Inlägg från: resemamman |Visa alla inlägg
  • resemamman

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

MansonDust skrev 2010-04-06 15:41:50 följande:
    Hon svarar: Nu har vi dessvärre inte samma möjlighet som ni att vara borta i 4 månader, utan endast i 4 v möjligtvis 6 v. När beräknas högsäsongen vara, är det i december? När skulle vi kunna flyga dit som senast för att komma undan billigare, slutet av november? Vi är välmedvetna om att vi måste ta inrikesflyg från Bangkok till Kou Samui och det är vad vi enligt planerna hade tänkt göra. Men eftersom du skrev andra billigare alternativ är jag nyfiken på hur lång tid det skulle ta med båt och buss? Hur mycket beräknar ni i matkostnader för 2 vuxna och 3 barn under de 4 månader ni ska vara borta? (I vilka åldrar är era barn?) Tack för ditt svar.
    Högsäsong brukar vara från november. Peakseason från mitten av december. Testa på en söksite när priserna blir billigare/dyrare. Jag fick en skillnad i pris på totalt ca 6000kr genom att välja avresa 1 nov istället för 3 nov!

Flyg direkt till Koh Samui kostar uppåt 4000bath / pers. Flyg till Surat Thani bör man kunna få för ca 1500bath/pers, sen kostar transport till färjan + färja en slant, osäker på hur mkt. Buss tar ca 12h inkl färjan, beroende på vilket bussbolag man väljer. Bäst och bekvämast är de statliga VIP bussarna, kostar närmare 1000 bath/pers (men då är det inkl färja o ofta inkl mat). Man kan resa mycket billigare med minibuss som kör från Khao San Road (men se upp för stölder på de billigaste alterantiven!) Mat... vi räknar inte så noga. Kanske ca 100 bath/pers/måltid för thaimat. Dyrare med västerländsk mat och billigare i matstånd/på matmarknader.
  • resemamman
    MansonDust skrev 2010-04-07 08:40:42 följande:
    Hon svarar: Om vi skulle åka 1 november så skulle vi behöva åka hem igen i mitten av december och då blir det inte alls som planerat. Vi vill gärna vara borta just under jul och nyår. Det vi vill veta är billigaste alternativen just under den perioden - mitten/slutet av december och en månad framåt, max 6 v. Efter att ha funderat igenom det du har skrivit om transportmedel så känns det både säkrare och snabbare att ta inrikesflyg. Och då kan det nog vara värt att betala 5000 sek (4000 bath/pers borde bli 1000 sek/pers om jag har räknat rätt?) -Ingen som har tips på bra och billigt boende med barn i åldrarna 9 (10), 7 och 3 i Koh Samui? -Hur mycket skulle en familj på två vuxna och tre barn behöva ha med sej i matpengar på ett ungefär, för 4 alt. 6 v?
    Jag menade inte att ni ska åka 1 nov, men högsäsongen brukar börja där någonstans. Ju tidigare avresa, desto billigare biljetter gäller oftast. Testa att söka på olika datum på någon biljettsite för att hitta optimala pris/datum kombon. Jag provade några olika datum nu  på Pricerunner, för 2 vuxna, 3 barn avresa 14/12 hem 17/12 startar någonstans strax under 30tkr, då med Turkish, Air China eller Aerosvit.

Om inrikesflyg är värt det kan bara ni avgöra. Men det blir väsentligt dyrare, 10 000 kr för flyg t/r jämfört med drygt 2000 kr t/r för buss.
  • resemamman
    MansonDust skrev 2010-04-07 11:59:11 följande:
    Svar: Jag tänkte inte på att det var 5000 sek enkel resa, givetvis blev det genast bra mycket dyrare med returen och med en slutsumma på 10 000 sek. Då kanske ett billiagare alternativ skulle vara bättre rent ekonomiskt, tidsmässigt vet jag inte hur det skulle funka för barnens del? Först flygresan(orna) kring 20 tim + bussresa 12 tim. Det är det som gör mej osäker, men det är klart att kan man spara in 8000 sek så vore det ju betydligt bättre. Ni andra som har rest på detta vis med barn under så många timmar som 32 och uppåt, hur har det fungerat för er och för era barn? Hur gamla har era barn varit då? Jag kikade på Kelkoo som du tipsade om och fick fram följande på sökning av 6 v: 30/11-11/1 ARN-BKK: 31 835 sek. 5/12-16/1 - ARN-BKK: 33 720 sek. 7/12-18/1 - ARN-BKK: 33 400 sek. Så det skiljer sej kring 1500-1900 sek när jag flyttade fram resan 1 v, vilket var mindre än vad jag hade trott. Och som du säger går det att spara in lite grann genom att testa sej fram. Det jag nu är osäker på är vilka flygbolag man bör se upp med och vilka som är ok. Det kom upp flera olika som t.ex Swiss International Air Lines, Lufthansa, Cathay Pacific m.fl. Vissa har jag aldrig hört talas om.
    Svårt att svara på hur barnen klarar den långa resan. Vi har gjort liknande långa resor, men med mindre barn (under 4 år), det har alltid gått jättebra, det blir som ett äventyr att resa i sig! Ett annat alternativ är att stanna en natt i Bangkok innan bussresan ner till Samui. Perfekt tillfälle att billigt shoppa på sig allt man inte velat köpa hemma till resan!

