Inlägg från: Bellatrix |Visa alla inlägg
  • Bellatrix

vi med många barn del 9

Emrejosana- mycket av det du skrivit kunde ha varit jag som skrev...samma här att det är kaos och att barnen inte hjälper till. De ,inklusive sambon, är väldigt slarviga och kastar kläder överallt och jag måste plocka i timmar för att kunna dammsuga. Tjatar mycket  på de äldre om städning- tråkigt! Har försökt styra upp det så alla ska hjälpa till och lite bättre har det nog blivit.

Det där med att kunna säga till släkten att man är trött utan att få pikar tillbaka...jag undviker allt som kan uppfattas som klagan- vill inte riskera kommentarer. Vill inte heller längre be mamma om hjälp då hon verkar ta det som en tråkig plikt att ta hand om barnbarnen,utan om hon vill får hon  erbjuda sig själv. Hon vet att vi alltid är tacksamma över lite hjälp- vadsomhelst- men hon har sagt vissa saker som gör att jag inte vill fråga.

Jag prioriterar alltid sömn- det är det enda sättet att orka för mig. Sen har jag tur att mina barn är hästintresserade som jag själv, så för mig är det ren avkoppling att vara med barnen i stallet, får ny energi av det. (Inte när jag har alla barnen med där utan om de två yngsta är med sambon)

• Bellatrix

Millis- välkommen! Jag har också fem barn. Är väldigt nöjd med det, men vissa stunder känner jag mig osäker iallafall...det skulle vara så kul med en till...men då måste vi nog skynda på innan jag faller för åldersstrecket känns det som....nej det blir nog inga fler här!

Jag skulle också bäva för att berätta för mina släktingar.Håller med om att det är tokigt att det ska behöva vara så! Men det är ändå mitt liv som jag lever som jag vill så jag bryr mig inte om deras attityd så mycket.

Bumblebina- hahaha jag var som du, helt tvärsäker på massor av saker.

Äntligen har vår gamla katt accepterat de nya kattungarna...nu råder harmoni här med tre kissar som sover i samma rum. Har varit en heldel morrande o fräsande innan.

• Bellatrix
    7småtroll skrev 2010-10-09 11:43:01 följande:
    Idag känner jag mig som världens sämsta mamma! Lilltösen var i vår säng. Självklart så vill hon ju stå vid sänggaveln och helt pltsligt hör jag en duns och gallskrik. Då har hopn gjort en vurpa över sänggaveln och hon låg på rygg på golvet. Däremot har hon slagit pannan i golvet så hon har nog rullat runt. Nu har hon ett stort blåmärke i pannan på ca 5 cm och en liten bula under. Hon var trött direkt efteråt men efter en stund var hon sitt vanliga jag igen så det är nog ingen fara. Nu sover hon sin vanliga tupplur som hon alltid gör vid den här tiden men detta hände ju fr flera timmar sedan. Men så dåligt man mår som mamma fast jag vet att sådant här händer. Hon är snart 17 månader och är en riktig klätterfia!
    Försök att släppa det dåliga samvetet...det är ju sånt som händer. Har själv iof fortfarande dåligt samvete för att jag glömde sätta fast mitt första barn i selen i vagnen så hon ramlade på huvudet i asfalten och vi fick åka till akuten...det är nu 10 år sen!
    Hoppas hon mår bra när hon vaknar!
  • Bellatrix

Barbamammans - låter ju jättespännande! Vi ska ju flytta ut på landet nu- 3 km till skola f-6 och förskola, och 2 mil in till stan där jobb och skola från 6:an/7:an finns... Är lite pirrig för hur det ska gå med allt skjutsande då våra barn har massor aktiviteter i stan...och vi är den mest oplanerade familj jag känner till...Handlar mest varje dag nu.Förvånad De måste ju byta skola och allt. Men, tänker att i allra värsta fall om det inte funkar får vi väl flytta tillbaka, det är ju hyres. Man måste ju  våga chansa ibland! Jag har alltid drömt om att ha stall och det kommer vi ha nu.Glad
    Vi har också en å nära. Gillar det inte! Men den ligger inte precis vid trädgården.
    Vi får nyckeln nu på fredag, ska bli så spännande. Kommer knappt ihåg hur det såg ut, såg huset i aug

Varför är sambon inte intresserad? Min ville först inte pga att det är så jobbigt att flytta. Men klart ni måste kolla iallafall!.

