Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75
    Dynah skrev 2011-07-27 10:52:47 följande:
    Är i valet och kvalet om vi ska lägga till halvpension på hotellet. Det kostar 5000,- extra och innebär middag på hotellet. Frukost ingår redan. Vi reser med småbarn så det kanske är praktiskt att ha maten fixad redan, å andra sidan har jag hört att det är bättre att äta ute. Vad föreslår ni?
    Nej, nöjet är ju att äta ute och för de pengarna kan ni äta väldigt mycket och gott.
  • Smilla75
    Thegran skrev 2011-08-02 11:36:47 följande:
    hittade förövrigt flyg med aerosvift för 15 000 för oss fyra...med kort mellanlandning.
    inte något höjdarbolat, men skulle spara nästan 15 000 jämfört med om vi åkte direktflyg med thai...
    Vi tycker de var utmärkta att flyga med, Boeingplan som alla andra och mycket bättre service än sura Finnair. Kievs flygplats är hemsk men det är ju bara 2 timmar.
  • Smilla75
    bohusbebis skrev 2011-08-25 12:16:36 följande:
    vet du var man kan hitta mer info om den svenska skolan? brukar ni vara däromkring? Vi brukar vara där nån månad varje år, men träffar inte många svenska barnfamiljer där...
    Vi brukar vara en månad på Lanta varje år men i år blir det för första gången Rayongkrokarna, har hyrt hus i Mae Phim. Vore jätteroligt att höra litet från dig om Ban Phe (och gissar att ni varit i Mae Phim med). Vi ska dit i november.
  • Smilla75

Letar efter trevligt ställe på Long Beach, pool absolut krav. Inget hotellstuk utan "thailändska" bungalows på stranden. Hittar bara Good Days som TessaG iof rekommenderat men som har rätt taskiga omdömen. Finns något annat?

• Smilla75

Tack för tipsen! Jag ska kolla dem. Det är till min syster med familj, de är inte så kinkiga. Det är inte Casuarina de tänkt sig precis men ett trevligt genuint ställe. De var väldigt nöjda med Noble House som jag tipsade dem om förra året men eg tycker jag Long Beach är trevligare fast vi hade barnen i skolan förra året och då var KD bäst.

• Smilla75
    hag7 skrev 2011-09-08 06:24:46 följande:
    Smilla75: Är Long beach lika med Prae ? Vi bodde påLanta Garden Bungalow samma som ving har o xet var jättebra ! Annars nu när vi ska åka så kommer vi att bo på Lanta Villa,
    Ja, det är samma men som jag förstår det ligger Lanta Garden Bungalow på Klong Dao, eller finns ett annat ställe? Lanta Villa är trevligt, okså KD.
    Toivonen13 skrev 2011-09-08 06:40:46 följande:
    Smilla: har du kollat nakara (osäker på stavningen)? Stor pool och helt ok pris har jag för mig.
    Åh, fint men skulle bli 7000 BHT natten med två barn. Alldeles för mycket.
    Thegran skrev 2011-09-08 07:25:24 följande:
    Haha ja, good days börjar bli slitet, men det är bra ändå om man inte är så kinkig :)
    Vi älskar det!

Har du kollat här?
    www.lanta.se/boende_hotell_bungalows_long_bea...

Relax bay är ju himla mysigt annars, nu ligger det ju iof inte på Long beach riktigt.
    Jag vet att du varit nöjd. Vad vill du särskilt framhålla? Poolen viktig för de ska till Bulon också och där finns ej pool. De gillade som sagt Noble House men det är ju inte direkt slitet om än rätt enkelt tycker jag.
  • Smilla75
    emsapemsa skrev 2011-09-16 00:51:38 följande:
    Hej! Hoppar in här då vi smått planerar en resa till Thailand när våran bebis har växt till sig :) Han/Hon kommer i början av oktober och vi har tänkt åka i mars nästa år. Så jag tar tacksamt emot tips om att resa med bebis i 5 månaders åldern! :)

Vi har tänkt vara borta i tre veckor och har varit o backpackat lite i Thailand innan så vi har lite koll på vart vi ska. Men det här med att resa med barn är helt nytt så det känns som om det är lite att läsa på! :)
    Det jag funderar mest över är väl sjukdomar, vad ska och KAN man vaccinera en 5-månaders mot? Sedan har jag lite undringar över dengue-feber, jag har varit o rest runt i Asien ett flertal gånger o aldrig blivit sjuk men däremot alltid fått väldigt mycket myggbett (trots medel och myggnät). Har dock aldrig haft AC på hotellrummet så det kanske hjälper en del?
    Är mest orolig för att barnet skulle bli sjuk i så fall.

Det står säkert en massa om detta längre bak i tråden men jag orkar inte läsa igenom hela ;) Så jag är jättetacksam för svar!      
    Man kan inte ta några extra vacc. för en 5-månaders. Tex Twinrix är 9-12 månader, minst.
    AC-skyddar i stor utsträckning men man får passa på med extra myggmedel på kläder osv.
    Denguefeber grasserar i Thailand under vissa perioder. Jag vet inte hur det är i mars men det är nog mycket bättre än i regnsäsong i alla fall. Vi brukar åka i november och på Ko Lanta stöter vi alltid på folk som blivit sjuka i Dengue. De har av någon anledning alltid varit vuxna. 

Vi har rest mycket i Thailand med små barn, kring 7 månader. Jag måste dock säga att de har blivit sjuka, magtrassel, och även matvägrat. Vi har fått söka vård för dem. Men det har inte gett några bestående men. De flesta vi träffat med barn under 1,5 år har fått diareér och hög feber. Vet inte riktigt vad det är, något tropiskt virus förmodar jag.  
  • Smilla75
    Tullemi skrev 2011-09-16 09:19:03 följande:
    Mässlingsprutan får man först vid 18 månader, men den kan tidigareläggas om man ska resa tex. Men barnet måste ändå vara minst 9 månader (eller runt där). Jag minns det från när vi var i väg i vintras och Lucas var ca 10 månader när vi åkte och han hade precis åldern inne för MMR-sprutan (där mässling ingår). Utöver detta tror jag inte att så små barn kan få något vaccin.
    Amma är ju jättebra, precis som Smilla skriver.
    Dukoral går bra att ta när man ammar. Barnet tror jag måste vara 1 år för att själv få.
  • Smilla75
    Tullemi skrev 2011-09-16 11:55:52 följande:
    Tror t.o.m att det var 2-års gräns på Dukoral.
    Du hade rätt. Klipper in från Läkemedelsverket:

"Dukoral har administrerats till barn mellan ett och två år i säkerhets- och immunogenicitetsstudier, men effekten har inte studerats i denna åldersgrupp. Därför rekommenderas inte Dukoral till barn yngre än två år."

Jag tolkar det som att jag kan ge min 20 månaders en dos som vi själva och de större barnen brukar ta. Det är han som behöver det bäst. fast hur få i honom det, de större gillar den men knappast han...

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)