• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

lillsussan skrev 2010-08-11 12:05:38 följande:
    Nä, nu vet jag varken ut eller in längre. Har fått massa bra hjälp och bilder från Tessa G för både Good Days och DR Lanta. Känns som allt hänger på vilken strand man skall välja. Vi har inget behov av barnpool, gungor etc (dessa lär ändå få umgås med de kommande åren... , men däremot barnvagnsvänligt så man kan promenera runt (2 vuxna + bebis).
    HJÄLP!!!

Long Beach: mer gemytligt (?), inte lika långgrunt vilket fungerar bra för oss då vi bara har en bebis som ändå inte kommer kunna bada, fler restaurangutbud? Negativt: inte lika lätt att ta sig runt med barnvagn? Finns tydligen rätt många kassa boenden som man skall undvika

Khlong Dao: finare område och bättre boenden (?), lättare att gå med barnvagn, kan promenera till Ban Sala Dan. Negativt: mer turistigt (?)

Har även kikat på Golden Bay Cottage och Southern Lanta som också verkar vara bra alternativa boenden på Khlong Dao.

Känns som jag behöver någon som bestämmer det här åt mig... Usch vilken velpelle jag är!
    njae, lite fel. På Long beach finns inte lika mycket restauranger som på Klong dao. Och Long beach är vackrare än Klong dao :)
    Bra boenden finns på båda stränderna, så låt inte den saken avgöra utan bestäm först vilken strand ni vil bo på och sen boende, tycker jag :)
  • Thegran
    Mitt livs lycka skrev 2010-08-11 12:20:54 följande:
    Här har du ytterligare en velpelle - har alltid så himla svårt att bestämma mig när det gäller sådant här. Nu har vi iaf beslutat oss för att bo på Khlong Dao. Vi ska bo på DR Lanta. När det nu är bokat så känns det som att vi definitivt valt rätt.
    haha, vi börjar bli många från tråden som ska bo på DR Skrattande

nä, nu vaknade dotra så nu är det lekparken som gäller...
  • Thegran
    cillae skrev 2010-08-11 17:36:19 följande:

Ang matpriser: Vi var på Lanta senast i mars/april 2010. Generellt är väl att väljer man att åta uppe på gatan så är det mycket billigare än på stranden, och nästan godare. Enkla ställen med plastbord efter vägen har supergod mat. Visst är det skönt at äta på stranden och enklare med barnen, men det går ju att variera. Nu sist var det så varmt så vi åt nästa uteslutande lunch på DR för det gick inte att gå iväg med barnen, dom är ju inte billigast, men god och bra mat. Thairätter från 100 THB inkl ris, om man tar "on rice" så ca 70 THB. MEn det var lång väntetid på lunchen efterssom de flesta åt där och typ alla som bodde på Chada kom dit och åt lunch, sen till middan var det nästan tomt där. Vi är så sugna nu igen så vi har bokat 12 nov igen :) En månad denna gång med. Ska bli underbart skönt!

ska ni bo på dr i år med?
    isånnafall är vi där samtidigt.

och tack för info om matpriser! Från 100 bath låter helt ok :)
  • Thegran
    cillae skrev 2010-08-11 18:55:13 följande:
    Ja vi hade tänkt det, om det inte är fullt vill säga. Mailade dom idag, det här blev bestämmt i veckan :) Vad kul, då ses vi där då. Hur gamla är era barn?
    Vi har en dotter som fyller två år under tiden på DR :) Vi är där 2 - 27 nov sen åker vi vidare.
    Ditt/dina barn då? 
    Du har alltså bott på DR tidigare?  Vi har bokat en minisuit, vet du hur de är? :)

En till från tråden, Ulligulli, är där samtidigt också så vi blir ett litet gäng härifrån. Vi får ta en liten FL träff i poolen ;)
  • Thegran
    cillae skrev 2010-08-11 20:24:17 följande:
    Ja verkligen, eller i deras mysiga strandbar där dom har världens godast Moijito för 100 THB. Stackarn som gjorde dom, han gjorde ju en och en och det tog säkert 5 min att göra en, för han var noga när han muddlade limen och myntan och så kostade dom ynka 100 THB. Vi har också bott i Minisutie båda gångerna, jättebra tycker jag. En dubbelsäng och en till, lite bredare än vanlig. En garderob, ok toa och dusch. Det är inte världens bästa standard, men helt ok och vi gillar det. det här blir tredje gången som vi bor där. Har även bott på Summer House en gång, stället bredvid, typ samma men dom har inte Minisuite så bungarna är lite mindre. Frukosten är ok, buffé med rostade mackor ocj frukt och resten, typ ägg och så får man beställa så gör dom det. Vi har en son som fyller 6 i jan och en dotter som fyllde 2 i mars. Det är mycket (mest) svenska barnfamiljer som bor där, men vi har valt det pga av det. Sonen vill väldigt gärna ha nån annan än oss att leka med... Det problemet hade man ju inte när han var yngre, men det märktes på den resan när han var 3 1/2.
    låter fint med strandbar :)
    hur är fruktshakerna på DR? det är det godaste jag vet :)

Ska bli härligt att åka! och nu är det ju inte alls så lång tid kvar! Fast....liiiite gnager det att vi inte ska bo på Long beach men det ska jag försöka släppa!

förresten, vet du om man kan köpa resevattenkokare på lanta? eller bör vi ta med det hemifrån? Jag tror det skulle finnas på DR, men vi ska vidare till andra ställen efteråt och vet inte var vi kommer hamna så då vill vi ha med det för att fixa välling enkelt.
  • Thegran
    cillae skrev 2010-08-12 08:25:31 följande:
    Jag såg ingen vattenkokare att köpa på Lanta, iof kollade jag inte heller, på DR fanns det inte. Men på Tesco i Krabi finns det. Vi har haft med oss en liten. Dom hade en underbar coconutshake på DR mmmm. Men även som andra var bra.  När åker ni? VI bodde på Long beach en gång när sonen var 1 år, det var mysigt också.
    Vi åker 1 nov och hem igen 13 dec men är "bara" på Lanta till 27 nov.
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-08-12 09:14:36 följande:
    TessaG: du kanske har sett den redan, men OBH Nordica har en fin liten resekokare, fast skönt om man slipper släpa med sig så klart
    tack för tipset, ska kolla!
  • Thegran
    cillae skrev 2010-08-12 12:26:35 följande:
    Vi har också en sån, tror den rymmer 500 ml, liten och smidig. Vart ska ni efter Lanta då?
    Vet inte riktigt. Kollat på railey, phiphi, Klong muang, koh klang och koh muuk :) Så får se vart vi hamnar :) Blir kanske nån natt på varje ställe. Sista tre dagarna ska vi iaf till BKK.
  • Thegran
    syster j skrev 2010-08-12 14:21:11 följande:
    En doppvärmare är ju annars smidigt. Tar ju ingen direkt plats!
    det har jag aldrig hört talas om, ska googla :)
  • Thegran
    ulligulli skrev 2010-08-12 20:17:40 följande:
    Japp, vi kommer bo där ifrån den 22:a oktober till den 16:e november! Ses i poolenCool
    haha, tycker det är lite roligt att vi är tre härifrån, snacka om sammanträffande!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)