Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Allergitråden

Dalkulla74 skrev 2010-10-31 21:09:52 följande:
    Hej, har inte var in i tråden på många veckor men skumläste lite hastigt nu och såg att ni pratade underställ för eksembarn.

Jag har hela tiden trott att Martin inte skulle kunna ha ullunderställ pga hans hud eftersom han har haft eksem över hela sin kropp konstant sedan han var liten plutt. Men jag hade fel! Fröknarna på dagis (ur&skur) fortsatte prata så väl om ull (och silke) så jag bestämde mig förra året för att köpa ett ullunderställ till honom. Efter en hel del letande på nätet så föll valet på Devolds underbara underställ. Det finns dock inte att få tag i på så många ställen men norrrbaggen.se och h2u.se har de. Jag kan länka här så får ni se vilket det är som Martin har och använde alla dagisdagar i veckan under heela vintern förra året.  h2u.se/index.php?page=Products&showItem=308

Sen fick han ytterligare ett ullunderställ i merinoull från farmor och farfar och det fungerade lika bra det så nu är jag inte alls rädd för att köpa flera av merinoull .

Till pyjamas har Martin på sista tiden börjat använda bomullspyjamas men det kunde han inte alls ha när han var mindre och eksemen var än värre för han sov genast sämre. Bomullsfibrerna är större och hakar lättare fast i eksemen än vad tex silke gör. Vi har köpt silkespyjamasar på sidenselma  sidenselma.se/c-7-barn.aspx och tycker de är toppen! Så klart är det aboslut bästa Dermasilk men de kostar ju mer än dubbelt så mycket. Vi får däremot dermasliktuber utskrivet av Martins doktor och de är helt gratis. Dessa använder vi som tights och så har han bara en tröja till det.

Hoppas jag kunde hjälpa er med lite nya tips (har som sagt inte läst mer än som hastigast nu så jag vet inte hur mycket det har skrivit om detta).
    Tack!
    Jag har anv. minimundus och janus och upplever dem som mycket mjuka. S älskade dem, men förra året hade hon bara torr hud och inte eksem., Men då vet jag iaf att mittar man rätt ull så kan det funka. Tack för tipset om silke. Hur är den i kvalitét? Är den "silkig" eller sträv? Jag anv. silkesinlägg i tygblöjor, och den var obehandlad så den var grov. Men den smörjde in huden och var hudvänlig på så sätt. Men så ser inte denna siden ut att vara?
  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2010-11-03 16:33:10 följande:
    Vad får era barn slembajs av? Och hur länge efter att de ätit det kommer bajset?

Lilleman bajsade och kissade på sig innan när vi kom hem från dagis. Något säger mig att det inte är vete för han ser inte ut så i ansiktet som han gör när han fått i sig vete. Han har inte spytt och är pigg i övrigt men klarade inte att hålla sig.
    Här hemma har han inte fått något "ovanligt". Dessutom var han inte på sin vanliga avdelning idag, utan dotterns, men "rätt" kokerska och "rätt" person brevid honom vid lunchen... F-n, vad jobbigt det är med allergiska barn.... Vill ju veta vad det kan vara så att man kan undvika det i framtiden...
    A fick det av fisk.
  • Blå Flygare
    brünnhilde skrev 2010-11-07 20:05:59 följande:
    Hej! Någon härinne kanske har något värdefullt att tillföra kring vårt lilla problem, så jag hoppas det rr ok att jag hoppar in och frågar?

Min son började för ca en vecka sedan prutta och rapa extremt mycket, och nu börjar jag bli orolig för att det kan vara något allvarligt.

Han har gasbildning som en vuxen, och han kan rapa upp till 20 ggr/minut. VI har inte ändrat något i hans kost, och han mår bra i övrigt. Hans avföring varierar mycket från dag till dag - från stenhård till halvlös.

Kan det vara allergi? Kan det vara något annat?

Vet du kanske vad det kan vara? Behöver jag vara orolig?
    Vid gasbildning tänker jag på laktosintollerans, det uppstår vid olika åldrar. Kan säkert vara många andra saker med. Jag hade hänvisat till bvc om jag hade haft förtroende för dem, samma med 1177 Så jag får väl hänvisa till barnmedicin då.
  • Blå Flygare
    brünnhilde skrev 2010-11-07 20:17:05 följande:
    Jag har redan försök t med 1177, utan framgång. Ska prova BVC utan framgång imorgon också . I stan där jag bor fick jag veta att de inte tar emot sjuka barn, utan endast friska .... Så jag är lite förvirrad och undrar vad bvc är till för egentligen om man inte har en helt nyfödd. Men det är ot, förlåt.

