sofmo skrev 2010-04-06 22:34:55 följande:
Är det någon här som har kunskap om fiskallergi? Maken har fisk och skaldjursallergi och vi har därför väntat med att ge dottern (11 månader) fisk. Men nu ska vi testa...och vi är ganska oroliga. BVC är ju inte alltför kunniga i detta ämne, och jag skulle bli mkt lugnare om jag fick lite "experthjälp". Har jag fattat det rätt; det är andra gången som man äter ett livsmedel som man reagerar med allergiska symptom. Barn kräks och får utslag - gäller det även fiskallergi? För maken svullnar ju i halsen! Hon har fått ersättning nästan från födseln och den är det ju fiskolja i så därför får hon fortf. ersättning på morgonen istället för välling. Nog för att det är lite fiskolja i, men jag tycker att hon borde reagerat på den om hon är allergisk - eller?
Min son har fisk-och skaldjursallergi. Dock inte Ig-E-förmedlad allergi (klassisk allergi som visar sig på allergitest) utan en överkänslighet som visar sig med magbesvär (magont, grön diarée). När han var liten reagerade han även när jag åt fiskolja så visst kan de reagera på små mängder. Tål han det ska det inte vara någon fara att sakta testa sig fram. Man ärver inte specifika allergier utan anlag att utveckla allergier. Nu när min son är 1 år ska vi provocera fisk och det var inte annat än annat man provocerar. Ge lite, börja med fet fisk och ugnsbakad sådan och gå sen vidare med kokt/stekt. Lax är minst risk att reagera allergiskt emot, men mot lax kan barnen ist reagera mot det röda i det.