Inlägg från: Camilla D |Visa alla inlägg
  • Camilla D

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Om 4 dagar lyfter vi!!! Shit, börja bli nervös! Skall börja packa på lördag!
    Vad kall jag tänka på? Några speciella papper som är bra att ha med (tex försäkringspapper, spärrnummer osv)
    Får man ha med kex i handbagaget? Tänkte ladda upp med "Småfolks" sockerfria till lilleman!

• Camilla D
    MissKaos skrev 2012-03-15 21:51:52 följande:
    Du får ha med mat till barnet. Vi har haft med div kex, godis, mm mm.
    Åh kanon! Då kan jag inhandla detta imorgon! Tack!
  • Camilla D
    beccagranen skrev 2012-03-16 07:50:52 följande:

En fråga till, vi åker med en 4,5åring. Tror ni man kommer behöva någon vagn? han åker aldrig vagn hemma, men vi har en sulky som han kan få plats i.. men har någon annan känt behov av att ha vagn till ett så stort barn?

Värmen tar ju på de små, är man dessutom ute lite senare på kvällen och äter och strosar så kan det kanske vara skönt med vagn? Det kostar ju inget att ta med, man checkar ju in den bland väskorna, så det är ju egentligen inget jobb att ta med den.
    Vi hade med vagnen sist vi reste, då var den yngste vi hade med 3 år och 10 mån. Var på Teneriffa den gången så inte alls samma värme. Eftersom vi då hade all inclusive behövde vi inte vagnen kvällstid direkt, men när vi var en heldag på en djurpark var den jättekön att ha med, han t.o.m somnade i den!
    Så i den Thailändska värmen är det nog mer behövligt.
  • Camilla D
    beccagranen skrev 2012-03-16 08:54:41 följande:
    Jo dte var det jag tänkte på, värmen och en heldags bad och stoj tar väl ur kraften. Och aven om man skulle äta sen middag.. står att man kan låna sulky på hotellet (förbokning).. inegn som har koll på vad det är för typ av sulky som dom bruka låna ut? Eller kanske enklare att köpa en där nere?
    Den vi har är en ganska otymplig cresent som väger 16kg, inte allt för lockande att ta med. 
    Nej, den kanske var lite tung att släpa på. Vilka reser ni med? Eftersom han ändå är 4,5 år så räcker det alldeles säkert att boka en sulky där, behöver ju inte vara liggläge och de håller säkert för större barn det lilla ni kommer behöva använda den.
  • Camilla D

Aahhh, börjar få packningsångest! VET att jag packat för mycket kläder till barnen, jag som inte skulle!

Vad sjutton skall vi resa i? Lilleman får ha pyamas, men de stora barnen? Kan ju inte sitta i jeans hela natten. Usch, de har varsitt par gråa mjukisbyxor (jag hatar mjukisbyxor) får väl ta på dom det och stoppa ner shorts och t-shirt i handbagaget. Eller?

Kom precis på att jag inte gillar att packa Men jag skall på tjejmiddag ikväll, så jag skall nog ointe räkna med att få gjort allt för mycket imorgon
    På måndag åker vi, whiiiiiiiiiiiiiiiii! Håll tummarna att vi klarar oss från vattnkoppor, magsjuka och sjukdomar!

• Camilla D
    Mitt livs lycka skrev 2012-03-16 19:46:53 följande:
    Hej hej,

Har idag bokat biljetter till Phuket i början av april och måste nu bestämma var vi ska bo... Vill ha lite tips! Önskar åka någonstans där det är lugnt men inte "dött" men inte heller för turistigt. Vi åker med en 3-åring och en 10-åring.

Har funderat på Kamal eller Khao Lak... men jag vet inte... Tips, någon?
    Vad jag har uppfattat så har alla varit väldigt nöjda med sina semestrar vart de än har varit. Men i Phuket (och där omkring) är det ju rätt turistigt, å det får man nog räkna med.
    Vi skall bo på Sunwing resort Kamala beach. Åker imorgon, kan lämna rapport när jag kommer hem igen.
  • Camilla D
    beccagranen skrev 2012-03-19 08:08:32 följande:
    Det var dte jag tänkte, att man skulel behöva en vagn. Läste precis svaret från fritidsresor, deras uthyrningsvagnar är enligt dom själva "Detta är mycket enkla paraplyvagnar utan liggläge som vi rekommenderar för barn mellan 2-4 år". Då återstår frågan om man ska köpa en sulky här hemma eller en där nere.. Har du någon vagn att rekomendera? =)
    De billiga vagnarna där nere är väl också ganska enkla, inte helt stabila, saker
    Men ta med er egen, man kör den till incheckningen, lämnar in den, sen får man den ju inte fören på flygplatsen igen och då kan man ju packa upp den och köra väskorna i den. Så det är ju smidigt! Känns ju inte lockande att köpa en ny vagn när man inte kommer använda den hemma sen!

