Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
Anna1010 skrev 2010-10-28 14:46:31 följande:
Lanta-frågor: Klong Dao eller Klong Nin med 2-åring?Hej alla generösa resenärer härinne. Jag har hunnit läsa "ikapp" till sid 72 i tråden - tack för massor av bra info! - men nu måste jag ändå fråga... (läser vidare så snabbt jag kan, ursäkta ev dubbelposter)
Är det Klong Dao som gäller på Koh Lanta för bad med småbarn? Har förstått att Long Beach är svårbadad för småttisar - men får inte klart för mig hur det är på Klong Nin? Hade fastnat för ett par ställen där, och fått intrycket att Klong Dao är för... tättbebyggt/tättbefolkat för oss. Men blir velig när jag läser tips - grund strandkant utan vågor och till och med promenadmöjligt med barnvagn låter ju smidigt och trevligt. Och om Klong Dao läser man allt ifrån "Kanarie-öarna-känsla, blä" till "dödstristaste platsen i Thailand" (det senare låter som ett plus i min bok ;)). Undrar då också: är det stor skillnad på olika delar av Klong Dao?
Vi är ett par med en snart 2-årig dotter - säkert ganska stereotypa i det här sammanhanget? Har luffar-rest en hel del i Thailand, Indonesien, Indien, Latinamerika sedan tidigt 90-tal. Helst på "barfota-ställen", pris och läge prio över standard. Aldrig bokat boende i förväg. Men nu är vi äldre, bekvämare - och föräldrar :) Har läst en del om olika bungalow-ställen här, tar såklart tacksamt emot aktuella rekommendationer på boenden också!
Självklart är smaken så himla olika. Klong Dao verkar trevligt! Jag har bara svårt att få ihop bilden av en strand där det alls existerar stora svenska charterhotell med min bild av det stilla barfota-livet. Hoppas dock att ni kan övertyga mig om att jag har fel? Isåfall åker vi nog dit om några veckor :)
Jättetack på förhand,
/Anna
Vi föredrar Klong Nin om vi är på Lanta, särskilt med så små barn som inte riktigt badar själva. På Klong Nin är stranden vackrare, vattnet blåare, turisterna färre och boendet billigare. Bara fördelar helt enkelt! Visst, det är någon sten här och där, men går man 10 meter åt något håll så är det stenfritt. Extra plus för att det går att se lite om man snorklar från stranden.