Fler som vågar spekulera?
    Här har bvc profilerat sig annorlunda just genom att ta emot sjuka barn, enda bvc jag vet om som gör det Bvc är till för att stödja nya föräldrar, ge amningsråd (kunde de bli bättre på), följa viktkurvor, ge tips i vardagen, informera om pricksjukdomar och annat vanligt, kolla utvecklingen. Men alla avvikelser från det normala så hänvisar de vidare. Tyvärr är de ibland dåliga på var gränsen går eftersom de bara jobbar med det friska...
  • Blå Flygare
    2små2stora skrev 2010-11-07 20:08:30 följande:
    Twister är det väl mjölk i, om jag inte minns helt fel.
    Vatten, socker, glukossirap, citronjuice framställd från koncentrat(5%, jordgubbsjuice framställd från koncentrat(4%, fruktsocker, ananasjuice framställd från koncentrat (2%), stabiliseringsmedel (karragenan, fruktkärnmjöl, pektin), arom (innehåller mjölk), citronsyra, fläderbärsjuice framställt av koncentrat, rödbetsjuicekoncentrat framställt av koncentrat, spenatextrakt, färgämne (kurkumin).
  • Blå Flygare
    brünnhilde skrev 2010-11-09 10:18:30 följande:
    ... bara en liten uppdatering om någon är intresserad. Efter en enda laktosfri dag verkar pruttarna och raparna vara borta! Kan det gå så fort?
    Ja, vad jag har förstått det ger laktosfri kost effekt samma dag.
  • Blå Flygare
    Rasmus päron skrev 2010-11-09 10:34:57 följande:
    Hello alla kloka!

Dags att be om nya, kloka, råd! Igår fick vi bekräftat att Rasmus är lika allergisk mot ägg som mot vete, han har iofs aldrig prövat ägg utan vi "vet" det bara via prick och RAST. Så nu är nästa uppgift på dagordningen att lyckas med att baka goda tårtbottnar utan "allt". Är det förresten nån här i tråden som råkar sitta på ett recept på goda kanelbullar, även de måste vara utan vete, mjölk och ägg.

Har ni några tankar kring hur man gör nu när det är dags att pröva fisk? jag är ju själv så allergisk så det bara är lax som kan komma på fråga hemmavid men om Rasmus tål det så vill vi ju testa andra fiskar också.... För visst tänker vi väl rätt som tänker börja med feta fiskar före vita fiskar??
    Feta fiskar föra vita, helt rätt. Lax är den mest allergivänliga som fisk, men den är också röd så barn som är känsliga mot röda saker kan reagera på det hos laxen. Det betyder att om han reagerar med prickar runt munnen eller dyl. kan ni ändå testa någon annan fet fisk som inte är röd. Makrill t.ex. Inte i tomatsås då
  • Blå Flygare
    Twixie skrev 2010-11-09 17:50:15 följande:
    Någon som bakat med linfröavkok istället för ägg? Ska man blanda det som man blandar ägg och socker "på riktigt"? Jag blandade bara ut det i smeten lite fort och det lade sig bara som en oljehinna över hela kakan. Den blev aldrig "kakig" utan höll sig så hela tiden i ugnen. God blev den däremot
    Vispa som du gör med socker så det blir ett vitt skum. Som angel säger behöver det extra tid i ugnen. Bäst blir avkoket om man kokar i 3 minuter, och sen kyler ordentligt i kylskåp innan vispning.
  • Blå Flygare
    Mela78 skrev 2010-11-11 19:11:04 följande:
    Oj, missade skriva visst skriva en hel del... jag gav okokt laktosfri mjölk nu på eftermiddagen. Är det för snabbt att ge laktosfri yoghurt imorgon redan?
    Vi gav bara laktosfri första veckan av provocationen, det var inget bekymmer vid övergången.
  • Blå Flygare

Nu har vi fått besked om VB. Vi hade 1/4 för S men sen vi är säkra på att hon tål mjölk o ägg har vi sökt om. Vi får inte på enbart henne, men tillsammans med A. Vi får ingen merkostnad. Så bye bye ersättning från TH, men jag är glad att beslutet gäller från denna månad som beslutet togs så vi slipper betala tillbaka till TH.

Känns lite konstigt att få mindre nu när S för första gången har regäla eksem och vi smörjer helkropp 4 ggr/dag, men det ska ju vara tillfälligt...

Svar på tråden Allergitråden