Allergitråden
Dalkulla74 skrev 2010-10-31 21:09:52 följande:
Hej, har inte var in i tråden på många veckor men skumläste lite hastigt nu och såg att ni pratade underställ för eksembarn.Jag har hela tiden trott att Martin inte skulle kunna ha ullunderställ pga hans hud eftersom han har haft eksem över hela sin kropp konstant sedan han var liten plutt. Men jag hade fel! Fröknarna på dagis (ur&skur) fortsatte prata så väl om ull (och silke) så jag bestämde mig förra året för att köpa ett ullunderställ till honom. Efter en hel del letande på nätet så föll valet på Devolds underbara underställ. Det finns dock inte att få tag i på så många ställen men norrrbaggen.se och h2u.se har de. Jag kan länka här så får ni se vilket det är som Martin har och använde alla dagisdagar i veckan under heela vintern förra året. h2u.se/index.php?page=Products&showItem=308
Sen fick han ytterligare ett ullunderställ i merinoull från farmor och farfar och det fungerade lika bra det så nu är jag inte alls rädd för att köpa flera av merinoull .
Till pyjamas har Martin på sista tiden börjat använda bomullspyjamas men det kunde han inte alls ha när han var mindre och eksemen var än värre för han sov genast sämre. Bomullsfibrerna är större och hakar lättare fast i eksemen än vad tex silke gör. Vi har köpt silkespyjamasar på sidenselma sidenselma.se/c-7-barn.aspx och tycker de är toppen! Så klart är det aboslut bästa Dermasilk men de kostar ju mer än dubbelt så mycket. Vi får däremot dermasliktuber utskrivet av Martins doktor och de är helt gratis. Dessa använder vi som tights och så har han bara en tröja till det.
Hoppas jag kunde hjälpa er med lite nya tips (har som sagt inte läst mer än som hastigast nu så jag vet inte hur mycket det har skrivit om detta).
Jag har anv. minimundus och janus och upplever dem som mycket mjuka. S älskade dem, men förra året hade hon bara torr hud och inte eksem., Men då vet jag iaf att mittar man rätt ull så kan det funka. Tack för tipset om silke. Hur är den i kvalitét? Är den "silkig" eller sträv? Jag anv. silkesinlägg i tygblöjor, och den var obehandlad så den var grov. Men den smörjde in huden och var hudvänlig på så sätt. Men så ser inte denna siden ut att vara?