Inlägg från: resemamman |Visa alla inlägg
  • resemamman

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Trulis78 skrev 2010-04-11 20:50:18 följande:
    Resemamman: Tack för info! Ja, Thailand och länderna däromkring lockar ju just för att det är så himla billigt. Och kanske ganska tacksamt med små barn eftersom det då blir mycket bad och sådär. Undrar hur mycket pengar man måste räkna per dygn för Australien/Nya Zealand? Hur har ni gjort med försäkringar när ni varit borta länge? Har ni haft kvar er bostad i sverige och försäkrat som påbyggnad på hemförsäkring?
    Ingen koll alls på kostnader för Aus/NZ. Minst det dubbla gissar jag, men som sagt, det är bara en gissning!

Vi har tecknat förlängd reseförsäkring (efter de första 45 dagarna) via vårt vanliga försäkringsbolag. Boendet hemma har vi hyrt ut en gång och haft stående tomt övriga. Nästa resa kommer vi försöka hyra ut igen, hoppas hitta vettiga hyresgäster!
  • resemamman
    Trulis78 skrev 2010-04-11 22:58:29 följande:
     Vi tänkte också försöka hyra ut bostaden i så fall, men bra att veta att man förmodligen kan ha förlängd reseförsäkring trots att bostaden så att säga är uthyrd. Måste ringa och kolla lite med vårt försäkringsbolag!
    Oj, så har jag inte ens tänkt, att man inte skulle kunna förlänga reseförsäkringen om bostaden är uthyrd? Vi äger ju fortfarande vår bostad och försäkrar den som vanligt, men med 2a hands hyresgäster som bor där. Så jag har nog utgått från att det funkar som vanligt med reseförsäkringen iallafall. Vi ställde aldrig frågan sist vi reste... Kanske borde kolla upp det!
  • resemamman
    Trulis78 skrev 2010-04-12 09:53:20 följande:
    resemamman: Så länge man är folkbokförd på adressen borde det ju inte vara några problem?! Men jag tänkte kolla för säkerhets skull! Nu har jag i alla fall pratat med förskolan som sagt att de nog kan "blunda" för att vi i så fall är lediga längre än vad man får och låta oss behålla barnens platser ändå. Skönt!
    Så sa vår rektor oxå. Skönt att de har förståelse för långresor!!
  • resemamman

Är det någon som flugit till Bangkok med Air Berlin? Hur var de?

Har hittat prisvärda biljetter med dem. Och en annan riktigt stor fördel - man kan boka enkelbiljetter! Perfekt för oss som tokvelar om när vi vill åka hem...

Finns det någon nackdel att resa med enkelbiljett? Vi har varit mycket i Thailand - och har aldrig vid ankomst behövt uppvisa någon form för returresebiljett.

• resemamman
    Thegran skrev 2010-04-13 20:02:20 följande:
    annars kan du ju boka ombokningsbara biljetter. vi flyger med thai, och kan omboka utan avgift ända fram till avgång
    Ja, det går ju oxå. Men de datum vi tror vi vill resa så kostar biljetterna i princip dubbelt så mycket som icke-ombokningsbara biljetter! Kan ni även omboka er returresa fram till returreseavgång? För det är hemresa vi velar kring, stanna 4, 5 eller 6 månader... Resa hem från Bangkok eller någon annanstans ifrån... Vi är inte så bra på att planera och boka i förväg - vill helst känna efter under resans gång vad vi känner för
  • resemamman
    Thegran skrev 2010-04-18 07:38:03 följande:
    har lite beslutsångest. har hittat billiga flygbiljetter i sommar, men då kan inte sambon åka med... så. åka ensam med dottern (1.5 år) i två veckor, eller spara pengarna och åka på en resa efter vinterresan istället, kanske nästa sommar, alla tre? vi åker ju till thailand 1 nov, så frågan är om man ska åka iväg en sväng innan det eller inte. kanske blir jobbigt att åka själv med ett så litet barn? hur skulle ni ha gjort?
    Har du tid och pengar så åk! Jag har rest själv med mina två barn en hel del, från att den yngsta bara var ett par månader gammal (skiljer 2 år mellan dem) och det har gått bra och varit roligt! Inte "semester" i betydelsen vila, men miljöombyte, värme och avkoppling på ett annat sätt än hemma.

Har du ingen kompis med barn som vill följa med? Det brukar bli riktigt mysiga resor med bara mammor och barn :)
  • resemamman
    Pajsarn skrev 2010-05-13 08:39:56 följande:
    Tessa G: Det är ju därför man ska boka på plats!!! Vi bokar alltid bara 2-3 nätter hemifrån och sedan känner vi oss för och ser oss omkring när vi är där. Väl där får du alltid pruta, för våran del prutade vi ner ordentligt på just Noble House. Pruta eller ej, priset är alltid bättre där. Dessutom kan allt se jättebra ut på nätet men det kanske inte motsvarar förväntningarna när man kommer fram....har gjort den tabben ett par gånger.
    En Noble House fråga, till dig som bott där. Vad bodde ni i för typ av rum? Vi vill ev bo där i januari/februari, med tre barn (bebis + 4 o 6år) men funderar på vilket typ av rum vi behöver. Bebis sover med oss, och de stora barnen kan nog dela säng. Men det är svårt att se på hemsidan hur de olika bunge-typerna ser ut. Vi spar hellre pengarna till något annan än bor onödligt stort. Har frågat Alex per mail, men inte fått svar på mina frågor (bara på pris/avaliabilty frågorna...).

När bodde ni där? Har hört att det "brukar" vara tjockfullt i jan-mars och att förhandsbokning är ett måste. Vi bokar ogärna i förväg... men under just de veckorna vi är på Lanta bor vi helst på Noble House eller liknande pris/standard/läge. Och det vore ju synd om det är knökfullt överallt.
  • resemamman
    Thegran skrev 2010-05-23 20:12:21 följande:
    någon som varit på railey? är det överkurs att ta sig dit med barnvagn o väskor? man måste ju vada in till land, fungerar det utan att dränka vagnen?
    Vi har inte varit just på Railey men på många andra öar där vi vadat i land. Det funkar jättebra, med två barn, barnvagn och ryggsäckar. Har även sett "vadare" med kappsäckar, även om jag aldrig skulle få för mig att resa med något så opraktiskt som resväska ;)
  • resemamman
    Thegran skrev 2010-05-24 17:35:11 följande:
    tack, då vågar vi oss på att försöka ;) har en hel del öar uppskriva som vi funderar på, och långt ifrån alla (nästan inga) har ju pirar som man går i land på. Har aldrig rest med barn innan, så det blir första gången. Ska bli spännande! nä, resväska skippar vi eftersom vi ska åka runt en del. men tror inte vi tar ryggsäck heller utan mer sådana där hockeytrunkar som även funkar att ta på ryggen.
    Såna har vi oxå, lika praktiska som ryggsäckar men lättare att hitta i!
  • resemamman
    Thegran skrev 2010-05-24 20:51:02 följande:
    var har ni köpt dem? :)
    Vi har en North Face 90 liter, finns på de flesta sportbutiker. Stadium/Everest har liknande men något billigare.

Sen har vi en på drygt 100 liter som jag fått via jobbet. Den har lite mer fack än NF/Everests, som i princip bara är ett stort fack.

Sist vi reste på långresa (med bebis & 2åring) hade vi bara den stora väskan. Nu i vinter lär vi behöva båda (minst ;)) när vi har 3 barn...
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)