Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Flamma skrev 2010-07-15 06:38:38 följande:
    Hur lång tid bör man ha i Bangkok, innan inrikes planet går vidare?
    Om du inte flyger med samma bolag dvs Thai och Air Asia, som har resegaranti, så bör du ta rejält med tid. Vi landae 03.30 i B och flyger vidare 14.00, tänkte ta in på hotell och sova.
  • Smilla75
    Tullemi skrev 2010-07-15 10:03:19 följande:
    Någon som haft med sig ståbräda till vagnen: jag funderar på om det blir för knöglig körning: vagn+ståbräda....? Knöglig är ett knepigt ord haha, men det passar sammanhanget .
    Det funkar inte på stranden och inte så bra med alla höga trottoarkanter, jag hade skippat.
  • Smilla75
    Tullemi skrev 2010-07-15 10:56:25 följande:
    Vi tänker inte köra vagn på stranden (det går väl nästan inte med nån vagn förresten). Men trottoarkanterna är ju ett aber helt klart
    Jag glömde att ni inte ska till Lanta, där funkar det utmärkt på stranden.
  • Smilla75
    Tullemi skrev 2010-07-15 11:51:08 följande:
    Vår vagn funkar nog inte på nån strand, det går kanppt att dra den baklänges i sandlådan (det finns en stor här i området) men vi har aldrig fått för oss/velat köra vagn på stranden så det spelar nog ingen roll.
    På Klong Dao är stranden så hårdpackad längst ned så man kan köra vad som helst! Härligt att gå flera kilometer påkäll el morgon.
  • Smilla75
    winters skrev 2010-07-16 17:29:36 följande:
    Vi har bokat charter med Fritidsresor, två veckor i Ao Nang och sedan två veckor i Khao Lak. Vi betalar strax över 30 000 för två vuxna och en 1-åring och då flyger vi non-stop och bor på fina barnvänliga resorter vid stranden med stora poolområden.

Vi bokade samma dag resorna släpptes i december till 15 nov-15 dec, en vecka senare var den kombinationen slutsåld, har aldrig sett den resan igen, så det var skönt att vi fick bokat eftersom vi visste vilka hotell vi ville bo på.

Vi räknar med att göra av med 1000 kr om dagen, men som någon sa så kostar det ju att vara hemma oxå, och när man är på semester vill man ju känna att man är på semester! :)
    15000 kr per vuxen för 1 månad med bra hotell, så billigt!
  • Smilla75
    Jensa1973 skrev 2010-07-19 13:20:53 följande:
    Ni som nu varit på Lanta... Är det bra kläder till de små och oss vuxna där?
    Måste man ta sej till marknaden??

Funderar på att det är kanske inte det jag vill göra fösta dagen att springa runt och leta shorts, t-shirt eller linnen.. Men kanske dag 4!!  ;)

Nej annars måste jag försöka handla på mig lite nu innan sommarkläderna försvinner...
    Nja, det finns lite strandkläder i Saladan, mest kopior, saronger och sånt. Kvaliteten varierar. Inget jag vill köpa direkt men barnen vill ju ha lite Hello Kitty kopior så lite blir det. Har man inte så stora krav så finns lite shopping.
  • Smilla75
    Jensa1973 skrev 2010-07-20 07:49:50 följande:
    Jag vill en sväng till Phuket för att ev gå hos t andläkaren och sedan handla upp oss lite inför Malaysia

Är det nära till Patong från Kata och Karon..Jag hade nog tänkt att bo i Patong, men kanske man inte bör göra det med små barn!
    Du kan ta tuktuk smidigt. Bo inte i Patong, det är fruktansvärt med sexbarer och prostitution överallt, även på den dåliga stranden. Det är inte Thailand.
  • Smilla75
    stockrosen skrev 2010-07-21 18:46:37 följande:
    Nä, det verkar inte så. MEN man skall ändå försöka trösta sig med att smaken är som baken.... och egetnligen kanske det inte spelar någon större roll om flygvärdinnorna är trevliga/glada eller ej. Men att maten tar slut är illa förstås. Jag tror att det blir bra ändå. Allvarligt talat.

SAS har också väldigt dålig rykte och jag tänkte vara lite fräck och maila dem och hänvisa till de trådarna jag hittat och fråga om man överhuvudtaget vågar boka en långresa med dem....Skulle vara spännande att höra vad de svarar....Skall försöka göra det inatt när barnen sover
    Och vi åker med ett ukrainskt ökänt bolag men 17700 kr för alla 5 är svårslaget...
  • Smilla75
    stockrosen skrev 2010-07-21 19:50:18 följande:
    Japp, DET var svårslaget! Under 18 000 för hela fem personer!!!! När åker ni?
    En månad i november men ett av barnen är bebis så han är nästan gratis.
  • Smilla75
    Tullemi skrev 2010-07-23 08:37:55 följande:
    Fasiken vad svårt det är att planera fickpengarna för 8 veckor. Maken åker ju hem efter 4,5 vecka så då försvinner ju en utgift, men jag vill ju fortfarande ha tillräckligt med pengar så vi kan hitta på saker resterande tid. Visserligen drar man säkert ner på tempot lite när man är borta såpass länge.......hm. Är 40.000-45.000:- i fickpengar realistiskt för 2 vuxna och 2 barn i 8veckor (minus en vuxen då efter 1 månad ca)?
    Jag tycker det låter galet mycket. Vi gör av med 400 kr dag i vår familj på mat, transport, solkräm osv. Utflykter tillkommer.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)