Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Avvin skrev 2012-01-14 19:18:14 följande:
    Status: färdigpackade! En söndag i morgon att genomlida dock... Tilltagande resfeber vill bara komma iväg! Nu!
    Även här hemma kollar vi vädret ca femtioelva gånger per dag. Det påverkar ju liksom inte vädret men man vill veta. Skäms 

Tack Tessa G, du gav oss just det perfekta lördagsfilmtipset!!!! Glad
    Samma här!
    Varifrån åker ni och vart?
    Millans hustru skrev 2012-01-14 19:19:27 följande:
    grattis, snart reser ni!
    Japp, må kv. Just nu känns det som om vi gärna kunde lyft kl 17 ist för 22 på måndag.. Men men. Börjar mera fundera över hur vi ska få sonen i "rätt tid" enklast. Han är just nu i helt fel fas och snarare flyttad åt fel håll... Uppe sent hemma! DUMT!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Avvin skrev 2012-01-14 19:46:45 följande:
    MissKaos: vi flyger med Emirates från Kastrup via Dubai på måndag 14.00. Kommer spendera första tiden i Ao Nang, därefter bege oss mot Koh Lanta. Har funderingar på Koh Phi Phi, Koh Ngai, kanske Kao Lak, möjligen (om vi får tips om nåt bra ställe, just nu känner vi inte riktigt för det) Phuket.  Är borta i 8 veckor så vi väljer att inte planera all tid. Det får liksom bli som det bli. Stormtrivs vi någonstans vill vi stanna där...

Varifrån flyger ni? Gissar direktflyg med så sen avgång?  
    Aha... Vad gott det låter.. 8veckor! Ja, vi ska diret från landvetter -phuket och har ca 30min transfer (betyder väl 1h antar jag) Vi landar 15:40 lokal tid. Så,  jag gissar 1h i passkontrollen 1h innan alla väskor har kommit av bandet och bussen går (ja, jag har varit i thailand förrut Drömmer) så framme påhotellt och incheckade där framåt 20 tiden? Middag på hotellet, urpigg unge och vi skitslut! *gissar* Sen vaknar man på onsdag  till värme och frukostbuffe..
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Avvin skrev 2012-01-14 20:01:55 följande:
    Hehe. Vi landar i Krabi 19 lokal tid. Ungefär dubbelt så lång restid som er. Gissar att vi är skitslut när vi väl "landar" på hotellet. Har förhoppning om att alla 4 kommer vara lika skitslut och att vi alla därefter sover hela natten och direkt kommer in i Thailandstid. Tungan ute (I wish) 

Hoppas kan man ju alltid..
    Barnen sover ju så j-a gott på planet.. Det gör ju inte en annan. Oj, dubbelt så länge.. Jobbigt! Känns skönt med Charter på det viset Gissar att min son kommer var Yberpigg och vi skitslut. Så var det sist. Han vaknade ett par timmar mitt i natten, sen natten efter sov vi alla tre och höll på att förova oss till frukosten!
  • MissKaos
    dripdrop skrev 2012-01-14 20:13:06 följande:
    Vi har precis införskaffat en sulky. Inser nu att man kanske bör ha ngn väska till den? Eller är det onödigt? Sopsäck? :D

Är blöjorna billigare/dyrare där? Vi ska till Kata beach i 2v så det finns ju mest småaffärer... Värt att släpa med sig blöjor?

Isglass var en bra idé. Visst, inte bra för tänderna men tänker att det ju bara är under en begränsad period.
    Väska är bra! Vi har en från sunkids, gick i 2 blöjjpaket och div annat med. Tvättlappar en liten strandväska och hink, spade mm(finns att köpa men smidigt att ha något!) samt 2 uppblåsbara badleksaker.
    Blöjjor är inte billigt iaf.

