• Mawe123

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Smilla75 skrev 2010-08-06 21:49:08 följande:

Ska du vara på svenska skolan? Mina barn går där för fjärde året nu.

Jag tycker också LB känns lite mer thailand än KD men för oss passar KD bäst och det är ju härligt att kunna gå på stranden och köra vagn där. Jag upplever den ändå inte mer turistig är LB trots allt, det är förvånande att det inte händer mer. Sjözigernarna får bo kvar och det finns små bungalows med.

Om du gillar turistställen som Where Else så pröva stället nästan längst ned på stranden, med en longtail båt utranför där barnen leker. Härligt och med halva priset på dryck 16-18. Själva har vi nu tillbringat kring 6 månader på KD så vi hittar våra guldkorn,

Dela med dig! Vilka är era guldkorn?

Jag blev helt galen i Papas dillräkor och i princip all mat på Gong Grit sen var vi några gånger till Bayern också för att njuta av deras goda pizza.

Men jag vill ha mer tips!!
    William 000213, Lowe 070712
  • Mawe123
    lillsussan skrev 2010-08-08 15:16:09 följande:
    Kollade upp Fritidsresor - när man söker på fyra veckor från GBG fungerar inte sökningen. Tittar jag på två veckor så verkar det bara finnas resor i början av december och därefter i februari. Så nu känner jag mig faktiskt rätt stressad. Hade så gärna velat ha direktflyg...

Men tar vi och åker till Phuket är det ju hyffsat nära Khao Lak, även om det blir lite längre att ta sig till Ko Lanta eller Railay.
    Jag tror inte att de släppte 4 veckors resorna med fritidsresor utan hotell på webben. Jag ringde dem direkt när vi kommit hem från Thailand i vintras för att boka ny resa. Det var i januari. Ville då åka från mitten av dec till mitten av jan.
    Första svaret var då att det inte gick om jag inte bokade hotell också.

Men efter lite ringande och tjatande ringde en tjej upp och erbjöd mig de stolar jag ville ha, men jag har aldrig hittat dem på nätet.

Så vi bokade våra platser redan i början av januari.

De flygen med tuifly är superbra. Vi åkte direkt stockholm-krabi och alla hade eget underhållningspaket i stolarna. Uppskattades lika mycket av 2åringen som av morfar Flört
  • Mawe123
    Alyssa skrev 2010-08-15 12:43:59 följande:
    Jahapp, här blev man ju total ignorerad! Tack för hjälpen...
    Hur länge ska ni vara borta? Vi packade med oss två stora paket blöjor i vagnväskan, när de tog slut köpte vi Mamy Poky (el ngt liknande namn) Fanns storpack på mataffären inne i Saladan, samt även mindre förp på typ 7-11. Tror de kostade ungefär som blöjor i sverige, dvs de var dyra, men det är vi ju vana att betala, fungerade lika bra som t ex libero.

Vår son var två när vi var i Thailand, han åt mest ris och bacon eller ris och kyckling, men även spagetti carbonara och bolognese. tycker det fanns mycket barnmat och vi bad alltid om den utan chili och liknande starka kryddor.

Vaccinationer vet jag inte så mycket om, vi hade missat MPR vaccinet på minstingen så det skyndade vi oss att ta innan och sen tog vi twinrix hela familjen.

Hoppas du känner dig lite hjälpt nu, här brukar vi inte ignorera utan hjälpa varandra massor, en toppen tråd Solig
  • Mawe123
    Karisma skrev 2010-08-21 12:31:33 följande:

Jag är helt insnöad på Kamala beach, Patong eller Bang Tao (heter det så?).

Så alla som har tips om dessa orter dela gärna med er. Skrattande Är mest inne på Kamala beach, har inte hittat så mkt om bangtao så jag vet som inte vad de har för utbud, får inte vara för dött.

Har ni bott på ngt hotell i villa som ni tycker va extra bra?

¤ Om man skulle använda sig av tvättservice som många hotell har vad kostar det ung? Kan man lita på det? Vill inte komma hem med 5veckors skitig tvätt. Tungan ute

/K

när vi hyrde hus på Lanta lämnade vi vår tvätt ett par gånger i veckan på tvättservice, vi hämtade kläderna dagen efter -superbra var det och kostade 30bath / kg. Inte många kronor med andra ord!
  • Mawe123
    Karisma skrev 2010-08-21 13:08:17 följande:
    Men det lät ju som en välspenderad peng. =)

¤¤Ger man dricks eller så i Thailnad?

