Inlägg från: resemamman |Visa alla inlägg
  • resemamman

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Anna1010 skrev 2010-10-28 14:46:31 följande:
    Lanta-frågor: Klong Dao eller Klong Nin med 2-åring?

Hej alla generösa resenärer härinne. Jag har hunnit läsa "ikapp" till sid 72 i tråden - tack för massor av bra info! - men nu måste jag ändå fråga... (läser vidare så snabbt jag kan, ursäkta ev dubbelposter)

Är det Klong Dao som gäller på Koh Lanta för bad med småbarn? Har förstått att Long Beach är svårbadad för småttisar - men får inte klart för mig hur det är på Klong Nin? Hade fastnat för ett par ställen där, och fått intrycket att Klong Dao är för... tättbebyggt/tättbefolkat för oss. Men blir velig när jag läser tips - grund strandkant utan vågor och till och med promenadmöjligt med barnvagn låter ju smidigt och trevligt. Och om Klong Dao läser man allt ifrån "Kanarie-öarna-känsla, blä" till "dödstristaste platsen i Thailand" (det senare låter som ett plus i min bok ;)). Undrar då också: är det stor skillnad på olika delar av Klong Dao?

Vi är ett par med en snart 2-årig dotter - säkert ganska stereotypa i det här sammanhanget? Har luffar-rest en hel del i Thailand, Indonesien, Indien, Latinamerika sedan tidigt 90-tal. Helst på "barfota-ställen", pris och läge prio över standard. Aldrig bokat boende i förväg. Men nu är vi äldre, bekvämare - och föräldrar :) Har läst en del om olika bungalow-ställen här, tar såklart tacksamt emot aktuella rekommendationer på boenden också!

Självklart är smaken så himla olika. Klong Dao verkar trevligt! Jag har bara svårt att få ihop bilden av en strand där det alls existerar stora svenska charterhotell med min bild av det stilla barfota-livet. Hoppas dock att ni kan övertyga mig om att jag har fel? Isåfall åker vi nog dit om några veckor :)

Jättetack på förhand,
    /Anna

Inläggen haglar här, jag läste ditt inlägg nyss (känns det som) och tänkte svara men blev avbruten. Nu låg det 4 sidor bak!

Vi föredrar Klong Nin om vi är på Lanta, särskilt med så små barn som inte riktigt badar själva. På Klong Nin är stranden vackrare, vattnet blåare, turisterna färre och boendet billigare. Bara fördelar helt enkelt! Visst, det är någon sten här och där, men går man 10 meter åt något håll så är det stenfritt. Extra plus för att det går att se lite om man snorklar från stranden.

• resemamman
    Heeso skrev 2010-10-31 20:51:44 följande:
    Får inte ta Twinrix eller Hepatit B till barn under ett år.
    Jo, Hepatit B kan man ge till bebisar. Det ingår i vanliga vaccinationsprogrammet i många länder och ges då vid 3 o 5 månader. Här i Sverige får man det om man har släktingar i riskområden och reser dit. Vi fick Hepatit B till vår bebis nu inför vår Thailandsresa, men det är nog ovanligare att bvc går med på det "bara" för en nöjesresa.
  • resemamman
    annojb skrev 2010-10-31 21:04:09 följande:
    sist men inte minst, kommer att ta med burkmat till henne och undrar, hur löser man lättast uppvärmningen av denna mat? Är ju inte jättepigg på att gå in i strandrestaurangernas skitiga kök och då ev. få ev. bakterier i hennes mat...

