• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Lycka 1 skrev 2011-01-18 18:40:57 följande:

Vad vinner man mest på:

Växla in pengar i Sverige?

Växla svenska pengar i Thailand?

Ta ut med Visa i Thailand?

Ta ut med Visa i Thailand.
    Du ska absolut inte ta med svenska pengar och växla in där, då får du en jättedålig kurs.
  • Thegran
    Millans hustru skrev 2011-01-18 20:39:45 följande:
    tack. om jag räknar rätt så kostar det ca 40 kr mer per tusenlöapp att växla på forex istället för swedbank. ska fundera på om det är värt det. Vi vågar alltså ta med oss ett par tre tusen o sen lita på att vi kan ta ut i koh lanta? orolig att hamna i ett knepigt läge utan pengar, men det är många som verkar helt lugna med att det funkar?!
    Det fungerar.
    Det finns gott om uttagsautomater på Lanta.
  • Thegran
    Tullemi skrev 2011-01-21 08:53:11 följande:
    Egentligen borde man ha på hjälm även när man går längs gatan här, hrm Obestämd. Så som de susar förbi.....  Jag har faktiskt inte sett en enda familj (eller annan) med hjälm i tuktuk här. Är det vanligare på Koh Lanta tex?
    Jag tror det är vanligast hos de som är där longstay, så har iaf vi upplevt det.
  • Thegran
    annaOmeja skrev 2011-01-23 02:41:21 följande:
    Det funderar jag oxå på, skulle vara kul att kunna laga lite god thail mat
    Det är jätteroligt! Vi gick matlagningskurs -07, och lagar mycket thai hemma.
    Det roligaste är att det är så himla lätt :)
  • Thegran
    Tullemi skrev 2011-01-23 09:17:09 följande:
    Läste just en resetidning där de hade varit på matlagningskurs på Klong Dao/Koh Lanta. Stället hette Time for Limes och det verkade toppenkul Dock inte sett nåt liknande här i Karon.

Annan verkligeht här: grannens flickvän som är thai och i behov av jobb..vi erbjöd henne lite "jobb" att roa våra barn. Givetvis med mitt eget huvudansvar, men lite avlastning med hennes hjälp. Men hon dök upp sent och var ledsen (trist så klart, har personliga problem) så det blev inget. Vi gav henne pengar ändå så hon kunde åka hem till sin by. Om den storyn nu stämmer, men skit samma, inga summor för oss.
    Time for lime ska vara bra. Vi gick på Lanta cookery school på long beach, det var också bra :)
  • Thegran
    obelix skrev 2011-01-23 21:27:38 följande:
    #
    Är det förresten nån som funderat på att köpa earplans, eller vad de nu heter...sånadär man stoppar in i   örat  som ska tryck utjämna... finns det som passar barn som fyller 4 om några månader och en som nästan är 6 år?
    Är det nått att ha?  de har flugit kortare resor innan och det har gått bra då... kasnke onödingt med såna eller vad säger ni?

#  ska ni alla ha flytväst med till era barn?? eller finns det i båtarna?
    flytvästar till barn finns ytterst sällan. Ta med det.
  • Thegran
    MissCh skrev 2011-01-24 00:55:36 följande:
    Någon som varit på Southern Lanta och vet vad det kostar med trådlöst internet?
    Det står 90 Baht i timmen på nätet, men vi ska vara där i tre månader... det låter rätt dyrt. Kanske finns några alternativ för längre tid tänkte jag.
    kolla om de har cyberpoint, då kan ni köpa billiga månadskort på Laguna beach club.
  • Thegran
    obelix skrev 2011-01-23 22:48:59 följande:
    En säkert väldigt dum fråga.... men på planet finns det väl ingen möjlighet att laddatex en bärbar dvd eller laptop va?  vi åker med Qatar och bara i "vanlig" klass...

Behövs det adapter i thailand?
    Du behöver inte adapter, deras uttag fungerar fint till våra kontakter.
  • Thegran
    Jensa1973 skrev 2011-01-24 09:48:35 följande:
    Jag är också intresserad att veta om man kan använda sladd på flyget  (Thai Air)
    Eller om man kan gå iväg och låna en kontakt och ladda upp ex, bärbara dvd´n
    På thai har du ingen tillgång till kontaktuttag.
    tveksamt om du kan låna kontakt, det tror jag inte.

men köp en bärbar dvd med vanliga batterier i, så kan du ha med dig ett helt gäng batterier att byta mellan.
  • Thegran
    cillae skrev 2011-01-24 20:12:27 följande:
    Thai har inga skärmar i stolsryggarna ännu, alltså mellan ARN-BKK, annars har dom det. MEn ett tips, om ni har barn så är dom platserna urusla. Vi satt där i mittenraden längst fram i vår sektion förra gången, vi hade då ett barn skulle fylla två i knäet och en på 5. Skönt med benutrymmet, men problemet är att tv skärmen är där framför och på ditvägen så visar dom film hela tiden, vilket gjorde att det aldrig blev mörkt, utan blinkade och flimmrade hela tiden, vilket gjorde att barna kunde inte sova alls. I-landsproblem iof, men det var ändå jobbigt.
    vi hade också de platserna när vi åkte, med en 2åring i knät.
    Vi tyckte det var jättebra. Men, vår dottern hade inga problem att somna pga tvskärmen. Så det beror ju helt på hur barnen är.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)