Alla bolag du nämner är helt ok. De enda JAG undviker är Aerosvit och Aeroflot. Men det kan mycket väl bero på gamla numera föråldrade fördomar...
  • resemamman
    Smilla75 skrev 2010-04-07 13:02:05 följande:
    Varför inte Aerosvit, det är ju samma Boeingplan som alla andra.
    Som jag skrev, troligen bara gamla fördomar... Men blev nyfiken på uppdaterad info och googlade och hittade denna tråd på ett annat reseforum: www.reseforum.se/forum/tyck-till-om-flygbolag/16378-aerosvit-airlines-asikter-reseberaettelser-betyg.html (sammanfattning: gamla plan, dålig service, dålig ekonomi, få plan, stölder från baggage etc)

Inte direkt någon positiv reklam för Aerosvit. Så jag fortsätter att dissa dem!
  • resemamman
    Tullemi skrev 2010-04-07 20:40:42 följande:
    För att glida in på det tjatiga ämnet Vaccinationer....... Milea fick MPR-sprutan sist vi åkte och hon var då 9 månader. Nu har vi en litet Lucas inför nästa resa och jag funderar på om man verkligen behöver ta den?! Han är ca 10 månader då vi reser. Men jag har hört ganska många säga att mässlingsrisken är så gott som obefintlig i Thailand, men vill man riskera? Hur gör ni andra?
    Vi har inte vaccinerat våra när de varit bebisar (6 resp 10 mån vid avresor). Mässlingsvaccinationsstatistiken är i princip lika hög i Thai som i Sverige. Så risken att smittas med mässling i Thailand är nog lika hög som en vanlig lördag i ett köpcentrum i Sverige... I omkringliggande länder däremot ser det helt annorlunda ut, så ska vi till Laos etc kommer jag vaccinera först. Här finns massor av kul statistik: www.unicef.org/infobycountry/index.html Enl Unicef så är 98% av Thailändska 1-åringar vaccinerade mot mässling. Samma siffra i Sverige är 96%.
  • resemamman
    benjamin 040722 skrev 2010-04-08 20:37:36 följande:
    vi hade tänkt att ta med båda barnen in grotten, är det överkurs eller vad? Tänkte använda en badring till dottern och sonen får ha simdyna
    Hur gamla är barnen? Är de inte väldigt duktiga simmare så hade jag absolut tagit flytvästar på dem. Grottan är lång och väldigt mörk. Läskigt att tappa bort ett barn där inne... Jag tror att de flesta vuxna som simmar in i grottan har flytvästar (simvästar) på sig.
  • resemamman
    benjamin 040722 skrev 2010-04-08 20:45:58 följande:
    absolut ska dem ha flytvästar oxå =) men med simring tänkte mest om man ens kan ta med dem? det var vår tanke iaf...
    Tänkte väl När vi var där såg vi några föräldrar som hade flytvästar på sig själva men bara armpuffar på barnen. Läskigt!

Jag tror inte det behövs något mer än flytväst. Möjligen skulle jag ha någon form för rep mellan mig och barnen, för att inte tappa dem i mörkret.