Ja, vi fick isglasstipset av en familj med flera barn.. Det var inte deras första resa till solen! Vi märkte skillnad på lillbus Sen älskar han både vatten och fanta men när man leker och är upptagen är det inte lätt att hinna med! Han vill gärna ha lite vattenmelon efter maten med, det är bra! Massa vätska.
  • MissKaos
    Kina79 skrev 2012-01-15 12:04:03 följande:
    Hallå
    Nu är det tre dygn kvar innan vi är framme på Koh Lanta! Längtar jättemycket.
    Vi har börjat lite smått, att plocka fram det som ska med och nu funderar jag på blöjor till lilltjejen och även nattblöjor till mellantjejen.
    Vad kostar blöjorna? Någon som har pris?
    Blöjorna här är dyra, dyrare än i Sverige tror jag tom (jag ger 2,34 kr/blöja och då är det vanliga Pampers, Baby Dry. Och de kinesiska Pampers är kass, håller bara hälften av tiden mot de svenska)

Så om det är billigare på Lanta köper jag hellre där, både till vistelsen plus med mig hem.

Billigare var dom inte i Thailand förra året iaf. Tror inte dom var hutlöst dyra heller...
    Halvblod skrev 2012-01-15 10:25:28 följande:
    Usch! Förvånad
    Men detta måste väl ha varit ovanligt? Har aldrig hört om något liknande iaf.
    Men som du säger så får man ju lyssna på lokalbefolkningen och deras erfarenheter så brukar man klara sig bra vad gäller det mesta.
    För det mesta.. MEN om du googlar finns det en del dödsfall till följd av maneter så det är nog bra att tänka sig för... Man KAN ju hålla sig i poolen den dagen det är jätteblåsigt och inte hoppa i vattnet om dom säger att det kan vara farligt..

Imorgonkväll åker vi! SURT att det ser ut att bli en del regn bara.
  • MissKaos
    Halvblod skrev 2012-01-15 14:50:58 följande:
    Fast sååå många var det inte, vad jag kunde hitta iaf. Kanske ett 10-tal på lika många år. Ganska försvinnande lite med tanke på hur många som badat under dessa år.
    Men jag ska iaf köpa solkrämen från Apoliva och barnen bara i långarmade UV-kläder så då är iaf dom lite skyddade hoppas jag. 
    Dom där UV kläderna är lika skyddande sommanetdressar vad jag kan förstå. Det sägs att det dör mkt mer folk: Men resten är RHai och då oftast sea gypsies som ju badar på andra ställen än vi...  Skyddar solkrämen från Apolivia mot maneter?

*planerar raskt en tur til apoteket imorgon fm*

Jag är btw lite korkad. Bokade med grannen att doms ka köra oss till flyget ca 18:45. Tänkte (du som jag är) fel.. att inchekningen stänger 2h före avgång, men den ÖPPNAR ju då! Vi flyger 22:10.. Får försöka lura i maken att det är supertrevligt att fika på landvetetr före avgång (det är det, men kanske inte med en övertrött 3-åring..) Vi lär ju vara där ca 19:15.. Men men, grannen ville vara hemma innan 20.. Så ska hon hinna det måste vi åka såpass.

IMORGON BÄR DET AV! Surt med regnandet därnere bara. Nu ser det dock inte ut att komma så mkt. MInns Samui en gång, det regnade så man inte kunde gå över gatan om man inte ville vada. Som tur var så slutade det lika snabbt som det började!
  • MissKaos
    TomMon skrev 2012-01-15 18:40:48 följande:
    I somras sprang jag på löpbandet i hotellets gym (med utsikt över poolen) när jag ser ett palmblad som rör sig på poolkanten. Kommer så småningom fram till att det är en 1.5 m lång grön orm. Jag får panik, befinner mig 1 m från den med en glasruta emellan, och ringer hysteriskt till receptionen. De skickar dit en man som dödar ormen och samtidigt försöker lugna mig med att säga att ormen var ofarlig. Hur skulle jag kunna veta det?! Och jag har inte ens ormfobi...
    Vi såg en söt liten röd grejj, inte en orm utan en larv. Gullig! Visade den för servitören som raskt stampade ihjäl den och förklarade att den var livsfarig..
    winters skrev 2012-01-15 19:47:16 följande:
    Trevlig resa miss Kaos!!
    TAck! Lär väl hetskolla vädret tills vi åker.
    Grannens tös har fått spyan. Går på samma avd som min son dom lekar jättemkt..
  • MissKaos
    winters skrev 2012-01-15 13:34:26 följande:
    Sista dagen nu i december brände jag mig på någon tråd, var ca 7 cm på ena benet och 5 cm på andra. Gjorde väldans ont, men jag tog på xylocain som vi alltid har med så var det ganska snabbt borta. Ett tips att ha med i strandväskan alltså!

