Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Allergitråden

Var på lekpalatset i Kållered idag och båda ungarna kunde äta pannkakor där {#lang_emotions_sunny} De gör "allergipannkakor" på semper finmix (guar) och risdryck (okänd sort) och "utan ägg". Vad mer de hade i vet jag inte, men de såg ut som riktiga pannkakor och A åt i alla fall med god aptit.

• Blå Flygare
    Viccy skrev 2010-04-05 22:37:43 följande:
    Oj!! En allergitråd Här passar jag! Jag är allergisk mot det mesta! Sjukhusköket stönar när jag ska bli inlagd för då får de ner typ 2 A4-sidor och sen gör de ändå fel :-P De råkade ge mig Tofuglass när jag låg på förlossningen.. De hade fått för sig att jag inte tålde mjölk, men det stod ju SOJA :) Jag har massor med mat/korsallergier som beror på allergi mot timotej och björk! Jag kan aldrig gå ut och fika eller äta middag på restaurang :( Jag vågar aldrig åka utomlands :( T.o.m. min familj och släkt får det hett om öronen när jag ska hälsa på :( Mormor råkade en gång ge mig nougatglass (som hon hade köpt BARA till mig) istället för nöttårta Jag hade dött om jag råkat smaka innan jag dubbelkollade! Bokstavligen!!
    Välkommen
  • Blå Flygare
    Helle76 skrev 2010-04-05 21:42:21 följande:
    Är det vanligt med födesämnesallergier + astma och pollenallergi? Äldsta dottern som är 4,5 år är på akuten nu pga svårt att andas, jobbig hosta och de på sjukvårdsupplysningen frågade om astma och pollenallergi.
    Vanligt. Och åldern är rätt för att byta ut födoämnesallergier mot pollenallergier. Förhoppningsvis byta ut och inte bara addera
    Hur går det för henne nu, har hon hunnit bli bra? Ingen astma sen innan eller?
  • Blå Flygare
    sofmo skrev 2010-04-06 22:34:55 följande:
    Är det någon här som har kunskap om fiskallergi? Maken har fisk och skaldjursallergi och vi har därför väntat med att ge dottern (11 månader) fisk. Men nu ska vi testa...och vi är ganska oroliga. BVC är ju inte alltför kunniga i detta ämne, och jag skulle bli mkt lugnare om jag fick lite "experthjälp". Har jag fattat det rätt; det är andra gången som man äter ett livsmedel som man reagerar med allergiska symptom. Barn kräks och får utslag - gäller det även fiskallergi? För maken svullnar ju i halsen! Hon har fått ersättning nästan från födseln och den är det ju fiskolja i så därför får hon fortf. ersättning på morgonen istället för välling. Nog för att det är lite fiskolja i, men jag tycker att hon borde reagerat på den om hon är allergisk - eller?
    Min son har fisk-och skaldjursallergi. Dock inte Ig-E-förmedlad allergi (klassisk allergi som visar sig på allergitest) utan en överkänslighet som visar sig med magbesvär (magont, grön diarée). När han var liten reagerade han även när jag åt fiskolja så visst kan de reagera på små mängder. Tål han det ska det inte vara någon fara att sakta testa sig fram. Man ärver inte specifika allergier utan anlag att utveckla allergier. Nu när min son är 1 år ska vi provocera fisk och det var inte annat än annat man provocerar. Ge lite, börja med fet fisk och ugnsbakad sådan och gå sen vidare med kokt/stekt. Lax är minst risk att reagera allergiskt emot, men mot lax kan barnen ist reagera mot det röda i det.
  • Blå Flygare

Såg notis om att det kommit ett lapptest man kan köpa, men det stod inte för vilka allergen. Glömt vad det hette naturligtvis Någon som vet något? *nyfiken*

Snutten: sympati! Reagerar S på mer än gräs? För jag har just börjat ge min S aeromir och är rädd att vi börjat lite för sent. Dags för nässpray och ögondroppar? Eller ska man bara ge det om de trots tablett får symtom??

• Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-04-12 21:31:38 följande:
    Jag tror inte det är gräs jag mistänker björk, ek och senare på säsongen gråbo. Jag har inte sett någon direkt koppling när vi har klippt gräset osv utan mer allmänt när vi är ute under våren i april och maj.
    Ok, S reagerade från mitten av maj förra året och det var tydligt att det var gräs Dessförinnan hade hon reagerat på kontakt med gräs så vi misstänkte det sen innan. Tydligen reagerar man ofta på maskros vid gräsallergi så det skulle förklara att det kom så tidigt Dock inte sett några maskrosor än {#lang_emotions_undecided}
  • Blå Flygare
    EL I skrev 2010-04-14 18:25:30 följande:
    Ni är nog trötta på  mig nu satt och analyserade lite här i kväll för jag kände mig så besviken. En kompis var här också och hon såg också att hans mage är större igen samt lite röd på kinderna och sådär... Jag har kommit underfund med att han alltid blir sämre när han varit på dagis så det måste ju vara nåt de gör där...kanske är det där med smörbytta och hans bröd?? ska köra stenhårt både hemma och på dagis med att han får ha en egen smörbytta samt leverpastej och se om det blir bättre. Nåt annat att tänka på? Sätta honom en bit från de andra så han inte får tag i deras mackor?? Mer? Han verkar ju ytterst känslig.
    Trolldegen! Att den görs en dag han inte är där (t.o.m. S reagerar om vetemjöl används i samma lokal) och att han får en egen utan sädesslag och med ren kavel etc.
  • Blå Flygare
    EL I skrev 2010-04-14 21:02:38 följande:
    hmm har inte tänkt på det. ska höra med dem hur de hanterar detta? han har inte visat några tecken på kontaktallergi men det kanske kan bli eksem vid inandning?? tror inte han får nån egen utan jag tror de ger honom samma eftersom jag inte sagt nåt om kontaktallergi...
    När det yr så både man andas in det och det landar på ytor där man sen lägger maten som ska ätas. Och det är rå vete, inte tillagad form. Sen kan väl ett barn i den åldern äta en liten bit? Om inte ta till läppen och låtsas-äta.
  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2010-05-01 15:41:14 följande:
    www.aftonbladet.se/kropphalsa/allergi/article... Vad tror ni?
    Tja, detvarknapphändig info. Men allergiläk rekommenderade Nasaleze ochRenässans till S förra säsongen. Använde det även själv och det hjälpte lite. Även ögonskölj har jag använt till mig, och tycker det är skönt. Men svårt till ett litet barn. Funderat på luftrenare, men det kostar ju lite. Då vill jag veta att det verkligen funkar! UNdrar hur renässans pollen är jämfort med nasaleze?

Denna var ju intressant www.aftonbladet.se/kropphalsa/allergi/article6994415.ab
Svar på tråden Allergitråden