Ikväll åker vi! Har drömt om både barn fulla av vattenkoppor, plan som störtar osv. Resfeber? Japp, en hel del
  • Camilla D
    Eshack skrev 2012-03-19 09:52:25 följande:
    Mjukiskläder till alla, jag satt i jeans=oskönt. Ladda med dricka på planet, de tar ockerpriser, ingen dricka ingår. Pyssel till barnen. Ombyte lättigängligt, ni får troligtvis inte rummet direkt. Och ta ut hälften av kläderna, man kan lämna in för några kronor och få det samma dag. sedan är det bra med lite plats i väskan om ni vill shoppa. Ha en toppensemester, jag längtar tillbax!
    Ja, mjukisbyxor blir det! Jag tänkte resa i en bekväm jeanskjol, men glömde av att jag gått ner 9 kg så den var tokstor! Har dock en mammajeanskjol som jag knappt kunde ha som gravid då resåren är rätt tajt, men den kan jag ha nu, mjuk och skön och ingen kan se att det är en mamma modell. Fattar inte att den sitter bättre än mina vanliga kjolar. Är lång och rätt smal, men men, den blir nog bra.
    Har med shorts och t-shirt i handbagaget så barnen byter om på planet innan vi går av.
    Vi landar ju strax efter 15 lokal tid, kommer ju ta ett tag innan vi är på hotellet, så då skall rummen vara tillgängliga enligt Ving (efter 14 får man dom)
    Har med lite kläder (i mina ögon sett ) Får köpa resten där. Plats i väskan får vi när alla blöjor och välling är borta, hahaha skönt!
    Angelica77 skrev 2012-03-19 10:11:36 följande:
    Idag har det varit igenmulet hela dagen här i Khao Lak. Gör mig inte ett dugg då jag är ett vrak med förmodad öroninflammation/hörselgångsinflammation. Ska till clinic längs gatan om en stund och träffa läkaren.
    Varmt o gott är det ändå så vi har legat vid poolen mest hela dagen.
    Sen några minuter hörs ordenliga åskknallar och det är alldeles mörkt över bergen så oväder lär komma.

Ni som lämnar in kläder på tvätt...gör ni det på Laudry ni ser ute på gatan?? Alltså, det står skyltat utanför vissa affärer. Vågar man det så kläderna kommer tillbaks??
    Vi lämnade in på hotellet men det vette 17 om det var så superbilligt. 329baht för nån t-shirt, två linnen, ett par strumpor och ett par shorts. Ca 80 sek.

Nej inte mulet Nu skall vi visserligen inte till Khao lak men ca 10 mil där i från. Hoppas det blir bättre väder snart!
    Usch, stackare, det som gör så ont! Hoppas du får bra medicin/salva av läkaren och kryar på dig snabbt!
  • Camilla D
    beccagranen skrev 2012-03-19 10:42:32 följande:
    Åh hoppas det klarnar upp lagom till helgen! Och tråkigt att du blivit sjuk.
    Har du någon restaurang, shopping eller aktiviteter att tippsa om? =)

En övrigt fråga, Om man har barn med sig i egen flygstol, då borde även barnet få ta med sig 20kg packning? Och då borde man väl kunna cheka in en barnvagn på barnets bagagevikt, eller måste man betala barnvagn separat? Lutar åt att vi tar med oss vår klumpiga cresent compakt, då vet vi att den håller iaf.
    Alla som har egen stol får har 20 kg bagagevikt med sig!
    Vagnen köper man en påse till (tror den kostar 40 kr. Reser du med Ving och bor på Sunwing resort hotell är den gratis och du har dessutom 30 kg bagage/person) sen checkar man in den på ett annat ställe och den räknas inte in i din ordinarie packningsvikt och kostar inget, helt enkelt bara en extra gratisgrej!
  • Camilla D

Om 6 timmar lyfter planet!!!!!!
    Resväskorna är stängda och vi ligger långt under vår tillåtna vikt! (Är ju 5 betalande + 1 gratis och har 30 kg/person. Har endast med 3 väskor, sammanlagd vikt ca 45 kg! HUR lyckades jag med detta???!!!)

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)