Inlägg från: Camilla D |Visa alla inlägg
  • Camilla D

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Blir nog att ta ut en del hemma (är värsta kontrollfreaket så jag vill ha lite pengar på mig när jag kommer ner, så kan man leta ställen att ta ut på de första dagarna, slipper stressen med det) och sen att fixa mer pengar där nere.
    Visst tar Swedbak ut en avgift när man tar ut i bankomat utomlands (eller betalar med kort)? Kanske skulle fixa ica bank och slippa det?

Trulis 78: Åh så kul att höra! Låter superbra! Gjorde ni några utflykter? Något man inte skall missa?
    Vad för slags rum hade ni?

• Camilla D

Köpte uv-tröjor till mina lite större pojkar på polarn och pyrets rea. 125 kr/st. Den största pojken slipper, men 9 åringen är lite rödhårig och bränner sig här på sommaren, så han behöver något för att skydda axlar och rygg. Även 6-åringen är väldigt ljus så han får en också. 1½ åringen har jag 2 uv dräkter till så han klarar sig.
    Har också födelsedag därnere, han fyller 6 när vi är där. Vi kommer bo på ett Sunwing resor hotell, han har haft "lollo" som gosedjur och favorit sen han var 1 år, så vi tänkte köpa en liten present och se om Lollo ville överlämna den till honom. Man kan ju även hyra upp dom till rummet för en liten summa, så vi kanske gör så, får hon knacka på och ge presenten. Tar med lite ballonger med (tar ju ingen plats alls) så blir det lite festligt på rummet när han vaknar. Sen så klart go mat och MASSA glass med

Ni som åkt i mars, hurdant brukar vädret vara då? Är det mycket regn?

• Camilla D

På tal om tights till pojkar, mina skulle ALDRIG ta på sig det (kan förstå 11 och 9-åringarna, sen 6-åringen hör ju vad dom tycker och känner likadant)
    Funderar också på vad de skall flyga i! Har ju nästan bara jeans och något par mjukisar. Känns varmt där nere sen. Kommer ju landa på dagen där.
    Hur har ni andar med pojkar gjort?

• Camilla D

Är det så illa med vin alltså? Tycker inte om öl, men drinkar funkar ju alltid Det är väl mest att det kan vara gott att ta ett glas vin till maten ibland. Vad är det för "fel" på vinet där? Surt/sött/äckligt? 
    Dessa fruktdrinkar låter ju underbara! Speciellt vattenmelon! Vad kostar en sån i Phuket (Kamala)? I Svenska pengar (har inte lärt mig valutan ännu, är ju ett tag kvar tills vi reser)

• Camilla D

Ja men då så Vitt känns mer lockande i värmen! Skall absolut köpa lite på planet och ha på balkongen (visserligen lär vi inte lägga oss så långt efter våra äldsta barn, men ett glas till "uno" kan man väl ta

• Camilla D

Ha en underbar semester Miss Kaos!!! Åh vad jag är avis!!! Bor ni på Sumwing resort hotellet i bangtao då? Eftersom ni har 30 kg vikt. Det är så smidigt att åka med dom! Då har ni säkert "Easy travel" så ni checkar in på hotellet på hemresan, slipper man släpa väskorna dit och kan bara gå före köerna! DET är värt mycket då!
    Vi skall till andra Sumwing hotellet (Kamala) men det är ju 9 v kvar, läääääänge!

Måste fråga er angående flygningen. Vi lyfter från Landvetter 22.15, direkt flyg till Phuket. Finns det filtar, liten kudde och sånt på sätet när man kommer? Är det lite mer benplats än på vanligt flyg?
    Bävar lite för resan! Min man är 195 cm, jag 180 cm, reser med 4 barn varav en 21 månaders i knät (även han är lång) Hua, hur skall detta gå???

• Camilla D
    Angelica77 skrev 2012-01-18 15:42:11 följande:

Hoppar in i tråden med ett par frågor efter att ha följt den ett tag...

Hur gör ni angående:

*Dukoral - Ta eller inte ta?

*Pengar - Växla hemma hela kassan innan eller ta ut i automater där nere allt eftersom?

Ska till Khao Lak i Mars med familjen o svärisarna!     

Som jag fattat det så är Dukoral inte nödvändigt alls. Det är mer om man skall vara i "slummen" eller typ arbeta som volentär en längre tid osv, alltså inte o man skall tillbringa några veckor på en semesterort. Hjälper inte mot turistmage.
    Växlingen fick jag rådet att ta med pengar så man klarar sig de första dagarna, sen ta ut på plats. Inte ha för mycket kontanter på sig med andra ord. När du växlar hemma så var bankerna billigare än Forex tex. Fanns en sida man kunde kolla kurserna på, det är länkat till den några sidor tillbaks.

När åker ni?
  • Camilla D
    Eshack skrev 2012-01-18 23:57:20 följande:
    Imorrn åker vi! Till Sunwing resort Kamala beach med 2åriga tjejen och lillebror 5 mån. Hoppas allt är med. Har väl tänkt på det mesta men inte införskaffat manetskyddet. Ska bli såå härligt, och vädret verkar ju ha rättat till sig :)
    Åh vad kul! Skall bli såååå kul att få höra er reseberättelse sen! Kommer säkert ha miljoner frågor
    Hoppas hotellet är lika bra som man hoppas på nu!
  • Camilla D

Köper ni kontantkort där nere? Hur funkar det om man har en telefon som är bunden till en operatör?
    Jag har 3, är låst till det nu, är det snordyrt att ringa eller framför allt surfa på den där då?

• Camilla D

Åh så bra! Då tar vi med mannens gamla slitna jobbtelefon, hehehe.
    Fast den har ju ingen surf...jaja får väl hyra dator någon timme någon gång under resans gång. Kan kanske vara bra att vara utan lite

Sen återkommer tjatiga jag till flyget. Tycker ni det behövs såndär uppblåsbar (eller mjuk) nackkudde att ha när man sover? Eller räcker de kuddar som finns på planet?
    Eftersom vi kommer sitta trångt med en ettrig 21 månaders i knät så vill man ju ah det så skönt man kan i alla fall

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)