• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

YlvaD skrev 2010-12-29 21:38:15 följande:
    Hej svejs alla Thaifrälsta vänner!

Nu har jag ändrat Vår rutt under ThairesanFoten i munnen... skulle åkt till Khanom sista veckan som verkar ett mysigt avkopplande ställe, det enda negativa vid närmare koll är att transfern dit tar ca. 7h... mindre kul och med en 4 årig tjej som kommer undra såååå många gånger när Är Vi frammeDrömmer.

Hur som helst... med kort varsel och inte så mycket kött på benen, har Vi bokat om till Koh Mook sista veckan. Hoppas att det blir bra, då vi söker efter en lugn och avkoppplande familjesemester.

Till min fråga: Är det någon av Er som besökt denna "barfota" ö???

Mvh// Ylva
    var där en snabbis på utflykt. Skulle helt klart kunna bo där några nätter.
    helt underbar färg på havet :)
  • Thegran
    Hanakana skrev 2011-01-05 23:07:17 följande:
    Någon som åkt med Thai Ariways nyss? Hur är servicen där? Har hört att det har blivit sämre med åren... Är flygplanen verkligen så gamla och skabbiga som det står om på nätet? Vad blev det för måltider? Ingår dricka typ läsk, vatten, öl, vin? Betalar man extra för t.ex en liten flaska whiskey? Vi åker i ekonomiklass.
    Dricka (vatten, läsk, juice) the, vatten och alkohol ingår. whisky vet jag inte. Men öl och vin var iaf gratis.
    vi fick massaman, bröd, fruktsallad och kaka på flyget på vägen dit. På vägen hem åt vi på flygplatsen så vi tog aldrig maten på flyget.

Vi tycker servicen är bra. Man får dricka etc när man vill. De kommer ofta med brickor och frågar om man vill ha också.
    Vi blev även erbjuda ett extra säte om vi ville när de såg att en plats var ledig på planet.
  • Thegran
    mattispadd skrev 2011-01-06 09:27:33 följande:
    någon som bott på relax bay koh lanta???
    vi funderar på det men kan inte bestämma oss....blir snurrig över alla hotell..vi vill ha ett ställe med pool och tänkte prova long beach iår....men vet inte , var på klong dao förra året och där trivdes vi bra...
    ge mig tips..
    vi är en familj med 2 barn 5 år och en 16 åring...så en extra säng behöver vi eller trippelrum...
    Har inte bott där, men har varit där och ätit. Har dock inte tänkt på hur bungalowerna ser ut...
    Restaurangen är iaf jättebra! Värt att veta är att relax bay är en egen liten strand.

nnars kan jag tipsa om Good Days på Long Beach. De bungar med bäst läge där är Superior Beach front, det är en dubbelsäng och en enkelsäng. Finns plats för extrasäng också. Pool finns, och så är det ett jättebra läge (vet du var pizzeria bajern ligger? Man svänger iaf ner strax innan den, n ner mot stranden givetvis. Vägen ner går precis vid Jasmine Minimart, ifall du är bekant med området)
  • Thegran
    sam1 skrev 2011-01-06 09:40:28 följande:
    Hej, vi åker till koh lanta nästa onsdag. Har någon av er bott på lanta island beach resort, hotellet.
    Vet ni i så fall om man behöver ta med handukar?
    har inte bott där, men tror nog att ni inte behöver ta med er handdukar. Det ingår på de absolut flesta, om inte alla, hotell.
  • Thegran
    Lycka 1 skrev 2011-01-06 16:24:54 följande:
    Har ni bokat transfer från flygplatsen till Koh lanta med lanta divers?
    Vad kostar det isf?
    3000 bath om ni bokar enkel väg.
  • Thegran
    mattispadd skrev 2011-01-06 11:17:27 följande:
    Herregud....att man har sådan beslutsångest...
    kunde ni göra ngt på priset?
    hur var frukosten??
    Vi bokade boendet några dagar i förväg. Försökte inte ens pruta, utan bokade via agoda (eller någon annan sån sida, minns inte vilken då vi använde flera )
    Frukosten var väl ok. Rostat bröd, frukt, youghurt, korv, ägg i olika varianter. jucie och kaffe och sådant också.

vi åt rätt ofta frukost på franska bageriet som ligger inom gångavstånd. Hade redan lessnat på hotellfrukost efter 5 veckor på andra hotell :)

tror dock att relax bay är bra det med om ni vill bo där :)
  • Thegran
    MissCh skrev 2011-01-06 14:00:03 följande:
    Det är billigt att åka från Ao Nang till Railey, minns inte exakt, men under 100 baht per person tror jag. Ett håll.
    Nu i december kostade det 160 bath tur och retur.
  • Thegran
    Lycka 1 skrev 2011-01-07 13:09:50 följande:

Jag måste få fråga,

När ni mailar till Maj-britt, lanta divers. får ni snabba svar då?

Om det tar lång tid för svar (vilket det gjorde för oss...) så kan man alltid skicka sms :) Vi bokade vår transport via sms med henne, då fick vi svar direkt.
  • Thegran
    Trucalling skrev 2011-01-08 22:52:31 följande:
    jaså fick ni ta med vagn gratis? och bagage gratis till barnet? jag vet att man får ta med vagn till barn under 2 år men då får man inte ta med eget bagage till barnet. men min son är 3, och han får ta med eget bagage så frågan är ju om man får ta både vagn och bagage
    vilka flyger ni med?
    Åker ni med Thai får ni ta med 10 kg incheckat bagage + vagn till barn utan eget säte.
  • Thegran
    kaosmaskinen skrev 2011-01-08 22:59:38 följande:
    Här är en till blivande resenär med barn:) Och som har frågor som säkert ställts 1000 gånger. 
    Åker 1 mån till Koh Lanta, har hyrt ett hus vid Long Beach. Barnen är 7år och minstingen kommer vara 8 mån.
    Jag nojjar lite över flygresan, vad har ni andra för erfarenheter och tips inför en resa med en så liten?

Det andra jag undrar över är utbudet av barnmat/välling/gröt på Lanta. Det verkar jobbigt att släpa med sig en månads ranson liksom:) 

Otroligt tacksam för svar! 
    välling finns inte, barnmat finns några få sorter men de är inte direkt något att ha, konstiga smaker och ofta socker i maten. Så, ta med er. Eller låt barnet äta restaurangmat, de är bra på att barnanpassa maten bara man ber om det.

Ni kommer få det fantastiskt på Long beach! Vi kom hem från Lanta för nästan en månad sen.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)