De "brukar" vara runda och envisa. Men kan såklart vara annat.
    Låter väldigt långsökt med mögel... Tror mer på mat i och med att han redan har matallergier...

Det allra viktigaste är nog att man pratar med varandra i tid och reder ut. Kram!
  • Kavat
    amia01 skrev 2011-04-26 13:45:58 följande:

Tror vår dotter har blivit allergisk, men jag vet inte mot vad. Har sedan tidigare problem med förkylningsastma och kraftiga reaktioner på insektsbett, men hittills ingen mat-allergi. Men sedan några månader tillbaks klagar hon ofta på ont i magen och illamående. Oftast på heögkvällar när det är dax att gå och lägga sig. Nu i helgen kräktes hon en kväll. Ingen feber och ingen i närheten som haft magsjuka.
    Hade nog inte reagerat om det inte hade hänt så många gånger, och vid liknande tillfällen.
    Den enda gemensamma nämnaren vi hittat är att det oftast (? minnet är kort ? ) varit på fredagar/lördagar, när hon fått godis på kvällen. Däremot får hon nästan aldrig samma sorts godis, det har varit både choklad, nappar, remmar mm, så om det är godiset så måste det vara något som finns i många sorter. Utesluter lite det där med färgämnen...
    Mjölk och gluten reagerar hon inte på i vanlig mat, det känns skönt
    Återstår nötter? Fast det vet jag inte om det finns i "gele-godis"?
    Någon som har något tips?
    Och hur länge ska man vänta med att gå till läkare? Tänkte experimentera lite hemma först, och utesluta lite olika saker, för att få lite koll. Men det kanske är dumt?

Om godiset är det enda hon äter som hon inte annars äter? Kanske ni även har samma mat på lördagar, fredagar osv?  Skriv upp från innehållsförteckningar exakt vad hon äter så kan du säkert ringa in det efter ett tag.
    Är det godis  i lösvikt?
  • Kavat
    lolo21 skrev 2011-04-27 10:32:59 följande:
    2 veckor efter vacc och lova blir _inte_ bättre med sina kräkningar.. Nu följer hon kurvan precis, innan har hon haft god marginal. Huvudmåttet gick neråt på kurvan Rynkar på näsan Hon är iaf mer vaken. Hon helammas, ammar ofta ofta tack  lov, kissar bra o bajsar massor. Vad kan det vara, jag blir tookig snart. De gjorde ju UL på hennes mage på barn förra veckan som såg bra ut, lika med crp o salter. BVC tyckte jag kunde prova att ge henne potatis Obestämd för hon kräks så mkt, och vatten i _nappflaska_ om hon får ont i halsen av allt kräkande. Snacka om råd som kan sabba en amning illa kvickt. Lova är tre månader! Jaa jisses.

Nu blir det matdagbok och se vad som är boven. BVC tycker att jag skuldbelägger mig själv och säger att det bara finns evidens för att mjölken överförs så det kan orsaka allergi genom amning.. jag kanske kunde visa henne denna tråden Flört

mitrandhil: Det var tråkigt att höra, hoppas det löser sig till det bästa, KRAM.
    Potatis till en 3-månaders!!!! Tur du har lite vett i skallen i alla fall!

Jadu, konstigt att min lille mår bra på viss kost och dåligt när jag äter saker han inte tål!!! De kan ju inte vara helt pålästa om de tror att proteinerna inte går genom bröstmjölken... Suck!

Men du om det är jobbigt så stå på dig så att du får Zantac mot reflux. Det hjälper oavsett orsak till en viss del. Alltså det hjälper kräkningarna om det är jobbigt men du ska ju självklart leta orsak också. Matdagbok är toppen! Hoppas hon blir bättre snart! Kram!
  • Kavat
    The Luckiest skrev 2011-04-26 21:32:52 följande:
    Allt är ju inte utrett utan vi håller på med provokation för det visade inte på pricktest. Men just nu undviker vi ägg,soja,mjölk,vete,råg o havre...
    Är det vete så brukar man få pasta, fibrer att baka på och lite annat också. Beroende på om man tål sojasläktingar eller vetestärkelse för då ökar utbudet markant.
  • Kavat

Jag vill minnas att den är länkad i trådstarten i mjölkistråden. Det står bra om sena reaktioner där.

• Kavat

Dietisten brukar skriva ut Livsmedelshänvisning här och sen skriver läkaren på anvisningen. men vet inte om det är samma överallt. Man måste dock ha diagnosen klar.

• Kavat

Tootoolah, det är jätte svårt man kan ju bara gissa. Gå efter en teori tills man ser att den stämmer eller motbevisas. Är det pollen så borde hon väl kanske reager på äpple nu också?! Är det bara eksem på händerna? Kan det vara soleksem? Solen är superstark nu.

• Kavat

OBS! En varning här i solgasset. Smörj inte i ansikte med kortisonkräm och ha barnen i solen!!!

• Kavat
    Lalalong skrev 2011-04-27 19:17:59 följande:
    Tack så hjärtligt för varningen... 
    Väntar då i alla fall till vi ska vara lediga, för då har jag full kontroll. Hur lång tid efter man smörjt kan man sluta nojja om hon skulle "hamna" i solen, så att säga...  
    Jag vet faktiskt inte. Borde väl stå på..? Jag smörjer sällan i ansiktet om det inte är absolut nödvändigt. I ditt fall hade jag gjort det. Smörjer med Locobase Repair dock i ansiktet och tycker att det funkar rätt bra om det inte är så mycket..

Jag hade nog vågat smörja på kvällen med kortison och låtit dem vara i solen dagen efter. MEN jag hade försökt undvika solen (solhatt och skugga) så mycket jag bara kan ändå.
  • Kavat

Hur vet man om ett barn har vattkoppor, svinkoppor eller mollusker?!  Har försökt googla bilder, men det ser ju lite olika ut men ändå lika.. Har man alltid hög feber i samband med det. Är det något utav dem som förknippas med hosta?

Svar på tråden Allergitråden