• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Jag har ju aldrig rest med barn förut...och kom att fundera på det där med nässpray för att undvika ont i öronen vid start/landning. NÄR ska man ge dem nässpray? Alldeles innan man lyfter - när man satt sig i planet och snart startar, eller ett tag innan, isånnafall HUR långt innan?

Idag kom dvdspelaren också, snabbt! Ska provköra den i helgen när vi åker till sthlm på Thailand festival!

• Thegran
    cillae skrev 2010-08-17 18:20:20 följande:
    Ang transfer till Lanta så har vi de senaste två ggr också använt Lanta Divers på ditresan, jättebra och smidigt. Men nu senast så bokade vi med www.kohlanta.se jättefina minibussar och barnstolar. Sidan drivs av en svensk tjej som bor med sin familj på Lanta 6 månader om året sen flera år tillbaka. Ett tips bara :) Vi hade ju tänkt att vara på Lanta hela tiden, men nu är jag såå sugen att åka till Koh Bulon, har varit det i flera år men vi har inte kommit iväg, blivit bekväm för att jag ena gången var gravid, tyckte att minstingen var för liten osv osv, men nu vill jag verkligen åka. Är det någon som varit där och har något att säga om det?
    men, det är ju den sidan jag höll på att leta ihjäl mig efter häromdagen! :)
    Visste att jag hade sett den, men inte var och hittade den inte via google!

men, fick ju tag i Majbritt ändå, så nu löste det ju sig iaf.
  • Thegran
    Mitt livs lycka skrev 2010-08-17 18:31:38 följande:
    Ja, jag skulle ge nässprayen ca 40 minuter innan start sen är det bra att ge nappen att suga på vid start och landning (om nu barnet vill ta napp dvs).
    tack för svaren om sprayen!

40 min innan låter fint, och nappen tar hon nog garanterat :)
  • Thegran
    timoa skrev 2010-08-17 18:50:21 följande:
    MISS CH- JÄTTEGÄRNA! HAR INBOXAT DIG MIN MAILADRESS.

SER FLERA I TRÅDEN SOM PRATAR OM DRLANTA....VAR LIGGER DET?

KAN LÄGGA IN MIN ERFARENHET AV DUCORAL- HELT SUPER!!! HAR VARIT FLERA GGR I AFRIKA, BLIVIT MAGSJUK VARENDA GÅNG TILLS JAG BÖRJADE MED DUCORAL-INTE MAGSJUK EN ENDA GÅNG.
    DET ÄR INTE ETT 100% SKYDD, MEN HELLRE DET ÄN INGET.

(sorry, såg att caps lock suttit i...)
    DR Lanta är en resort på Klong dao, Koh Lanta
  • Thegran
    Lycka 1 skrev 2010-08-17 19:21:39 följande:
    Var länge sen jag kikade in här i tråden nu.

Vi ska på på Drlanta två veckor i mars men sen ska vi åka vidare och bo någon annanstans i en vecka. Men vart?
    Vill inte åka allt för långt och inte ha för långt till Krabi flygplats sen.
    Någon som har bra tips på vart vi ska ta vägen? Hotell?

Vi är två vuxna och en då 3½ åring.

Hur var det man skulle räkna bath nu igen? Hur mycket är 1000bth ca?
    enligt valuta.se är 1000 bath 233 kr i dagsläget.

Vi har också lite tid över efter lanta, och funderar på bl.a Klong muang, koh klang, railey och phiphi. Inget av ställena är vidare långt från Krabi flygplats.
  • Thegran
    timoa skrev 2010-08-17 20:08:48 följande:
    tack!
    är det svårt att ta sig dit, eller går flyg direkt?
    flyg till krabi, sen bil eller båt till Lanta.
    tar väl 2 timmar med bil ungefär.

inte alls svårt att ta sig dit :)
  • Thegran
    timoa skrev 2010-08-17 21:21:57 följande:
    kan ngn ta hand om en 1,5 åring i dec- 2 veckor...? medans jag & min man åker till detta fantastiska LANTA...
    skicka hit han/hon bara ;) vi kommer hem 13 dec, så du kan ju lämna barnet på arlanda ;)
  • Thegran

Nu har vi precis betalat flygbiljetterna!
    nästan 22 000 slutade det på, jisus.! Men då är det 20 kg extra bagagevikt, försäkring så vi kan avboka oavsett orsak m.m

• Thegran
    cillae skrev 2010-08-18 20:59:20 följande:
    Skönt att ha det gjort :) Vi avvaktar lite till, maken har inte fått ok med ledigheten än. Men så fort det är klart så... Skilde det mycket på priset ni fick när ni bokade och det ni fick betala nu? Vi hann inte betala inom de 7 dagar priset var garanterat, men det kan väl inte handla om så jättemycket. Hur mycket kostade extra bagae då? Vad ska ni ha med er som behöver så mycket *nyfiken* du behöver naturligtvis inte svara om du inte vill. Vi har haft ca 45 kg inchekat vid avresa, och då tycket jag att vi har haft supermycket och alldeles för mycket med oss. Fast man vet så tar man alltid med sig för mycket.
    Vi fick samma pris som när vi bokade. 6795 + skatt. Hade eg till 1 okt på oss att betala, men tyckte att det var skönt att få det gjort.
    skatten var 100 kr dyrare nu än när vi bokade, så det skilde sig inte nämnvärt.

Extra bagage kostade 500 kr för 10 kg.
    Ja..vad vi ska ha med oss? :) inget speciellt, på vägen dit iaf. Kommer absolut inte komma upp i maxvikten när vi flyger dit!
     Men innan vi åker hem ska vi ju shoppa, och då vill vi inte känna oss begränsade av vikten!
    Jag är lite inne på att köpa en triangelkudde, köper man dem stoppade så väger de ju en del. Var inne på att köpa en förra resan, men hade inte vikt för att ta med den hem och att köpa en ostoppad och stoppa den hemma skulle kosta ganska mycket.
  • Thegran
    lin83 skrev 2010-08-18 23:28:15 följande:
    Hej alla gulliga!  en liten snabb fråga..
    För att ens barn ska kunna åka på en billig spädbarnsbiljett räcker det då att utresan är innan 2-årsdagen eller måste hemresan vara innan födelsedagen med??
    det beror på vilket bolag du åker med.
    Vi flyger med Thai och dottern fyller två år under resan, hon åker på spädbarnsbiljett.
    Men de flesta bolag räknar på åldern vid hemresan.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)