Om det funkar lr ej att ta med dem beror nog på barnen. Är de vattenvana och inte mörkrädda så funkar det nog jättebra!
  • resemamman
    am76 skrev 2010-04-09 19:18:57 följande:
    * Ni som bott på Koh Mook  & Koh Kradan & Koh Sukorn har ni boenden att rekommendera med pool? Vi är inte så kräsna men AC vill vi ha . * Khanom beach - nån som varit där, hur är det? * Nån som har koll på vaccinationerna för barn - minns inte hur vi gjorde med ettan... Våra kommer vara 4 år och 1 år när vi åker - vad ska 1-åringen ha för vaccinationer?
    På Koh Sukorn finns det, vad jag vet, inget boende med pool. Bra tycker jag på de mindre öarna som har begränsat med sötvatten!! Helt förkastligt att turister badar i det lilla vatten som finns när det finns underbara stränder och fantastiskt hav...

Ett av de värsta exemplen är på Koh Lipe där det numera finns ställen med pool - trots en extrem brist på sötvatten!

Vi har bott på Sukorn Cabana och trivdes väldigt bra med det. Även Sukorn Beach Bungalows är bra och har gott rykte.
  • resemamman
    Jensa1973 skrev 2010-04-10 08:36:56 följande:
    Vi vill gärna ha pool på Lanta där vi kommer vara ca 16 nätter. Var ju ett tag inne på att bo på Banana och sedan andra veckan flytta oss till ex Good Days.. Sedan på Lipe vill vi absolut bada i havet. När vi kommer till Langkawi blir det ställe med pool eftersom vi där känner att vi vill kika runt lite på saker omkring på ön. Detsamma gäller ju Kuala Lampur. mitt i storstan måste vi ha pool.
    På Langkawi är pool nästan ett måste. När vi var där var havet i princip obadbart pga brännmaneter . Tror knappt jag badade fötterna i havet de dagar vi var där. Barnen däremot var glada över omväxlingen att bada i pool.
  • resemamman
    Trulis78 skrev 2010-04-11 18:40:15 följande:
    Halloj! Nu är vi tillbaka från Thailand. Två veckor i Kamala på Phuket blev det denna gång och det var såklart helt underbart. Men mycket vill ha mer eller hur man säger... Nu är vi jätte sugna på att ge oss ut på en långresa med våra två barn nästa vinter (typ sex månader nov-april). Frågan är bara hur mycket pengar man ska budgetera? Antingen ska vi åka "bara" i sydostasien eller egentligen helst kombinera med australien och nya zealand. Finns det någon som har bra tips angående lite längre resor med barn? Hur mycket pengar, vart åka, hur ofta flytta sig etc etc. Tips om allt möjligt mottages gärna, men särskilt tips angående hur mycket pengar man ska räkna med för en familj på fyra personer (barnen är 2 och 4 år)  på olika ställen? Jag startade en egen tråd om just långresa också. Jag vore jätte tacksam om ni ville dela med er av era erfarenheter! www.familjeliv.se/Forum-3-105/m51901091.html Resemamman: Har förstått att du har gjort flera långresor med dina barn. Hur mycket pengar har ni räknat med? Andra tips och råd? All info mottages tacksamt!
    Vilka härliga planer!! Vi har gjort några längre resor med barnen, sist var vi 3 månader i Thailand och Malaysia då barnen var 6 mån resp 2,5 år vid avresa. Vi gjorde av med ca 1000kr/dygn. Och då är ALLT inkluderat. Flyg, inrikesflyg, övriga transporter, mat, boende, massor av shopping etc etc. Vi gjorde inte särskilt mycket utflykter, men hyrde bil ibland, red elefant några gånger, åkte på snorkeltur och sånt. Vi åt mest ganska billigt, thaimat och ofta från gatustånd som är extremt billiga.

Det går att resa billigare än så och det går såklart att lägga extremt mycket mer pengar. Det som kostar mest är nog flyget och boendet. Vi snittade på 300kr/natt, oftast inkl frukost. Vi flyttade på oss ganska ofta, det passade oss men passar kanske inte alla. Nästa resa kommer barnen vara större och då räknar vi med att de vill stanna lite längre på varje ställe och knyta kompiskontakter mer. Vi funderar förresten vi oxå på att åka till Nya Zeeland i kombination med Thailand nästa resa. Tvekar lite då det blir mycket dyrare, och kanske vill vi spara den resan till barnen är större och kan ha mer utbyte av det. Men man kan ju även åka fler gånger, nu och sen igen när barnen är större !
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)