• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Mawe123 skrev 2010-12-18 15:32:48 följande:

Vi kom ner hit till Lanta i onsdags och har ännu inte upplevt myggen som något stort problem, visst har några av oss fått ett par bett - men jag tycker inte att det är särskilt besvärande.
    Vädret är högst varierande, sol, moln, regn - men varmt och skönt!

Vi åt middag på Bayen ikväll, underbar toast skagen o pizza Tungan ute

Poolen här på southern har visst varit stängd ett par dagar då de haft problem med först bakterier och sedan med för hög klorhalt i vattnet, men nu tycker vi den är bra - så där har yngste sonen badat en stund varje dag.

De både äldre pojkarna har köpt Thai Boxnings kort för en månad så de tränar 1½ timme varje dag och tycker det är superkul.

Igår åt vi BBQ här på Southern vilket var kanongott, häromdan åt vi mumsig mat på Mays uppe vid vägen brevid nedfarten till Southern och vi har även hunnit med Dillräkorna hos Papa´s inne i Saladan.

Här är trots osäkert väder underbart HjärtaM

vad härligt!
    Missa inte Fat monkey, de har jättegod massaman!
  • Thegran
    lillsussan skrev 2010-12-18 14:38:04 följande:
    Jo, vi skall ha en glöggkväll med dem på tisdag, så då får jag nog ta upp frågan. Boende har de redan bokat på Lanta (på samma hotell som vi valde), så det känns lite att vi styrt dem. De skall bara stanna i 6 nätter och bokar man in några utflykter från Lanta kanske det inte är hela världen. 

Skall ta och spana in vilka öar man kan kan ta sig till från Lanta. Kanske går det att hyra en egen mindre båt att åka med så man kan ta sig till mindre privata vikar? Har någon gjort det någon gång? Vi är vana båtägare själva, men kan även tänka mig att hyra med skeppare. 
    Vi hyrde egen båt + chaufför när vi var nere. Betalade 10 000 bath har jag för mig, och då var vi 8 vuxna och ett barn. Hade båten en heldag (fr 9 - 17 ungefär) Mat, snorklingsutrustning, frukt, vatten och cola ingick.
    Det var en fiskebåt, där man kunde sitta under tak, eller på taket om man ville sola. Toalett fanns också. Bokade hos en resebyrå i Saladan.

Vet att vi hade kunnat få det billigare, en taxichaufför kunde ordna liknande för 6000 sa han efteråt.

De åkte vart vi ville - men vi åkte bara till Koh Mook och Koh Hai.
    Du kan även hyra longtail om. Är nog enklast att få tag i en saladan och Old town - bara att prata med folk så hittar man nån som kan hjälpa en.
  • Thegran
    hag7 skrev 2010-12-18 17:29:00 följande:
    TessaG:Hur tar man sig till Koh Hai o hut lång tid tar det att åka dit , vad är det för slag s boende mm ?
    Koh Hai åker du båt till, vi hyrde egen med det går turer också. Kan väl ha tagit 1.5 timme kanske...speedboat går snabbare.

Boende finns det lite olika på ön, minns inte riktigt vad det vi badade vid hette, men det låg som på en egen liten strand (närmast piren) Har nog något kort där det kanske framkommer vad det heter, ska kolla...

om du kikar på kartor, så kolla efter koh Hai eller Koh Ngai, det är samma ö men thailändarna använder ett namn och utlänningarna ett så det står olika på olika kartor.
  • Thegran
    Lycka 1 skrev 2010-12-18 18:22:12 följande:
    Hur gör ni/ har gjort med hygienartiklar?
    Såsom schampoo, tandkräm, duschcreme m.m
    Tar ni med hemifrån så det räcker till hela resan eller kompliterar ni plats?

Ni som bor/bott på Lanta, finns det att köpa bra produkter där?
    Finns flera olika märken, de jag köpte fungerade bra. Använder iof inget speciellt märke här hemma heller, så är inte så kräsen.
    Finns att köpa sådant överallt.
  • Thegran
    Thegran skrev 2010-12-18 18:31:57 följande:
    Finns flera olika märken, de jag köpte fungerade bra. Använder iof inget speciellt märke här hemma heller, så är inte så kräsen.
    Finns att köpa sådant överallt.
    kan tillägga att det finns babyschampo också.
  • Thegran
    Lycka 1 skrev 2010-12-18 18:34:24 följande:
    Nej jag är inte heller kräsen på märken. Köper det som de är bra pris på här hemma i affärerna.
    Men vill ju inte åka iväg utan schampoo tex om det bara finns "dålkigt" där.

Tog ni med hemifrån eller köpte ni allt där?
    köpte allt där.
  • Thegran
    lillsussan skrev 2010-12-18 20:32:47 följande:
    Tess: Har du även andra tips på utflykter?

Gjorde du förresten själv någon ansiktsbehandling när du var där nere?
    Ingen ansiktsbehandling, men några massager på Dreamy spa :)

hm. Vi gjorde inte så mycket utflykter, hade planer på en hel del men väl där så blev vi bekväma ;)
  • Thegran
    annaOmeja skrev 2010-12-18 20:47:54 följande:
    Tessan, hade du velat stanna längre om du kunnat välja??
    nej. Vi längtade hem sista veckorna.
    Det är underbart att vara där, men jag trivs så bra här hemma i vår vardag!
  • Thegran
    lillsussan skrev 2010-12-18 22:06:06 följande:
    Massage är något jag vill unna mig mycket av.

Gick ni några promenader med vagn på stränderna?
    njae. Eller, vi gick ju till restaurangerna. Var lite bökigt att köra Chiccon på stranden, men där sanden var packad och "hård" så fungerade det ok, iaf på Klong dao. Men inte så att vi kände för någon långrunda i sanden med den.
  • Thegran
    The Luckiest skrev 2010-12-20 10:19:06 följande:
    Vad kan man låta sina barn äta som dom inte kan bli dåliga av? Bröd o sånt, är det bakat med deras vatten? Eller är det bara typ fågel o kött man ska undvika för att vara på den säkra sidan?
    Vår dotter fick äta allt.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)