• YlvaD

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

lillsussan skrev 2010-12-26 21:21:57 följande:
    Tack för snabbt svar Ylva! Med lite extra transporter så kanske det blir lite över då. Du menar väl att ni hade med 1000 kr i baht eller? Det kostar väl typ 30 kr per uttag i automater som ej är EU-länder om jag har fått rätt info på banken.

Trivdes ni bra i Khao lak förresten?
    Vi hade bara en tusing i bath som blir ca 250 tror jag. Vi gjorde tre uttag och avgiften stämmer nog ganska bra. Till sista uttaget gjorde vi en liten överslagsräkning vad vi "tror" ska räcka.

Vi trivdes jättebra i Khao Lak.. året innan testade vi Ao nang och nu i mars ska vi prova Kho Lanta. Vi har verkligen förälskat oss i Thailand. Vilket hotell ska Ni bo På? Vi bodde på Seview Resort...

När skulle Ni åka?

// Ylva
  • YlvaD
    MissKaos skrev 2010-12-27 21:00:58 följande:
    VAd kul Jag suger i mig allt om Khao lak, vi åker om ett par dagar.. Vi ska bo på White sandy beach i 2 veckor!  och börjar nu fundera över saker som om det finns en uttagsautomat..Var ni ute på den stranden? Fint?

Vädret känns som den stora frågan, ser att ni med pratar om det. MEN om det bara inte regnar så är det ju skönt även om det inte är sol tänker vi nu. Det är ju varmt, och snöfritt
    Härligt... Ni kommer att få en toppenresa.

Vi tog ut vid hotellet, så jag hade inte ögonen öppna efter andraFlört, men det finns garanterat på många ställen.

Vi var och badade vid White Sand och den var toppenbraSkrattande.

Hoppas att Ni får en bra resa!
  • YlvaD

Hej svejs alla Thaifrälsta vänner!

Nu har jag ändrat Vår rutt under ThairesanFoten i munnen... skulle åkt till Khanom sista veckan som verkar ett mysigt avkopplande ställe, det enda negativa vid närmare koll är att transfern dit tar ca. 7h... mindre kul och med en 4 årig tjej som kommer undra såååå många gånger när Är Vi frammeDrömmer.

Hur som helst... med kort varsel och inte så mycket kött på benen, har Vi bokat om till Koh Mook sista veckan. Hoppas att det blir bra, då vi söker efter en lugn och avkoppplande familjesemester.

Till min fråga: Är det någon av Er som besökt denna "barfota" ö???

Mvh// Ylva

• YlvaD
    Thegran skrev 2010-12-29 22:03:17 följande:
    var där en snabbis på utflykt. Skulle helt klart kunna bo där några nätter.
    helt underbar färg på havet :)
    Åh, det låter ju lovandeSkrattande
  • YlvaD
    MissKaos

Ha nu en jättetrevlig semester och V hoppas på en stor skinande Thai- SOLCool

// Ylva
  • YlvaD
    MissCh skrev 2011-01-09 15:30:06 följande:
    Nej, men vi ska åka i mitten av mars och vår minsta dotter är född i slutet på oktober - jag tror det kommer gå bra. Vi ska stanna i tre månader. Jag tänkte helamma så länge som möjligt...
    Blir säkert kalasbraCool... när vi var iväg sist i mitten av mars var det en mängd små bebisar med. Den minsta var 2.5månad och uppåt... hörde aldrig något om att värmen var något direkt hinder.

// Ylva 
  • YlvaD
    TessaG;

Hej!

Vet ju att Ni har tillbringat en tid på Lanta och jag har en liten fråga angående acrylnaglar... kanske en liten fjantig fråga, men jag är i valet och kvalet om man ska fixa mina naglar hemma eller vänta där.

Mvh// Ylva
  • YlvaD
    winters skrev 2011-01-13 12:47:00 följande:
    var samma när vi var där nov-dec, 1 regnfri dag på 1 månad... var ovanligt och thailändarna visste inte vad det var. men det var korta regnskurar som inte ställde till för mycket besvär, och varmt är det ändå!
    Vi var i Ao nang mars -09 och det regnade en skvätt i stort sett varje dag. Thailändarna sa oxå samma sak, att de hade haft mycket regn... förra året var vi i Khao Lak i mars och det kom inte en droppe:) Antar att man ska ha lite tur samt att vädret är inte det samma, bara att kolla Brisbane tex.

//Ylva
  • YlvaD
    Tullemi skrev 2011-01-29 16:05:26 följande:
    Ja, vi var också mer griniga i tonen mot varandra. När barnen var jobbiga och det var vrålvarmt vissa dagar, ja då var det lite tjurigt. Restaurangbesöken var också ofta jobbiga. Milea tog alltid en tupplur innan vi gick ut på kvällen för att äta middag och det tog jättelång tid för henne att bli sig själv. Ofta fick jag, min pappa och Lucas gå i förväg för Milea skrek och hade sig om en tokig katt. Sen väl på restaurangen så var vi tvungna att "binda fast" Lucas med ett skärp i barnstolen (ni har ju sett bild) och det hatade han. Så han gapade och ylade och ålade sig hit och dit. Vi fick äta i omgångar. Ibland tog personalen Lucas och då fick vi lite matro, men då Milea svartsjuk för att ingen gosade med henne. Haha, jisses vad jag kommer på saker nu. Man glömmer de roliga sakerna nu ju, förlåt.
    Hej!

