Allergitråden
Om det är så att äggen står för närmare 80-90% av vätskan i receptet så behöver man ersätta det med lite vätska i någon annan form för att binda ihop mjölet med så att det åtminstone blir en smet och inte bara en massa pulver.
Jag och dottern gillar choklad så....
Cerlanders chokladkaka
3 dl socker
2½ dl mjöl*
1 tsk vanillinsocker
2 tsk bakpulver
3 msk kakao
2 dl linfröavkok** (alt 2 st ägg)
150 g mjölkfritt margarin (alt. smör)
1½ dl vatten
Gör linfröavkoket**.
Blanda torrvarorna i en bunke.
Koka vattnet och smält margarinet.
Vispa linfröavkoket och blanda i med torrvarorna.
Rör i matfettet pö om pö, blanda väl.
Tillsätt det kokta vattnet pö om pö under omrörning.
Smörj och brödsmula en hålform. Häll i smeten.
Grädda i 175 grader i ca 45 min.
Låt kakan svalna i 2 timmar innan den vänds.
*går lika bra med mixwell gluen-och laktosfritt som vanligt vetemjöl. Har även testat Lailas blå, men den ger bismak.
**koka upp 2 dl vatten med 2 msk hela linfrön. Låt koka i 3 min. Låt kallna.
Chokladmuffins 12 st i muffinsform, eller 21 i pappersformar
recept från Allergisidan
4 dl vetemjöl
1 dl kakao
3 dl strösocker
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2½ dl vatten
3/4 dl Olja / mjölkfritt flytande margarin / 75g smält mjölkfritt margarin
Blanda alla torra ingredienserna och häll sedan i det kalla vattnet och fettet och rör om.
Grädda i 225ºC
-ca 15-20 min i muffinsform
-ca 10 min i pappersformar
Nu kommer jag med några frågor igen...
Vi var till dietisten förra veckan och hon konstaterade allergi mot majs och havre och jag undrar om det räcker eller om en läkare måste blandas in? För att få det "på papper" så att säga? Vi kommer att utesluta det oavsett men det vore ju bra med det där intyget til kommunen, sonen hinner nämligen börja hos dagmamman innan vi ska till läkaren nästa gång.
Och så funderar jag på vilka typer av produkter kan man få på livsmedelsanvisning egentligen? Vi får ju Nutra för mjölken men hur är det med de andra allergierna? Känns som om det kommer bli dyrt att köpa alla ersättningsprodukter från vanliga butiker, om inte annat väldigt omständigt.
Förresten så gav dietisten ok för soyaprodukter! Har inte hunnit testa än men vi hoppas det ska gå smärtfritt, vore så skönt att kunna ersätta mjölken med annat än risprodukter Vete ska vi vara fortsatt försiktiga med och planen är att eliminera och provocera med det så fort vi lärt oss om allt annat. Men det känns inte som om det är någon jättepanik då symptomen är betydligt lindrigare än med hans andra allergier...
Nu blev det så där långt igen, sorry. Tack på förhand!
Vad har hänt med S's hud?? Hon har haft eksem i knävecken som jag trott enbart berott på mollusker (blir torrt och rött runt varje). Börjadesmörja med mjukgörande (becur repair och mandelolja) Till en början blev det mycket bättre och massa mollusker försvann och sksemet byttes mot lite torr hud. Men nu är det tillbaka och har spritt sig. Plus att kon är helt knottrig på ryggen som kliar. Inte prickar utan skrovlig hud utan att vara torr. Det kommer och går lite och ofta är det även över axlarna och ner på bröstet. Utan att vi provocerat havre som vi eg. skulle (nja, vi började för två veckor sen - gav i två dagar - men avbröt pga mycket gräspollen och oklar ev. reaktion).
Vad kan det bero på? Nu är det ju låga halter av gräs så det kan ju inte bero på det. Hon har inte tidigare reagerat på gråbo. Kan det vara det jag smörjer med?? Hon har blivit smord med dessa två innan och de har varit riktigt bra för henne. Sen reaktion på havre?? Men hon harinte reagerat med magont - stopp, det har hon visst klagatpå och försökt kräkas så som hon gör ibland. Men det behövs inte alltid sädesslag för. Inte reagerat med matvägran mer än möjligvis de dagarhon fick havre, inte längre.
Vad gör jag? Hon får redan max av antihistamin. Kortison känns inte ok på så stor yta och ffa inte där det finns mollusker (de spricker ju), på ryggen är hon ju inte torr ens. Vad för kräm. Jag brukar ju inte lyssna på apotek eller bvc för S blir torr av mineraloljor. Men detskiter jag i nu, det kommer ju först efterett tags användning. Måste få bort eksemen och klådan på ryggen.