Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Thegran skrev 2010-07-23 08:45:56 följande:
    Milea, vi räknar med 40 000 på två vuxna o en 1.5 åring på 6 sex veckor. Då är det mat, transporter, nöjen och shopping i bkk

Era lyxlirare...

Shoppingen är ju svår att förutse vad den går på förstås.
  • Smilla75
    Tullemi skrev 2010-07-23 08:50:03 följande:
    ...sen kanske Lanta är något billigare än Phuket? Ingen aning....
    Ja, mkt billigare. Dessutom finns det nästan inget att shoppa på Lanta
    Thegran skrev 2010-07-23 08:50:28 följande:
    Bättre o räkna för högt än för lågt tycker jag! Har budget för mer om det skulle behövas av någon anledning också. Men går det inte åt så mycket är det ju bra, så blir det mer över till resan därefter :) mn som sagt, bättre o räkna högt o ha pengar över än tvärtom
    Absolut! Vi gör aldrig någon budget men åker varje år och det brukar bli detsamma. Maten blir bara något dyrare än hemma för oss så den behövs knappast tas med alls!
  • Smilla75
    Tullemi skrev 2010-07-24 23:07:05 följande:

Jamen, det var då sjutton vad svårt det är att hitta info då. Kan man tro att båda barnen får ta med sig varsin vagn på resan? Jag hittar bara info om att "infant" får ta med en vagn. Barn över 2 år då? Milea är ingen vagnåkare men en lite minisylky vill vi ha med till henne för kvällsbruk. Nån som vet nåt om detta? Vi flyger med Lufthansa och sista sträckan med Silk Air.
    Annars köper vi nåt som rullar är vi väl är i Phuket.

När vi flög med Finnair med ett barn och en bebis hade vi två paraplyvagnar, även på Airasia, kostnadsfritt.
  • Smilla75
    Tullemi skrev 2010-07-25 17:43:51 följande:
    Ja, jag tror att det är så, men jag ville gärna se det på print på flygbolagets hemsida
    Skicka dem ett mail, skriv ut och ta med till incheck om de strular.
  • Smilla75
    Tullemi skrev 2010-07-26 09:22:29 följande:
    .....mmm, man kan ta med sig hur mycket som helst om man vill. Vi är dock allergiska mot att kånka på allsköns grejer så vi gör avvägningar hela tiden... Då ryker babyskyddet.
    Det väger ju så mycket med, då blir det övervikt. Vi tar inte heller med det.
  • Smilla75
    MissCh skrev 2010-07-26 22:41:38 följande:
    Vart i Thailand är det ni ska? När vi var förra gången landade vi i Phuket, och reste runt till några olika ställen runt Krabi etc. Vi bokade alla våra biltransporter från/till flygplats och mellanr orter med ett företag som har svensk standard på bilbarnstolar, www.kids-on-board.com, det fungerade jättebra. Men sen är det ju lite kortare sträckor med tuk-tuk och sådär. Nu ska vi vara tre månader på Lanta, och det handlar mest om såna korta resor, därför funderar vi på hjälmar (som jag hört att de flesta svenskar där nere har till sina barn) och ett babyskydd till den minsta.
    Du kan inte ha babyskydd i tuktuk, men det menade du kanske inte heller? Vi har hyrt bil på Lanta, det är ungefär samma pris som i Sverige. Inte billigt. Åker man tuktuk är det bra med hjälm förstås, även en cykelhjälm är bättre än inget. Våra tre barn åker dock utan.
  • Smilla75

Resplus funkar inte, måste köpa tilläggsförsäkring för extra dagar. Kostade ca 1000 kr för oss för 2 veckor.

• Smilla75
    Tullemi skrev 2010-08-06 14:57:54 följande:
    Ja, samma här. Dubbelkollade vad Europeiska ville ha och det var nästan samma summa för den tidsperioden.
    Ja, vi kollade verkligen runt. Jag var gravid dessutom och behövde extra försäkring föt det också.
  • Smilla75
    Mawe123 skrev 2010-08-06 15:23:57 följande:
    Jag har kompletterat med resplus inför kommande resa för att den är mer förmånlig med ersättningar, högre maxbelopp och ingen självrisk.

Med tanke på hur mycket  tid vi tillbringade på sjukhus sist så vill jag inte riskera att vi är för dåligt försäkrade.
    Vi har också tagit motsvarande pga min man råkade betala med fel kort så vi missade kortförsäkringen.
  • Smilla75
    Thegran skrev 2010-08-06 18:18:57 följande:
    Någon som har tips på mysiga restauranger på Klong dao?
    Det ska vara avslappnad stämning, gärna så man kan sitta på sackosäckar eller dynor vid ett lågt bord, barnvänligt (= barnen kan leka i sanden i närheten av bordet) billigt, god thaimat
    (för er som varit på where else på Klong khong så är det ungefär det stuket vi söker)

tar även gärna emot tips på bra matställen längs med huvudvägen i höjd med Klong dao.
    västerländsk mat är vi inte direkt intresserade av, så sådana tips önskas inte :)
    Ja, det har jag verkligen. Vi gillar Hans, man sitter på mattor på stranden med thaikuddar runt om. Superlätt med barnen. Thailändarna spelar fotboll framför, det dras upp nät osv. Maten är dels västerländsk med tyskstuk, min man gillar helt kött och det har de här som är supergott. Jag äter mest från thaimenyn som är mycket bra, särskilt fisk och skaldjur. Typ 200 baht för en thairätt att bli mätt på. Ligger rätt nära Southern Lanta.

Detta är enda stället på hela stranden där man kan sitta på stranden på dynor.

Längs huvudvägen äter vi nästan jämt på Sawadee som ligger mitt emot Southern, bredvid optikern, jättebra mat, trevlig service och lokal samt tramsbilligt (kring 60 baht).
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)