såå tacksam för tips, idéer och era tankar!
    Vattenbad, värma i sanden eller äta kall? Eller skippa burkmat och ge vanlig mat från restaurangerna! Jag har rest mycket i Thailand de senaste åren och sällan träffat på något skitigt kök. Tvärtom ger jag hellre mina barn mat från enkla thairestauranger än bufféer i Sverige !
  • resemamman
    Heeso skrev 2010-10-31 22:13:48 följande:
    Guud, vad konstigt. Varför kan man då inte ta Twinrix? Eller varför säger Östras infektion att man inte kan ta det? Fattar  ingenting. Det verkar vara väldigt olika bud. Men det du skriver är helt korrekt när jag tänker efter...vet att en kompis som är adopterad fr korea fick det till sin son (i Sthlm) fast hon aldrig varit tillbaka där. Men vi fick tyvärr inte samma erbjudande fast jag oxå är adopterad (men då bor vi i Gbg).
    Man kan ge Engerix B till spädbarn, på vaccinationsklinik för skydd mot hepatit B. Men egentligen är risken för hepatit B försvinnande liten just i Thailand. Exponeringsrisken är vid eventuell sjukvård och blodtransfusion, men eftersom Thailändsk sjukvård håller riktigt hög standard torde risken vara minimal. Barn i "bitåldern" kan vara i riskzon om de leker med inhemska barn som eventuellt kan bära smittan, men det borde även det vara rätt osannolikt!
  • resemamman
    Pernilla75 skrev 2010-11-01 15:58:49 följande:
    Jag har ingen lust att åka längre...
    Vädret är katastrofalt dåligt och det känns som att slänga pengarna i sjön.
    23 grader varmt och regn kan jag få vilken vanlig svensk sommar som helst. Behöver inte betala 30 000kr för det.
    När och var ska ni åka? Det är ju slutet av regnsäsongen på många platser just nu, så inget konstigt om det regnar!!
  • resemamman
    Millans hustru skrev 2010-11-03 09:15:36 följande:
    Vi vaccinerade oss med twinrixspruta två igår o passade påatt fråga om dukoral. Fick veta att (enligt vaccination direkt ) så kan man som turist inte drabbas av kolera.Risken är typ noll, menade de bestämt. om vi däremot vill ta dukoral mot turistmage tyckte de var en smaksak... Har ni hört samma?
    Jag har fått samma info. Kolera förekommer i prinicip enbart i riktigt skitiga områden som t ex i flyktingläger.
    Om det hjälper eller inte mot turistdiarée verkar omstritt. Jag tror inte det behövs, särskilt inte för Thailand som har en väldigt god hygienstandard vad gäller mat och annat.
  • resemamman
    Anna1010 skrev 2010-11-08 17:29:24 följande:
    Sandaler till barn?

Någon som har några begåvade tips på var man hittar sådana så här års? Circus stl 23-25? :) Är man hänvisad till tex Travel Heroes (dyrt för några veckor, de är ju garanterat urvuxna till sommaren...)? Ska kolla någon second hand-barn-butik när jag hinner.

Eller finns det rentav användbara barnsandaler (utan glitter eller höga klackar... ;)) att shoppa enkelt på tex Lanta?
    Jag har precis köpt Teva sandaler från addnature.com 

Upp till stl 26 kostar de 299 kr! 
  • resemamman
    lyckoliv skrev 2010-11-10 10:25:46 följande:
    Hej,
    vi reser till Krabi och Koh Lanta med en 1-åring och en 5-åring i januari. i har bokat första veckan på Noble house på Koh Lanta. Är det ågon som har bott där eller vet något positivt/negativt om stället?

Tar alla med sig flytvästar och hjälmar till barnen? 

Är det enkelt och smidigt att ta sig från Krabi stad till Koh Lanta. Ser att det går båtar men blir osäker på vad som är smartast. Ska man förboka sådant?
    Noble House är jättefint. Ligger bra på Klong Dao och har en fin pool. Väldigt populärt bland svenskar

Vi tar med flytvästar till barnen då vi kommer åka mycket båt. Dock inga hjälmar...

Från Krabi till Lanta åker man antingen färja eller bil (inkl bilfärja). Båtarna behöver man inte förboka. Tror de går 2ggr/dag. Däremot kan det vara bra att förboka om man vill ha en privat taxi/minivan som hämtar i Krabi. Det billigaste sättet att ta sig till Lanta är nog med delad minibuss, kostar runt 200 bath/person. Men det kan vara trångt och varmt...
  • resemamman
    lyckoliv skrev 2010-11-11 17:21:04 följande:
    Är osäker på hur mycket fickpengar vi ska ha med oss. Någon som vet ungefär vad man gör av med per dag? Det verkar ju som om matpriserna varierar en del beroende på var man äter.
    Varierar beroende på vad man äter (thai eller västerländskt), var man äter (fint eller gatukök) och var i landet man kommer befinna sig (ju turistigare desto dyrare). 

Så allt från 10 bath till 500 bath för en varmrätt...  
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)