• winters

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

mollan nu skrev 2012-02-05 20:07:58 följande:
    någon som vet hur lång tid det tar med båt från phuket till ko hong? Skulle gärna ta en tripp dit då jag läst att det ska vara väldigt fint där. Eller har ni något bättre utflyktsmål?
    coral island var fint annars, ganska mycket folk, men det gick att få det ganska lugnt ändå, bara cirka 15 minuter från vårt hotell på cape panwa.
    Oscar 091001
  • winters
    elinaehn skrev 2012-02-06 12:07:23 följande:
    förra året vi åkte köpte vi på plats nån myggolja från baby johnson, grön liten flaska tror jag? får vi tag i den igen i khao lak, seaview tror ni? den var jättebra!
    kan du absolut, har nog sett den på de flesta apotek o supermarkets! vi fick även någon citronolja som man spejade på när vi var på en restaurang vid stranden, var fantastiskt bra, ångrar att jag inte letade upp den i affären sedan, stod 150 baht på flaskan.
    Oscar 091001
  • winters
    Jempa10 skrev 2012-02-07 08:43:33 följande:
    Nu byter jag ämne ett tag, hur har ni gjort med barnmat och blöjor. Jag har varit i Khao lak förr och vet att det finns i alla fall en ganska välsorterad supermarket, men hade ju då inte en tanke på hur det såg ut med barnmat eller blöjor (trodde väl aldrig det skulle bli aktuellt för mig att åka dit med barn) Skrattande 

Men jag vet ju att det finns t o m en del svenska produkter så det kanske finns typ sempers barnmat också?! Lite släpar jag med hemifrån, men kunde ju vara skönt att veta om det finns på plats så man slipper ha hela packningen med barnmat och blöjor!! Någon som har vetskap om hur det ser ut??
    barnmat finns inte, men lite vanlig restaurangmat kan han nog äta om han är 11 månader, så du kanske inte behöver släpa med till alla mål. vi gav bort alla burkar vi hade med första året, men då var O 13 ½ månad när vi åkte. vissa mål tog vi gröt för att variera thaimaten.

blöjor finns, vi fick köpa till de sista dagarna, men var inte nöjda med hur stora de var för de skavde på honom, men har hört flera som är nöjda, så det går absolut att hitta. vi brukar lägga blöjorna i vagnsväskan så slinker de lätt med! :)

ang vaccinationen av mpr så se till att få bokat det i god tid före avresan, för de allra flesta barnen blir dåliga två veckor efter och det är ju trist när man är på semester. dessutom om du ska ta havrix eller annat så ska det gå en viss tid mellan de vaccinationerna oxå.
    Oscar 091001
  • winters
    MissKaos skrev 2012-02-08 18:38:16 följande:
    HEMMA!
    Haft en fantastisk semester
    Några små missöden, bla bränt mig på en äcklig Svart/röd manet.. Blev sår. Och en gubbe trillade i poolen på min son som plaskade runt i badringen. Kunde slutat illa men gick bra. Det, + 1dags magsjuka/pers är olyckorna. Resten: Sol, god mat, för mkt chips. Kall öl, glass, superduper poolanläggning och en trevlig strand. Inga tjocka kläder och en unge som har älskat att bada och gräva i sanden och att kolla på apor och vattenfall. Och bli målad i ansiktet osv osv.
    Mao: Solbränna (som flagar lite) och byxor som inte passar och ett STORT smile samt ännu lite sommarvarm i kroppen sådär, och jetlagad... Kom hem kl 4 imorse Unge herrn (som ju blev 3 därnere) ville åka tbx idag.
    Välkommen tebax! Usch för missödena och yej för alla härliga semesterminnen!
    Oscar 091001
  • winters
    Jempa10 skrev 2012-02-08 22:03:41 följande:
    Brukar ni ha UV-dräkter till era barn? Jag tänkte köpa en sån och undrar vad ni har under, hade tänkt ha hans babysimbyxor, men det kanske är bökigt om det händer grejor i byxorna, är det då bättre med badblöjor, lättare att byta tänkte jag? (Han kommer vara 11 månader när vi är nere)
    vi har vanlig blöja när han inte badar och vanliga blöjbadbyxor när vi badar.  när vi har badat byter vi ändå till en torr dräkt så då passar det ju bra att byta om det inte är dax att gå in, men då ska det ju av ändå! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    CallGirl skrev 2012-02-10 14:37:57 följande:
    Har ni haft heltäckande uv-kläder eller har era barn klarat sig med 3/4dels dräkter?
    vi har båda delarna och använder mest hellångt om vi är på utflykt och inte har möjlighet att gå in när det ska vilas, annars 3/4-dräkter. men då smörjer vi armarna o benen.
    Oscar 091001
  • winters
    elinaehn skrev 2012-02-10 16:42:36 följande:
    tror du speedboat verkligen ger de förutsättninganra? läser om en trip till similan o de skriver man kan se dem på vägen ut om man har tur. blir lite mistänksam. har sett delfiner utanför teneriffa en gång o det var så fantastiskt, så jag skulel gärna uppleva det ihop med dottern.
    vi såg delfiner vid similan när vi bodde på liveabord där 2010, där simmade vi med en sköldpappa oxå som kom så många gånger att vi blev alldeles bortskämda! dock har jag inte upplevt ngt liknande med speedboat över dagen, klart man kan ha tur, men oftast får man nog vara där för att öka chanserna!
    Oscar 091001
  • winters
    Angelica77 skrev 2012-02-14 08:52:43 följande:
    Har själv tänkt kolla efter Converce nu när vi åker. Nån som sett i Khao Lak???
    Det finns i sportoutleten Sport dome ungefär vid Nang thong supermarket, många olika modeller till vuxna, men det beror lite på vad som kommer in, sist var det lite utplockat i min storlek och vi hann åka innan de skulle få in fler...
    Oscar 091001
  • winters
    KRSn skrev 2012-02-14 03:37:38 följande:
    Jag behöver hjälp! Just nu är vi i phuket, och vi ska till Bangkok om.några dagar. Det är våra enda sista stopp. Jag har letat så efter converseskor utan resultat. Är det någon som vet vart det kan finnas?? Inboxa mig gärna, om det är för krångligt så svara här. Tack snälla ni
    Inboxar dig, finns på sportaffären vid Tesco Lotus o Central Festival bl a!
    Oscar 091001
  • winters

antar att ni har sett nyheterna, men om någon har missat det så håll er uppdaterade om ni är i thailand eller är på väg till thailand, just nu är det högsta terrorberedskap på flera turistorter. usch vad mycket sånt det varit det sista, låt thailand vara i fred!!

Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)