Välkomna hem!

Tycker det är "bra" att man skriver vad man tycker...upplever ibland att man lätt vill sköna över saker som varit jobbiga med våra små livTystunder resan:) 

Det "jobbigaste" resan Vi har gjort var när våran lilla var 1½, då man ibland nästan hade haft det enklare hemma. Men, men allt går med med en extra knippe tålamod (som man har så mycket extra sen man fick barn:))

Jag tror ändå att barnen får så mycket med sig i bagaget och jag märker på Agnes vad ofta hon pratar om "våra" resor, allt från bad och sol till elefantridning. Nu är hon 4½ och vi åker i mars till Thai igen. Känner att hon har mognat efter varje resa och eftersom jag och min man älskar att resa, så har det varit en självklarhet att hon oxå ska vara medFlört

Thing!
  • YlvaD
    hag7 skrev 2011-01-30 17:49:09 följande:
    vill veta allt om Khao lak speciellt Blue village Seaw ?
    Nån som har varit där ?
    vi var där i mars förra året...vad vill du veta? bodde på seview resort
  • YlvaD
    hag7 skrev 2011-01-30 18:58:12 följande:
    YlvaD:Passar hotellet barn i äldern 3 o 5 år ,bodde ni i huvudbyggnaden hur var rummen,hur var stranden utanför hotellet,kändes det väldigt lugnt mm ?
    Perfekt vill jag nog sägaGlad.  Vi bodde i huvudbyggnaden vid det stora poolområdet och i den byggnaden serverades även frukosten. Sedan gick man bara igenom receptionen och över gatan, där finns (tror det är senare byggt) en pool till och från den poolen var det nog en ca 20 m till stranden. Stranden var ok, men inte mer, tyckte vi. Lite grumligt vatten och på e.m var det ofta stora vågor. Kan tillägga att vattnet i poolen var sååå varmt och passade en frusen badkruka som mig perfekt.

Våran Agnes var 3½ när vi var där och hon var med i Bamse-klubben och stortrivdes. Massor med engagemang för barnen med Coco och minidisco m.m så att "vi" föräldrar kunde få en middag på tu man hand. Vi var tre veckor på hotellet och sista veckan började jag ledsna på all "Blue Village musik och aktiviteter"

Vi var jättenöjda med semestern som var så lugn och avkopplandeSkrattande. Kan varmt rekommendera Khao lak och Seaview...

Ps. Rummen var väl inte något direkt att säga om, utan var helt ok och faktiskt ganska stora. Vi hade balkong med utsikt mot poolen och det var nog ett helt ordinärt rum.
  • YlvaD
    CBN skrev 2011-02-01 14:23:03 följande:
    Tjo hoo!!!
    Nu har hon atit och druckigt. Tank att sa lite kan gora en lycklig.
    Tack alla for gullia omtankar.

Ang myggmedel sa har det funkat att ha pa kladerna. Jag har tagit medel pa mina hander och sedan kramat av det pa Cleos klader. Inga flackar har i alla fall.
    Maken som anvant mest myggmedel av oss tre har fatt flast bett, vilket ar lite komiskt.
    Åh, vad braGlad. Hoppas att hon piggar på sig och Ni kan njuta av er semester igen.
  • YlvaD
    Berry85 skrev 2011-02-12 21:39:58 följande:
    Det är 4145.
    Tack för tipset! Beställde en direkt, till ett mycket förmånligt pris.
  • YlvaD
    molnen skrev 2011-02-13 11:59:26 följande:
    Hittade denna text på sunblocka hemsida:
    Solskyddskläderna kan tvättas i maskin i 30o alternativt 40o

(Läs i respektive plaggs skötselråd).

Använd tvättmedel utan optiskt vit- och blekmedel. Använd ej sköljmedel. Tvättas separat.

Kläderna bör vändas ut och in vid tvätt för att undvika att utsätta trycket för påfrestningar.

Någon som vet varför det står ej tvättmedel på kläderna ? har mailat dem och frågat...

Jag har haft ett antal solskyddsdräkter till vår tjej och jag har tvättat dem i maskin en massa gånger med tvättmedel, men inte sköljmedel. Märkena jag har haft är Sunblock och Sunmate...

Har blivit alla tiders efter tvätt, men sanden är svårt att få bort.

//Ylva
  • YlvaD

Hej!

Vi är på Lanta nu och har varit här i 1½ v...stormtrivs och har det jättebra!

//Ylva

• YlvaD

Hej!

Nu har Vi bokat flygstolar för första gångenFlört...kanske inte de billigaste, men det direktflyg Blue Comfort, GOT-Phuket 15 dgr i mars.
    Hade egentligen inte tänkt att åka eftersom vi precis köpt hundvalp, men suget blev för stort Skrattande och det får bli hundpensionat till lillplutten i 2v...

Vi var i Khao Lak för två år sedan och vill gärna åka tillbaks dit...har någon bott på Khao lak Sunset resort??? Ligger lite avsides, men hade fått ganska bra recensioner och hyffsade priser... 

Mvh// Ylva    

• YlvaD

Vi betalade 19 tusen för våra flygstolar:)

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)