Inlägg från: Mitt livs lycka |Visa alla inlägg
  • Mitt livs lycka

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Här finns också lite solkläder på rea - dock enbart kortärmade tröjor kvar ser det ut som... Kollade bara snabbt nu men tidigare har det funnits heldräkter etc.

www.lekmer.se/rea/

• Mitt livs lycka
    m77 skrev 2010-10-30 05:02:50 följande:
    Vi kommer att åka till Koh Lanta 5/12 - 19/1 2011 och jag undrar om man behöver ta med sig blöjor (så mkt som man nu får plats med...) till Thailand eller vad som finns att köpa där. Undrar även om tvättservetter finns där och om det går att få tag i samma som hemma, eller i allafall likvärdiga och oparfymerade? Vår dotter är nästan 5 månader när vi åker.
    blöjor och våtservetter finns att köpa där nere
  • Mitt livs lycka

Nu är det snart dax att åka...! Någon som har tips på roliga/bra utflykter man kan göra på/från Koh Lanta, Koh Phi Phi och Krabi?? Vill ha en liten to do-lista med oss ner!

Vi kommer att ha barn med oss som är 3 och 9 år...

• Mitt livs lycka

annaOmeja skrev 2010-11-21 10:33:19 följande:
    Usch vad mycket skriverier det är om maneterna! Satt här på frukosten mannen och jag och pratade igenom allt, för våran del så känns det som om det bara blir fler och fler saker som gör att vi inte "borde" åka.
    Bvc eller läkarna är ju inte direkt förtjusta att vi åker iväg med våran bebis, hon är inte färdig vaccinerad mot alla barnsjukdomar så som mässlingen. Och att vi ska stanna i 3 månader tyckte de verkligen inte om, det hade varit mer ok om vi skulle vara borta två veckor.
    Vi har vela fram och tillbaka så länge om hur vi ska göra, ska vi utsätta minstingen mot saker hon inte kan få i Sverige?? När vi väl bestämt oss så ska man nu börja oroa sig för maneter istället.........gud va drygt det är att vara förälder, denna ständiga oro!!! 
    Tycker inte heller om skrivierierna om maneterna! Även om vi aldrig råkat ut för några tidigare när vi varit i Thailand så kan jag inte låta bli att bli lite orolig... Längtar dock oerhört mycket efter solen, värmen, maten etc.
    9 dagar kvar!
  • Mitt livs lycka

på tisdag åker vi till Koh Lanta - som jag har längtat!!! Äntligen är det dags! Imorgon måste det sista handlas och sen ska det packas. Ska bli så himla skönt att åka till solen och värmen!

• Mitt livs lycka

I onsdags kom vi hem från Thailand. Det var första gången för mig på den västra sidan av Thailand (har endast varit på den östra tidigare). Resan blev dock inte riktigt som vi hade tänkt oss. Vädret var dåligt den första veckan - solen lyste med sin frånvaro men det kan man iofs leva med. Däremot så började sambons diskbråck att spöka så han blev sjukskriven därnere. Barnen har dock haft en toppensemester iaf men själv fick jag inte se så mycket som jag hade hoppats på eftersom vi inte kunde göra de utflykter och så som vi hade planerat. Hur som helst, jag vill absolut åka tillbaka till de öar vi besökte; Koh Lanta, Koh Phi Phi och Ao Nang.

Det negativa med Lanta tycker jag är - precis som några andra redan varit inne på - att det känns lite för mycket som en "svensk-ö". Men däremot så är den ju optimal när man reser med barn! Koh Phi Phi tyckte jag ycket om - tyvärr blev det inga utflykter så dit måste jag tillbaka till och se lite mer av omgivningarna. Ao Nang i sig var ju absolut inget speciellet men "skärgården" underbar! Vill se mer av den nästa gång!

• Mitt livs lycka

Här är vi ytterligare en familj som inte gillar att åka charter  - dock har vi vid några tillfällen köpt enbart flygstolar med Fritidsresor eftersom det då inneburit att vi fått direktflyg. Men vi vill också undvika stora resorts utan vill gärna ordna med boende själv plus att man då har möjlighet att skräddarsy sin resa och åka mellan olika öar på egen hand och där man själv bestämmer hur länge man vill vara på varje ställe.

Vi har däremot bara varit i Thailand på vinterhalvåret men nu funderar jag på att åka dit på sommaren! Någon som varit där då? Hur är det? Förstår att det givetvis regnar mycket men är det hela dagarna eller är det mest som dagliga skurar?? Vill veta allt om att resa dit på sommaren så berätta gärna om du har erfarenhet av det!

