• Tibell

Allergitråden

Kavat skrev 2011-06-17 17:04:13 följande:
    Solig  Åh, guuu, vad lättad jag blev nu! Äntligen!!!
    Tack gulle du <3

Nu hoppas vi bara på full effekt med.. skulle vara underbart att kunna sluta med lactulosen.
    Fick ge henne klyx idag =/ Och ut kom massa slemmigt mörkgrått/grönt klet..usch. Känns inte riktigt normalt..
    Och har vi riktigt tur har vikten med altheran att göra.. Vore inte fel om hon kunde lägga på sig lite. Benen mer ut som pinnar just nu..

Mithrandil : håller nog med Kavat. Varför skulle hon ens mäta benen ?? Jag tror inte du behöver oroa dig. Det är nog ingen fara och hör inte ihop med någon allergi..
    Växer hon bättre nu då¨?
  • Tibell

Idag hoppas jag Bellas neocate kommer. Altheran är slut och hon gillar inte vällingen jag gör.
    Dessutom tog hon ett bett på ett chips i förrgår som innehöll gräddpulver. Inga eksem faktiskt men hon har inte bajsat sen detta hände... Kommer det inget idag får vi klyxa igen imorgon..

• Tibell
    Kavat skrev 2011-06-22 15:50:53 följande:
    Ikea... Tveksamt, på pappret ja,eb i verkligheten vet ej. Min mellan får korv avsköljd i vatten. De står ju med korvbröden över... Så skölj noga i så fall!!! Sen äter han pommes man kan köpa lösa skålar. Sist fick liten smaka pommes och blev prickig och sov kasst, han är ju den som är mest känslig mot mjölk.. Men det är ju supersvårt att veta varifrån och varför. Vi gör rent bord och stol innan han sätter sig. Maken åt fisk, men tog inte i liten alls men vem vet hur känslig han är..? Så på pappret ja, men om det funkar? Tänk på att alla barn äter glass i lekrummet i restaurangen.
    Får se om vi vågar då !
    Sist hon åt på Ikea fick hon ett par strips och reagerade med massvis med prickar. Vet ej av vad men misstänker mjölk eller äggspår.
    Nu var det ett halvår sedan och hon är inte lika super känslig för mjölk så nu kanske det funkar ?
    Är såå trist att ta med eget..
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-06-22 20:11:59 följande:
    Här fungerar allt jättebra för alexander med hans nya kost.
    Han äter numera upp all sin välling och han äter all mat jag serverar.
    Magen fungerar bra, inga mer diarreer och han klagar inte på magont längre, men ibland luktar det fortfarande skunk och magen jäser upp nån gång då och då.

Kan magen svullna av tex mängden han äter eller gissar vi att något misstag skett, att han har något mer som måste bort eller att det bara är gamla rester?
    Han har inte stått på baskost så länge va ?? Kan ju hända att det tar lite tid =) Skönt att höra att han mår bättre nu i allafall..
    Hur mår lilltjejen ??

Saffe : Vi chansar nog på stripsen då =) sist funkade det absolut inte, men det verkar skilja från gång till gång. Likadant med strips från mc donalds. Vissa gånger reagerar hon inte alls och andra med eksem över hela magen och antingen förstoppning eller diarré.. Lite som lotteri ;)
  • Tibell
    tes 75 skrev 2011-06-22 20:35:30 följande:
    de har en "allergipärm" på Ikea som jag bläddrade i sist jag var där. tror det var glukossirap, dextros, druvsocker & maltodextrin i allt, även pommesen.
    Märkligt, för det innehöll inte stripsen på det ikea jag var på ( tittade med i pärmen ) Kan det kanske vara olika från Ikea till Ikea ??
    FrökenLindström skrev 2011-06-22 20:24:37 följande:
    Lotteri?

Fattar inte hur så många vågar chansa. Skulle aldrig utsätta mitt barn för det i onödan. bättre o ta med mat hemifrån. 
    Jo fast saken är den att hon ska tåla stripsen enligt konstens alla regler. Så egentligen tror jag mer på att det kanske legat smulor vid bordet eller att vi som sitter bredvid inte är tillräckligt nogranna... Eller kommit i kontakt med något hon inte tål. Och det kan likaväl hända maten vi har med oss.
    Jag hade ju givetvis inte chansat om jag visste att de innehöll något hon inte tål. Och framförallt inte om hon skulle få kraftiga reaktioner,
  • Tibell

Mithrandil : Det låter som om hon har samma humör som min höna ;)
    Barnen mår bra. Vi har de senaste dagarna testat att dra ner lite på Bellas astmamediciner, vet inte riktigt än om det funkar. Hon blir ju flåsig och stönig vid framförallt vid lek och får även lite bukandning och indragningar. Men hon mår inte dåligt av det och hade samma symtom när hon hade 1 dos till, så vi står kvar på detta tills vidare.
    Har telefonkontakt med hennes läkare på måndag så ska se vad hon säger om saken.
    På fredag nästa vecka ska vi göra ny vägning och mätning. Hoppas att det hänt massor sedan sist =)

Tilde äter inte sädesslagsfri kost än. Hemma gör hon det, men inte på dagis. Magen blir svullen dagligen men det beror säkert på kosten på dagis. Hon ska bara vara där i 2 veckor till och sen ska vi testa ordentligt utan. Vi orkar inte krångla med dagis.
    Ska ta upp frågor om eventuella allergitester på Tilde när jag pratar med läkaren på måndag.
    Sen kan vi alltid tacka allt regn för att barnen mår bättre i sina pollenallergier ;)

• Tibell
    mithrandil skrev 2011-06-22 20:53:12 följande:
    Ja, ett hiskeligt jäkla humör. Blir tokig.

Håller tummarna att hon blir helt bra på sädesslagsfri kost.
    Kan ju berätta att alexanders tok gung och det här med att ständigt vagga fram och tillbaka eller åla sig omkring helt försvunnit med hans nya kost. Alla de besvär som du skrivit att även tilde har så jag håller tummarna för att även hennes problem löser sig när hon får äta rätt mat!!

Nån som vet nån falukorv som inte innehåller druvsocker?
    Åh vad underbart =) Man blir så glad när man hör barn som mår dåligt och som sedan får må bra <3

Jag hoppas Tilde kost ska ge resultat. Jag tycker hon mått bättre sedan vi drog ner massvis på sädesslagen, ska bli spännande att se hur hon blir när det åker bort helt =)
  • Tibell

troll : så här kan Tildes se ut och ännu värre till och med..

Vi har blivit tillsagda att ge aerius när hon får dessa stora bett..

• Tibell

Mithrandil : eftersom havren funkat så bra för Amanda innan tycker jag nog du ska fortsätta testa :) håller tummarna att det går bra !

Svar på tråden Allergitråden