• Tibell

Allergitråden

Mithrandil : håll kvar på det nån dag till tills du tror att hon klarar sig utan!

Angående hennes kost tycker jag redan den ser rätt stram ut.. Finns inte så mycket att anmärka på där.
    Men eftersom hon mår dåligt de dagar hon inte fått i sig något kanske det inte alls beror på allergi alls ?
    Hon kanske har ont någonstans ? Tänder på gång ? Öronen ?
    Jobbigt pga av värmen ?
    Vet hur jobbigt det är. Bella är helt hopplös just nu. Man får INTE lämna hennes sida och helst ska hon sitta på en mest hela tiden...
    Vi får helt enkelt hoppas våra små gnällrumpor börjar tycka om livet igen :)

• Tibell

På min bovetepåse står det inget om spår av soja. Bella är dessutom extremt känslig för soja och reagerar på spår av så det hade vi märkt isåfall..

Hur mår barnen annars ?? Hoppas det är lite bättre i allafall ! Kram

• Tibell

Mithrandil : Härligt att barnen är lite gladare nu =) Tagit bort sädesslagen , mjölk och ägg på Alexander nu då?
    Har Amanda haft några fler astmasymtom?

Här hemma är det sååå mycket bättre nu när det är sämre väder..vilken skillnad. Får se hur det går när solen kommer tillbaka..
    Är riktigt deppad över att barnen ska ha sina pollenbesvär. De är så små dessutom, de ska kunna vara ute och leka som alla andra barn =(
    Men sist vi råkade glömma ge Bella allergimedicin på morgonen såg hon alldeles sjuk ut efter några timmar ute. Snoret rann, ögonen var blanka och alldeles illröd runt om. Till och med svärmor ( som tycker jag är hypokondriker ) trodde Bella blivit sjuk i feber,,så dålig såg hon ut att vara.
    Astman är också bättre nu när det regnar, Nästan så man inte saknar solen ;)

Var på utvecklingssamtal på Tildes avdelning idag. Och de tog också upp detta med att hon aldrig är still.. Inte ens vid samlingar eller matstunder =/ Hon ålar sig, klättrar, studsar mm. Förklarade att de upplever henne som orolig i kroppen
    Jag berättade om mina misstänkar om allergier och att det kanske beror på magont när hon gör sådär men det köpte inte fröken.
    Min man tror ju inte heller på det så han blev själaglad över att någon mer än han tycker jag är nojig.
    Den svullna magen skyller de på att hon kanske äter mycket..
    Får era barn så stor mage av att äta ??
    Saken är den är att hon inte alls äter bra.. Och någon storviktare är hon knappast med sina 14-15 kg..
    Så nu vet jag inte alls hur jag ska göra. Jag kanske bara ser saker som inte ens finns ??

• Tibell
    2små2stora skrev 2011-06-10 21:27:40 följande:
    Hur gammal är hon? Orolig i kroppen kan de bli av airomer.
    Hon är 4 snart.
    Vad är det för något ??
  • Tibell
    Miralicia skrev 2011-06-11 21:13:01 följande:
    VARNING!!!!!!

Köpte en minipåse (40g) med OLWs Lättsaltade chips till dottern ikväll.
    När hon kom till botten av påsen så säger hon: "nån har ju lagt i sånt här som jag inte tål"
    När jag kikar i påsen så får jag syn på att det ligger 4 halva jordnötter bland chipssmulorna i botten av påsen.

40g påse lättsaltade chips från OLW, med datumtryck på framsidan : 10 10 2011 E    19:44

Så se upp, kolla igenom vad det står för datum och även kolla igenom innehållet i chipspåsarna om ni har barn/ni själva som är känsliga för jordnötter eller soja/andra baljväxter.

Har mailat till deras konsumentkontakt (men av förklarliga skäl inte fått svar än) och tänker skicka in påsen till dem imorgon. Ska även bort till affären och be dem ta bort kvarvarande påsar med samma märkning så snart de öppnar i morgon bitti. Lägger även ut en varning via Matnyttigs facebook-sida.
    Usch fy =(
    Hur mår hon nu ?? Hoppas verkligen inte det blir några allvarliga komplikationer för tösen =/
    Bra att du varnar!!
  • Tibell

Kavat : Nää du, fråga mig inte hur varken personal eller man tänker.
    Just nu vet jag knappt vad jag själv tycker och tänker om allt.
    Hennes jämnåriga kompis var här och lekte idag. De hade klätt av sig till bara trosor och sprang runt här hemma, de var nämligen på " stranden"
    Och hennes mage var helt platt =0. Tildes mage blev helt plötsligt väldigt stor när de stod jämte varandra. Och då väger kompisen flera kg mer än Tilde.
    Ska ta ett ordentligt snack med mannen snart och se hur vi ska göra.
    Sen kommer ju allt problem med alla andra runt omkring. Känner mig redan som en hypokondriker och svärmors blickar och ord kommer INTE göra saken bättre...

Ett plus i kanten är att deras pollenallergi är bättre nu när vädret är helkass.. Synd bara att man ska behöva hoppas på regn hela sommaren ;)

• Tibell
    Tibell skrev 2011-06-10 21:32:20 följande:
    Hon är 4 snart.
    Vad är det för något ??
    Passar på att fråga dig 3Busfrön nu när du ändå är här =)

Fy stackars liten =( Brukar det gå över fort ??
  • Tibell
    2små2stora skrev 2011-06-11 21:40:03 följande:
    Jag stavar som en kratta airomir/ventoline/salbutamol skulle det stå.

Då väger hon skapligt ändå. J har klättrat upp till otroliga 17kg hon har fyllt 4 år.
    Aha =) Tilde får ingen airomir. Så något annat är det som gör henne så otroligt orolig i kroppen..

Nä Tilde väger inte jätte dåligt.. mellan 14-15 kg =)
    Härligt att J växer på bra. Jag hoppas att Bella tänkt växa på sig lite hon med..
  • Tibell

Mithrandil : jo att något är knas med tildes mage känner ju jag med. Hon hade lika svullen mage innan hennes mjölkallergi upptäcktes.
    Ska försöka få ett kort på hennes mage på morgonen och efter pasta tex, så ska vi se om det är mina ögon det är fel på eller om ni håller med mig ;) alltid skönt med fler röster i ryggen !

Stackars dina små :( hoppas det går över relativt fort!
    Men om hon får andningsproblem måste ju läkaren ta nya prover på henne :0 allergin kanske är jätte kraftig och hon behöver ha epipen eller något ? Läskigt!
    Bellas astma påverkas av hennes veteallergi.. Men det kommer först några timmar senare eller dagen efter. Så läkaren tror inte att vi behöver vara oroliga för astmaanfall!
    Får hon alltid andningsproblem när hon fått i sig mjölk ?

Svar på tråden Allergitråden