Inlägg från: Mama Law |Visa alla inlägg
  • Mama Law

Allergitråden

Svänger in lite snabb och lämnar lite avtryck.

I morron är det dags för Bup hoppas få lite hjälp från dom.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Mama Law

Så här skrevi wikings läkare hans vb intyg: 5årig pojke med multipel svår allergi. Wikings eksem fortsätter att vara uttalat. Trots dagliga smörjningar 2-3ggr/dag så är han aldrig besvärsfri. Behandlas regelbundet med stark kortisonkräm i kurer och även underhållsbehandling förutom mjukgörande krämer. Specialkräm i ansiktet 2ggr/dag. Kost: Mycket utpräglad födoämnesallergi. Tål enbart potatism nöt och viltkött, enstaka ytterligare livsmedel i liten mängd. Livnär sig till stor del på aminosyrebaserad kost i form av Neocate. Riskerar att reagera kraftigt med allergisk chock om han får i sig nånting av misstag. Försedd med akutmedicin i form av adrenalinspruta och kortisontabletter. Detta är en del av intyget sen tillkommer ALLA mediciner och hur doseringen är. Han påpekar även hur socialt handikappad både vi som familj och wiking är. Han tar även upp att vi måste köra honom till ett allergidagis i en annan kommun och att vi därför också får mertid att köra honom. Han har även tagit upp att vi inte kan ha wiking på dagis fulltid utan bara några timmar om dagen och att vi därför inte kan jobba/studera heltid. I slutet står att hans allergier kommer bestå i flera år framöver och att hans allergier/eksem är de svåraste i länet. Vi får se om det blir mer 1/4 dels Vb för honom, hans bror har 1/4del också.

• Mama Law

Ja det tycker hans läkare med han tycker det här är ett hån. Vi har precis sökt för en höjning igen. Sökte för 2 månader sen och har fortfarande inte haft telefonmöte än så det lär väl ta 8-10månader som vanligt för min del. Just nu är wiking i början på en utredning för ev. Adhd/Add eller om det är medicinerna som gör att han är som han är. Då blir det till att göra en ny ansökan om han får en diagnos. Men det blir ett senare bekymmer. Får vi inte högre har läkaren sagt åt mig att överklaga så långt det går så det blir till att göra det.

saffe skrev 2010-04-19 19:29:35 följande:
    Tack för att du delade med dig oxå! Det låter som att ni borde få mer än 1/4 VB för Wiking...
  • Mama Law

Hej allihopa. Här är det tungt just nu wiking ser inte alls för rolig ut och ju längre dagen går desto mer svälld i ansiktet blir han... antagligen pga pollen.

Fick idag ett väldigt trevligt samtal utav Wikings dietist där hon meddelade att Wiking är nominerad till Min Stora Dag. Blev så glad hoppas verkligen att han får sin önskan uppfylld att få åka och bada i solen. Snälla ni håll tummarna för att hans önskan ska gå i uppfyllelse!

• Mama Law
    FenomenaA skrev 2010-05-07 12:15:50 följande:
    Jag håller tummarna! Såg allt som Wiking inte tål. Vad äter han (om jag får fråga)? Det verkar väldigt besvärligt.
    Det enda som wiking äter idagsläget är potatis, älgkött, nötkött och dricker vatten ibland vid enstaka speciella tillfällen kan vi fuska men han vet att han får betala för det så det blir lite extra medicin innan han får sin lilla fest när den väl är.
  • Mama Law

wiking är väldigt förtjust i en ren nötköttskorv som finns i affären och det är tur att den finns för det finns inte så många "rena" nötkorvar.

• Mama Law

Jag har både advance och active jag kan erbjuda får ganska stor ranson så kan jag hjälpa till så hojta bara! Burkarna är tyvärr borta sen länge.

trållmor skrev 2010-05-13 10:18:04 följande:
    3Busfrön: GRATTIS till Johanna Vi har inte fått livsmedelshänvisningen från dietisten, undrar om hon ändrade sig och vill att vi ska ta upp det med vår nya läkare/dietist när vi kommit upp? Känns jobbigt att behöva vänta ytterligare, och lägga ut ännu mer pengar Verkar som att hennes fina ord om att hon skulle hjälpa till och se till att vi äntligen får en nedförsbacke bara var tomma ord Vi har dessutom bara fyra burkar Neocate kvar till Neelah, och med alla utgifter iom flytten så känns ju det också som en jätterolig kostnad att ta Känns som att, trots att vi har alla allergier svart på vitt, så blir vi inte trodda och får kämpa och kämpa och kämpa...Jag ringde apoteket också och inte ens Timons epilepsimedicin har kommit in, och det som var såååå viktigt att vi började med det genast!!! Vi fick ju lov att vänta tills efter EEGt och den gjorde vi den 4 maj, så vi var tvungna att börja senast den 5 maj med medicinen, och så har hon inte ens skickat det?!?!?Samtidigt som att det känns som att vi borde anmäla hela deras förfaringssätt, så känns det så jobbigt att behöva ha nåt ytterligare att ta tag i... som att situationen inte är jobbig nog??? Är man inte värd mer som människa Förlåt för mitt gnällinlägg, men det känns hela tiden som att man bankar huvudet blodig för ingenting...
  • Mama Law
    Angel Gbg skrev 2010-05-13 19:27:12 följande:
    Mama Law: Som här då... fick mitt uttag i förra veckan så jag har lätt men tillfällig översvämning
    Ja det är tur att man bara betalar 120/uttag då man ser slutnotan på 16000 för ett uttag.... men va gör man inte för att dom ska få i sig näringen de behöver. W är ju 5 år nu och trodde ju verkligen inte att han skulle äta så länge men det blir nog flera år än för han är inte mogen för att ta bort flaskan då får vi ännu värre helvete.
  • Mama Law

Wiking blev 5 i januari och äter fortfarande välling (neocate) i flaska vid sänggående och även om han vaknar på natten. Det är oftast det som får honom att somna om annars blir natten ett helvete.

• Mama Law

liten uppdatering. Kom hem igår efter en inläggning med wiking på falu lasarett då han åkt på en rejäl infektion med både staffar och streptokocker i sina sår/eksem. Han hade varblåssor som började på foten men spred sig till resten av kroppen. Så blev inlagda i fredags och kom hem igår. Leo åkte på en kraftig allergiskreaktion i måndags så han ska in och ta prover i morron så får vi se vet inte om det beror på pollen eller om det är nåt han ätit, till botten ska vi med det iaf. annars kraxar towa och alvin på som vanligt.

Svar på tråden Allergitråden