• Mawe123

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Millans hustru skrev 2010-10-10 20:37:57 följande:
    okej! Har ni varit vid koh lanta eller någon annanstans? hoppas påa tt vi ska slippa större otrevligheter, känner mig lite skraj, ny som jag är på långresa...
    Koh Lanta och vi upplevde inte att det var några problem med maneter där. Vi var där i dec ifjol och åker tillbaka i dec i år igen.

Första veckan vi var där var vattnet rätt grumligt och både jag och maken tyckte att det var stickigt i vattnet.. men barnen klagade inte.. vi fick förklarat att det var manet rester/delar som fanns i vattnet som stacks.

Efter det blev vattnet klart och fint och vi varken såg eller kände av några maneter resten av tiden.
    William 000213, Lowe 070712
  • Mawe123

Dessa armringar är de väldigt stora, såg stora ut på en bild jag såg, någon som har foto med dem på sitt barn?

Vi brukar bara använt oss av vanliga armpuffar, men dessa gjorde jag sönder förra veckan på badhuset.

• Mawe123

Min son fyllde tre i somras - är han för stor för dessa flytringar?

Känner att jag  måsten köpa några flytgrejor till honom, för han kan verkligen inte simma än, hade dock tänkt satsa på den billiga varianten för 29kr, men ni verkar så överens om att dessa är myyyycket bättre Glad

• Mawe123
    Lejonmama skrev 2010-10-13 11:08:44 följande:
    Vi flög åxå med tuifly då våran pojke va 5 år, och han sov större delen av resan på golvet;)
    När vi flög med tuifly i vintras sov sonen på golvet på nervägen, men vaknade flera gånger och tyckte det var kallt. Så på hemvägen offrade jag mitt säte och och bäddade till honom på våra säten genom att fälla upp armstöden vi hade emellan oss och kröp själv ner på golvet och låg där. Där drog det riktigt kallt men med ett par filtar gick det bra.
  • Mawe123

Mitt reseapotek kommer att vara mycket begränsat. Nu har jag inte så små barn, utan minsta är tre, så jag förlitar mig på att det jag behöver finns på plats.

I vintras hade vi otur och min far fick några besvärliga bett och behövde uppsöka läkare, storebror fick bihåleinflammation som resulterade i läkarbesök och mellansonen sprang in i en glasdörr och fick nog träffa på varenda läkare på Lanta.

Min uppfattning är att det man ev kan komma att behöva finns där nere. Apotek är det gott om, och de har allt vi har hemma och mer därtill

Dr Salarin på Longbeach var bra att ha och göra med, kunnig och duktig på engelska, hon hjälpte oss med allt vi behövde för alla våra bekymmer!

Kan kanske vara saker som suppar el liknande som kanske kan vara svårt att få tag i, men jag vet inte.

• Mawe123

Vad är det som påverkar Bathen nu?

Jag kan köpa Bath för 0,2280 på banken nu, men på forex står det :
    "

Valutaprognos

Thailands baht är en av de populäraste valutorna i Asien för investerare just nu. THB stärks."

• Mawe123

Växlade 20 000 THB idag igen, tycker om att hamstra bath när kursen är under 0,23.

Med dagskurs på 0,2280 kunde jag inte motstå Tungan ute

Ganska perfekt egentligen köpa på sig bath lite nu och då så när det väl är dags att åka är plånboken redan laddad Glad

• Mawe123
    Tullemi skrev 2010-10-15 20:46:19 följande:
    Jag är inte ett mattesnille, speciellt inte när det kommer till valutaväxling. Det är klurigt av nån anledning Men vad tjänar du på att "slå till" när kursen går från....säg....0,23 till 0,228? OM ja har räknat rätt så handlar det om 40 kr. Stämmer det?
    Nej det blir inga stora pengar alls, kursen har sedan jag började följa den lite närmare nu de senaste månaderna pendlat mellan 0,23 och 0,26. Brukar då passa på att köpa på mig lite de gånger den dippar under 0,23..

Växlar jag 20 000 thb är skillnaden mellan 0.23 och 0,26 bara 600 spänn.
  • Mawe123
    Tullemi skrev 2010-10-15 21:15:10 följande:
    Ja, det var mer än jag trodde. Men de båda exemplen (0,23 och 0,26) är väl högsta och lägsta kurs. Det gäller att veta när man ska slå till. Vi har växlat lite då och då (till boende och första-dags-fickpengar) och vi har växlat helt utan att kolla kurs först. Kunde kanske blivit en del på 20.000 Skr Tungan ute
    Tycker det är omöjligt att veta när jag ska slå till, därför sprider jag ut mina inköp lite om nu kursen skulle dippa mer närmare resan.. så jag inte redan växlat allt till en högre kurs då..

Sen tycker jag själv att det känns bra att sprida på utgifterna lite också, känns lite mindre i plånboken då.

Förra året gick kursen upp mer och mer desto närmare avresan vi kom, och ännu dyrare blev det när vi kom  ner, så då ångrade jag att vi växlat så lite - eller att typ alla kontanter vi hade med oss gick åt till att betala läkarräkningarna dag 1.
  • Mawe123
    Tullemi skrev 2010-10-15 21:36:48 följande:
    Ja, vi har varit riktigt duktiga på att sprida ut våra utgifter inför resan. Nu har vi bara de sista sprutorna kvar att ta: 2 Twinrix, 1 Havrix och 1 MMR. Och Dukoralen också ju....(vi tar den trots allt). Så ja, bara några tusen till då Tungan ute
    ja det blir sjuuukt dyra semestrar det här om man lägger ihop allt man måste bekosta för resan- så därför väljer vi att inte göra det Flört

Dukoralen hoppar vi och sprutorna tog vi förra året.

Hushyran betalade jag i förrgår, så  nu har jag bara räkningen för flygbiljetterna kvar att se fram emot att betala Tungan ute
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)