/K
    Ja tvätten var superbra och billig, vi packade väskorna med rena kläder när vi åkte hem, så var det bara att stoppa in i garderoben hemma -istället för det vanliga tvättberget :)
  • Mawe123

Fick mail nyss om att det var dags att boka platser.. härligt härligt :)

Vi flyger med tuifly och där finns en bra skiss, vill man ha särskilda platser är det nog bäst att vara alert,
    dom tar slut super fort Tungan ute

Vi kunde ine uppgradera våra biljetter till bluecomfort eftersom vi inte bokat hotell via fritidsresor, så vi får nöja oss med att sitta i avdelningen längst bak. Där bokade jag de främre platserna, precis bakom vägg/nödutgång och toaletterna, tror att de blir bra för oss!

• Mawe123
    Lycka 1 skrev 2010-08-24 17:13:00 följande:
    Jag fick också det mailet idag!

Men vi har bokat bluecomfort men inte något hotell med fritidsresor.
    Har bara köpt flygbiljetterna från dom.
    Okej, det är nog olika på olika flygningar, vår resa från mitten av dec -- mitten av januari med bara flyg släppte de aldrig för dem som inte bokade hotell, så jag fick tag i biljetterna genom att ringa och tjata. Har försökt ringa och uppgradera dem fler gånger också, men det är helt omöjligt..

Nåja vi sparar många tusenlappar på att dra ihop benen ett par cm så det kanske är värt det!
  • Mawe123
    Foppa3 skrev 2010-08-30 22:58:37 följande:
    Hej,

Orkar inte riktigt kolla igenom tråden om ni pratat om detta tidigare. Vi har i alla fall tänkt att åka till Thailand i dec/jan med var då ett-åriga son men lite osäker vart i thailand. Hade tänkt koh lanta men blev nu lite osäker då jag läste en del negativt. Ngn som har ngra tips eller åsikter om vart det är bra? Vill gärna ha fina stränder och lite liv men inte för mkt.
    Vill även gärna hyra hus ngra veckor om ngn har ngt tips.
    Vi kommer att hyra hus på Koh Lanta 4 veckor över jul och nyår, gjorde det i vintras med, vad är det du tycker är negativt?
  • Mawe123
    Acefi skrev 2010-09-01 12:58:53 följande:
    Mawe123: Såg att ni skulle hyra hus på Lanta, var på ön ligger det? Får man fråga vad ni betalar? Vi ska åka ner nu i okt två veckor och sen igen feb-mars och vill gärna hitta ett hus för tvåmånadersvistelsen. Åker med tre barn, 4 år, 2 år och en som nu är snart fem månader. Har inte bokat något än så länge till feb-mars, men är inne på sas.

Vi var nere en månad -09 och längtar tillbaks!!
    Vi bor på Soutnern, mitt på klong Dao. Bokade via Lanta Diver i vintras och nu via Lanta Hideaways.
    Priserna står på deras sidor, tror vi betalar nästan 7000/vecka men då är vi där i peakseason, och då kostar allt lite extra. Vårt hus är rymligt med trädgård och en paviljiong med ett sovrum och egen ingång från altanen. I huset finns det två badrum, två utomhus duschar, ett utomhus badkar, två sovrum, ett kök, ett tvrum och två stora altaner. Läääääängtar 104 dagar kvar nu Solig
  • Mawe123
    Karolina75 skrev 2010-09-11 23:17:53 följande:
    Vilken är anledningen till att man borde köpa en resevagn istället för att ta med den vanliga?! Kanske en korkad fråga, men men...;o) Räknas vagnen in i bagage-kilona?! Vi åker flygstolar med fritidsresor, två vuxna, en fyraåring och en ettåring. Ngn som vet hur många kilon man får ha med då?!
    Det beror väl på vilket flygbolag ni åker med, Thomas Cook, Tuifly eller Novair..

Vi åker med Tuifly och har 20kg / person inkl 5kg handbagage + 10kg extra då vi är borta längre än 3veckor. Barn under två får ta med 10kg pluss sin barnvagn.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)