• Mawe123

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Mawe123 skrev 2010-10-03 17:30:09 följande:
    www.lantadiver.com/sv/Boende/Transfer-till-Ko...
    Vi åkte en sådan minibuss som på bilden, superlyxig var den. Vi var 3 vuxna och 3 barn - men det fanns kvar lediga säten. Vi fick bilstol till vår 2 åring.

På vägen till Lanta stannade chauffören på ett större 7/11 så vi fick möjlighet att köpa lite kall dryck och fika till barnen och även lite småsaker att fylla kylskåpet med när vi kom fram, toppenservice.

Vi betalade i dec 5600THB tur och retur.
    William 000213, Lowe 070712
  • Mawe123
    Heeso skrev 2010-10-03 19:08:18 följande:
    vi kommer att ha Maclaren sulky till vår 8-månaders

Försökte idag hitta solskyddsdräkt  till vår 4-åring...inte rätt årstid kan man säga. Får nog köpa i flygshoppen där dessutom priset var rätt bra
    Kolla på kidmix.se de rear ut mala solskyddskläder, har bara hört positivt om dem.
    Bra pris och snygga också Solig
  • Mawe123
    Mitt livs lycka skrev 2010-10-03 20:51:36 följande:
    Supertack för dina svar!
    vassego Solig

Jag har bokat transfer via lantahideaways till denna vintern och hoppas att jag blir lika nöjd med dem!
  • Mawe123
    Tullemi skrev 2010-10-04 07:39:40 följande:
    Brukar det inte vara dragkedja på dräkterna? Vi har bara 2-delat, men jag har för mig att det är dragkedja på de hela dräkterna som jag sett..
    Ja, jag tror det, vi har två heldräkter, en byggare Bob och en från Panos Emp. sen har vi ett två delat från Sunblock.

Jag gillar verkligen solskyddskläderna Solig

När sonen badar här uppe i norrland i sina solskyddskläder är jag snabb att ta av dem när han klivit upp då han annars lätt blir kall, men på Lanta var det helt annars - dräkten torkade på noll tid och den var perfekt att leka i även i lekparken och gå i på stranden och leta snäckor och när vi byggde sandslott osv
  • Mawe123
    Ulrika333 skrev 2010-10-04 21:58:07 följande:
    Hej!
    Har inte läst hela tråden :). 
    Vi är 2 vuxna och 3 barn 3,6,8år som skall åka till thailand i en månad. MEN hur jag är kollar så hittar jag inget hotell där vi kan bo alla 5 i ett rum, max 4 personer, skall boka de 3 första nätterna här hemifrån och sen ta det som det kommer. Men vill ju inte boka 2 rum till oss hela vistelsen.... Är det någon som har tips på vart jag kan vända mig så  vi får bo i samma rum? Vi utgår ifrån Krabi och tänkte bo i ao nang de första dagarna.
    Jag upplevde samma problem så jag har hyrt en villa - men du tror inte att en familje bungalow kan passa er då?
  • Mawe123
    Heeso skrev 2010-10-06 17:02:23 följande:
    Är det nån som vet  hur långt det är mellan Krabi och Lanta`? Hur lång tid tar transfern och kan man åka på dagsutflykt till Krabi från Lanta? Finns det nåt att se/göra där?
    Jag tror transfern tog drygt 2 h. Varierar beroende av hur lång väntan det är vid färjorna.

Ja dels går det bussar, sen kan du hyra en egen bil och chaufför också om du vill.
  • Mawe123
    ulligulli skrev 2010-10-06 23:18:14 följande:

Hej alla!

Har någon av er yogat på Lanta?

Har aldrig gjort det men känner mig väldigt utarbetad just nu och skulle nog behöva lite ro i själenRynkar på näsan...

15 dagar kvar...

Jag har inte själv yogat, men har bekanta som var duktiga på att åka iväg. Det var kvinnan som ägde huset vi hyrde som höll i denna yoga - tror de höll till borta på longbeach.
  • Mawe123
    Heeso skrev 2010-10-09 20:41:25 följande:
    Ingen som vet om man måste checka in vagnen eller om man kan ha med den till gaten? Och om man¨måste checka in den ....hur gör man då med sin bäbis? När vi flög reguljärt till USA fick vi ha vagnen med oss till gate...
    Menar du på arlanda eller? Jag tror inte ni får ta med er vagn till gaten där, det fick inte vi, däremot fick vi låna en enkel sulky, vilken vi använde mellan att vi checkat in vår vagn och det att vi gick ombort på planet - så det fungerade bra!!
  • Mawe123

Vi hade inte heller någon ättika/vinäger i vintras, men jag kommer att se till att jag har denna gång.

Att gå till en restaurang går bra sålänge det fnns en sådan i närheten, men för säkerhets skull kommer jag ha med en mindre flaska i badväskan.

Här finns ett foto på hur det kan se ut om man träffat på en jellyfish:
    http://therichbitchnoexcuses.wordpress.com/2010/01/22/jellyfish-2/

• Mawe123
    Millans hustru skrev 2010-10-10 14:30:45 följande:
    Men tänker du byta ut den varje dag då, den ligger ju o blir varm i solen? elelr funkar den även om den följer med till stranden varje dag ett par veckor?
    Nej jag kommer inte att byta ut den, den får ligga i väskan i skuggan tillsammans med vårt dricksvatten. Tror inte det förstörs för att det blir lite varmt.

Kubmaneter som jag förstår är de riktigt farliga, är väl vääääldigt sällsynta, men att man bränner sig lite / känner av att det sticks lite av andra ofarliga maneter är nog rätt vanligt, särskilt i grumligt vatten.

vinäger / ättika har jag tänkt kan vara bra om barnen råkar bränna sig på dessa mer eller mindre ofarliga maneter, det har vi inte gjort förrut vi har bara upplevt vattnet lite "stickigt" vissa dagar.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)