• Mitt livs lycka
    MissCh skrev 2011-01-09 15:27:55 följande:
    Vi har varit två gånger i Thailand på sommaren, första gången från mitten av juni till mitten av juli (mest östkusten), och andra gången tre veckor i juni (västkusten). Vi tycker det är toppen att vara i Thailand under lågsäsong! Billigare, mindre folk och vi tycker vädret är helt ok. Ibland kan det vara lite mulet eller disigt till exempel, och ibland jättesoligt och fint. Det kan regna en skur eller del av dagen, och sen vara fint. En gång regnade det mycket i nästan fem dagar... det var ovanligt även för juni sade de... men å andra sidan hade det just varit sol och blå himmel i fem dagar i sträck. Vi är inte så att vi vill sola på stranden hela dagarna, så för oss är det utmärkt - förutom den där gången med flera dagar då. Vet inte om västkusten är sämre. Men på Koh Samui på östkusten märkte vi ganska stor skillnad att ju längre in i juli vi kom, ju mer regn blev det på dagarna.
    Kan säga att det var en nackdel i Kata på sommaren, för där kunde man inte bada på stranden en enda dag när vi var där i sex dagar, pga strömmar. Sådana problem var det inte alls i Ao Nang, Railey och däromkring. Ett fantastiskt ställe i lågsäsong är förresten Koh Yao! Ligger nära Phuket, men har strand mot kusten österut, så det regnar av en del innan. Det var super när vi var där, extremt vackert och lugnt, och vi bodde på lyxhotell till halva priset :)
    Tack snälla för svar!
  • Mitt livs lycka
    winters skrev 2011-01-09 11:11:51 följande:
    Vi var i Thailand en månad nu i nov-dec och då regnade det alla dagar utom en, när vi var på bröllopsresa i juli 2007 på Koh Samui regnade det två gånger totalt 40 minuter, så för oss regnade det betydligt mindre på sommaren, men den här vintern var väl extrem. Men ändå, har bara positivt att säga om att åka på sommaren, om man håller sig till östkusten då.
    Tack till dig också!
  • Mitt livs lycka

Funderar starkt på att testa att åka till Thailand nu i sommar  - har enbart varit där vintertid tidigare. Hur billiga flygbiljetter bör man kunna hitta om man åker i sommar?

Har hittat biljetter för 7300 kr/person men Thai men vet inte om man skulle kunna hitta ännu billigare? Någon som vet?

• Mitt livs lycka
    Thegran skrev 2011-02-26 18:39:25 följande:
    åker ni innan 30 juni kan ni åka för runt 5000 kr till BKK, med Thai.
    Ok, hade dock tänkt åka i juli/aug...

Men då kanske man får räkna med dyrare biljetter.
  • Mitt livs lycka

Hej hej,

Har idag bokat biljetter till Phuket i början av april och måste nu bestämma var vi ska bo... Vill ha lite tips! Önskar åka någonstans där det är lugnt men inte "dött" men inte heller för turistigt. Vi åker med en 3-åring och en 10-åring.

Har funderat på Kamal eller Khao Lak... men jag vet inte... Tips, någon?

• Mitt livs lycka

Tack snälla för era åsikter!

Har ni några konkreta tips på hotell i Khao Lak, Kamala och Bang Tao? Pool är ett måste, sen vill jag helst kunna sitta och titta ut över havet - kanske barfota med fötterna i sanden och höra vågorna vid frukost! Glad

• Mitt livs lycka
    Angelica77 skrev 2012-04-03 19:26:20 följande:
    Kom hem för 1½ vecka sedan och sitter o klurar på vart nästa resa ska bli.
    Lite sugen på Koh Samui.
    Nån som har koll på vilken strand som är riktigt barnvänlig, klart snorkelvatten, mindre turister. Vill inte åka till ett knökat ställe o ligga som packade sillar på stranden.   
    Har varit på Koh Samui två gånger men det är inte en favoritö hos oss - alldeles för turistigt  och stränder med mycket folk. Inga jättefina stränder heller. Jag vill inte åka tillbaka dit någon mer gång - det räcker nu. Kanske finns det andra som har andra åsikter om Koh Samui men som sagt den ö skulle inte vi rekommendera. :)
  • Mitt livs lycka

Har aldrig haft problem med att byta till inrikesflyg i Bangkok även om det givetvis är lite bekvämare med direktflyg - speciellt om man reser med barn. Men som sagt, det har aldrig varit problem med byten och skulle absolut kunna resa så igen om det innebär att man kan komma undan billigare. :)

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)