• Bellatrix
    ifent skrev 2010-10-11 08:17:22 följande:
    Hej

Ang att bo i hus och på landet. Vi flyttade från stan ut på landet när döttrarna var 8 och 4, mitt på landet med en mil till buss och 5 km till lanthandeln. Där e sedan de 3 andra barnen födda. Vi köpte ett gammalt hus med mkt gjrt på utsida, ny el inne, bergvärme, nytt tak och fasad sedan fanns det inne att göra om man ville.
    Vi tyckte det var kanon på landet i alla fall tills dess att alla barnen började dagis och skola, och började med aktiviteter och jag började plugga. Då insåg jag att 10 mils skjutsande varje dag och en gubbe som var borta 5,30  till 17,30 det var ohållbart i längden.....
    Vi gav upp landet och bor nu mitt i stan i lgh.
    Det som e bra med det är att när man har äldre barn så har man lite koll och de kan vara hemma hos oss på kvällar med kompisar. På sommaren har vi villavagn så man har ju ändå utemöjligheterna på sommaren.

Kände att det blev mer krav än vad man hann njuta av att bo i hus.....

Men man är en erfarenhet rikare

Catta
    hmmm...vi kommer snart att flytta och få 2 mil till stan...är inte helt övertygad om att det blir rätt för oss men man måste ju våga chansa ibland!
  • Bellatrix
    7 michelingodingar skrev 2010-10-13 12:54:00 följande:
    vad kul att ni hittat något större
    dessvärre kan jag inget alls om sånt där men jag tar tacksamt emot tipsen du får med tanke på att vi ev själva kommer hyra ett hus och ev kommer hyra ut vårt hus!!

men usch inser att om vi som hyr ut huset ska stå för reparationskostnader,skötsel av ev snöskottning, värme vatten avlopp m.m ja då lär aldrig någon hyra vårt hus jag menar man måste ju ändå ta ut hyra som täcker alla dessa kostnader i såna fall!!
    Men kan ni inte hyra ut på de villkoren att ni inte står för allt? Alltså att den som hyr vet från första början att det inte ingår.
  • Bellatrix

Malin-fy vad jobbigt för dig!

Vi kommer i nya huset ha: 3 sovrum uppe som jag tänker att de tre äldsta ska ha. Stora rum är det tom...En rymlig hall där vi nog ska ha soffa och bord. Nere: ett ganska stort rum som är genomgångsrum- det vill jag att 2- åringen och 4-åringen delar på (men 4-åringen ska ha eget rum som "tjejerna" säger hon, och det ska va på övervåningen) Sen ett normalstort vardagsrum, och 2 sovrum till. Tänkte att ett ska vara arbetsrum för då kan min sambo jobba hemifrån, skulle underlätta massor. Sen kan han även sova där om det blir för fullt i sovrummet- alla brukar vilja sova i sovrummet. Köket är inte så stort. Dusch o toa uppe, toa nere. Flera klädkammare.Återstår bara att planera möbleringen. Var ju länge sen vi tittade på huset så minns inte allt.Får nyckeln på fredag!

Bil:har Toyota Previa, 8-sitsig. JÄttebra o rymlig bil, men gammal och finns inte likadan i nya modellen.

• Bellatrix

Ni som bor på landet med skolskjuts och är hemma med yngre syskon...(ehhh nån som förstod?) Hur har ni gjort med fritids? Här har alla rätt till 10 timmars fritids vid föräldraledighet- men då har man ju inte skolskjuts hem utan måste hämta dem. Har ju också ett förskolebarn som ska lämnas o hämtas med 15 timmar/vecka och ett yngre barn hemma...så det blir inte kul för yngsta att åka fram o tillbaka och passa tider varje em utan jag tänkte att de stora kunde skippa fritids...men man vill ju också att de ska komma in i gemenskapen på nya skolan och få nya kompisar... Hur skulle ni tänka i den situationen? Där vi bor nu är de inte så glada i fritids, men vi flyttar ju snart. Sen på landet kan de ju inte leka med kompisar lika lätt. Iof leker de ändå mest med varann.

• Bellatrix

Fick nyckeln till nya huset idag... det såg inte ut som vi mindes det, konstigt att man kan minnas så fel, var andra färger i rummen och så. Sen hade hyresvärden inte renoverat nåt alls-som han trodde att han skulle, men han hade inte lovat nåt. Så det var rättså slitet, men stort och härlig atmosfär...så mycket plats för förvaring, och alla rummen är stora.Glad

Svar på tråden vi med många barn del 9