De där småbrännisarna som sticks men som går över så fort man kommer upp stötte vi ofta på utanför hotellet, hemskt irriterande o obehagligt men inget som behöver behandlas.

Ser lite regnigt ut i Phuket på windguru.com, men när det står några mm brukar det ju inte vara så farligt, däremot de dagarna där det är ca 4 cm borde det ju hålla i sig ett tag. Men bada brukar ju gå fint ändå, det är ju inget fel på värmen ändå! Skrattande
    4cm?? 40mm?? Det är MYCKET..

PÅ yr,no står det 5mm/dygnet på den "sämsta" dagen. Hoppas det kommer på natten alt som en skur, det är inte mkt. 15min ösregn om man har tur.. *hoppas* KAn vara rätt skönt att ta en massage, eller träna lite.. Men 40cm? *ryser* Det är ju en heldags regnande..
  • MissKaos
    MissKaos skrev 2012-01-15 19:55:31 följande:
    Vi såg en söt liten röd grejj, inte en orm utan en larv. Gullig! Visade den för servitören som raskt stampade ihjäl den och förklarade att den var livsfarig..
    winters skrev 2012-01-15 19:47:16 följande:
    Trevlig resa miss Kaos!!
    TAck! Lär väl hetskolla vädret tills vi åker.
    Grannens tös har fått spyan. Går på samma avd som min son dom lekar jättemkt..
    HUR tänker jag när jag tar sonen utomlands?

*minns fler kryp*
    Den fina fina tusenfotingen som vi fotade i MAlaysia (efter ett monunregn värt namnet) på ca 3cm avstånd, jajamensan. VI gick på UNiverseeum och där satt den: Bakom glas. Lethal attraction.
    Och Rabieshundar?

*gaaah*
    Ska nog lägga mig nu!
  • MissKaos
    Halvblod skrev 2012-01-15 20:13:22 följande:
    www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukte...
    Ska även hjälpa mot de farligaste arterna. Sen är jag väl lite tveksam till hur bra det verkligen fungerar, men vi behöver ändå solkräm så varför inte köpa och hoppas att den fungerar

Lugna ner dig med regnandet...det är strålande sol i Phuket och har varit hur länge som helst trots att väderprognoserna visar annat  www.thailandforum.se/index.php?topic=443.4560 direktrapporter från olika delar av Thailand.
    Och på yr.no är det ju bara minimalistiskt med regn som väntas, kan inte vara många sekunders regnande på de mängderna! 

Du vet, resfeber!

Låter bra med sol! Det var ju ngn som var inne i tråden som befinner sig iKoh Lak som klagade på REGN! Jaja..
    JUst  nu stirrar jag med om jag ska ha med mig min löpklocka.. Har packat ner SHIT! GLÖMT KEPSEN! Går itne springa utan keps. (finns ju inte att köpa heller Obestämd) jJa, vätskebältet är med. Träning/badkläder och kex till flyget. Och mina flipflops, favvo hatten och sarong. Och hänt extra. Gubben. Sonen. Solkräm. Bath, och visakortet.

Biljetten och Passet med.

*done*
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)