Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Majomajo skrev 2011-10-28 09:40:25 följande:
    Ja, fast samtidigt lyssnar jag mer på UD än AB.
    Men vad skulle rimligen vara problemet att sova en natt i Bangkok? Vi åker om en vecka och det oroar oss inte alls, det är väl just färdvägarna man behöver uppdatera sig kring.
  • Smilla75
    Halvblod skrev 2011-10-28 10:38:30 följande:
    Att hela stan håller på att fyllas med vatten vilket innebär att trafiken kommer att vara mycket begränsad och helt stopp på många ställen!
    Visst man skulle kunna bo precis vid flygplatsen men kan tänka mig att där är ganska fullbokat. 

Många av de som har möjlighet lämnar sina hem och flyr Bangkok. Läste tidigare idag att det börjar bli svårt att få tag på inrikesflyg och att södra järnvägsstationen är avstängd.

Den nya flygplatsen är byggd ganska säkert med häga murar runt så risken att flyplatsen ska stängas är ganska liten.
    Däremot är gamla flyplatsen stängd.

Lyssna på UD och läs på Thailandforum.se där många svenskar boende i Bangkok och andra ställen i Thailand rapporterar om hur läget är i de olika stadsdelarna. (www.thailandforum.se/index.php?topic=20686.0)        
    Vi har bokat ett hotell i närheten av flygplatsen, det var inga problem att få rum.
    Flygplatsen fungerar som vanligt. Därifrån går också inrikesflygen. Oroar mig inte alls för vattnet, däremot att någon av oss ska få vinterkräkan el liknande precis nu!
  • Smilla75
    salta katten skrev 2011-11-01 07:40:17 följande:
    Måste fråga, sist jag var i Thailand så hade jag inga barn. Hur är det med offentlig amning? Jag är ju van att amma överallt hur funkar det? Är det ok eller ska man leta upp något avskilt ställe? 
    Jag har ammat alla mina tre i Thailand, även när de varit lite större - kring året. Ammat på stranden och på restauranger, dock skött det snyggt. Ingen har ens tittat.
  • Smilla75
    alvanova skrev 2011-11-02 17:51:53 följande:
    Jag är bara i v18-21 när jag är bort och vår hemförsäkring täcker fram till och med v28 så det är jag inte så orolig över, det är isåfall om nån nitiskt flygkontrollant tycker jag har större mage än normalt och kanske inte får flyga bara för det....
    Det är knappast någon risk. Jag flög hem från Thailand i vecka 34 och ingen var det minsta intresserad av min mage....

Din hemförsäkring täcker om något händer dig men jag vet inte om den täcker om något händer barnet, tex kostnader för ambulanstransport hem osv. Nu är du ju inte så långt gången så det är knappast aktuellt för dig hur som helst.

Vi åker till Mae Phim i övermorgon!
  • Smilla75
    Sia längtar skrev 2011-11-03 21:32:28 följande:
    Så spännande med Mae Phim i övermorgon! Har ni packat klart? Har ni hört något om resväg från flygplatsen, med tanke på översvämningarna tänker jag? Trevlig resa!
    För en vecka sedan läste jag att en del av vägen tidvis var översvämmad men framkomlig samt att det kan vara en del kö. Låter helt OK. Vädret är ju fantastiskt nu, strålande sol och 33 g i Bangkok!
  • Smilla75
    Millans hustru skrev 2011-12-08 08:34:57 följande:
    Åh det undrar jag med, vilken dröm om man kunde få tag i billiga pet shops! hittade inget sånt förra året...

jag undrar också, dottern är rätt lång, hon hade stl XL på klänningarna på marknaderna förra vitnern. vad finns efgter det, komemr jag kunna köpa n¨gra kläder till min 7 åring den här resan??
    Jag köpte XXL till min 5 åring i år, Hello Kitty klänningar typ. De blir bra nu och när hon är 6 år så jag är inte hundra på att du hittar billiga slit- och slängklänningar till stortjejen. Detta var största storleken på dem.

Det fanns andra klänningar dock som hette 12, 14 och 16. Jag köpte storlek 12 så där ska du nog hitta något.
  • Smilla75
    Millans hustru skrev 2011-12-08 13:35:53 följande:
    är stl 12,14,16 också för barb? jag menar det måst eju finnas kläder till barn i den här åldern också? men jag blev itne klok på det då vi var där förra året. o det vore ju bra att veta inför packande om vi ska räkna med shopping elelr inte...
    själv är jag en Large så för min del är det knappast aktuellt med shopping fast jag tapapt tio kilo sen förra resan *ler snett* jo converse hoppas jag på, många skor!! 
    Jo, det är för barn!
    MissKaos skrev 2011-12-08 20:24:32 följande:
    HEEEEJ! *kramas*
    Vi flyger till puket ett par dagar före er   Bangtaobeach kommer vi husera på, så tar ni er dit så hälsa på oss! Via ska vara borta i 3 veckor. Antar att Bang tao får bli mitt tips då. Vi var nere förra året på K Lak och vi låg stilla i 2 veckor där. Det är jobbigt med resor i buss med barn -och min erfarenhet är att det ALLTID tar längre tid än planerat i Thailand. Mao, åk taxi.. Såklart de tär enkelt att flyga inrikes vilket gör Samui tillgängligt för er med Där har vi varit 3 ggr och jag gillar det Men, kanske är det smidigast att stanna på Phuket och "bara" byta strand?

Tagit drickvaccin nu (dukoral) och "får" inte äta på 1h. För att få i sonen det (hallå, 75ml äckligt att dricka till en treåring??) fick jag muta med jellybeans. Man ska inte äta på 1h före och 1h efter det där. HAn hade ätit kvällsmat strax innan och för att öht få i honom det dessa mutor. Hoppas det fungerar ändå.. Han ska ha 2 doser till. Vi behöver iaf bara ta en till, det smakade verkligen ÄCKLIGT!

Ni som funderar på vad det verkar mot: Det verkar ENDAST mot kolera bakterier. Men det finns flera olika stammar av dessa och vissa av dom beter sig som "turistdiarré" och det är alltså dom man säger är turistdiarren som vaccinet skyddar mot.
    När det gäller drickvaccinet till barn rekommenderas att man slår ut halva vätskan innan man tillsätter den aktiva substansen i resten, det sade i alla fall läkaren till oss. Våra älskar dock dukoral....Vi har iof slutat ta det nu och har ändå klarat oss undan dålig mage.
  • Smilla75
    DecemberBebis skrev 2012-01-10 12:14:25 följande:
    här finns väl många koh lanta fantaster ? 
    min bästa vän ska gifta sig i thailand och har bestämt sig för koh lanta , jag känner inte till koh lanta så värst bra , vilken strand är finast och lämpar sig bäst för bröllop ?? 

tips på boende ?      
    Svarar Long Beach på bägge dina frågor!
    Hur vill ni bo, bungalow eller villa?
  • Smilla75
    Millans hustru skrev 2012-01-14 22:49:30 följande:

men hallå inte ska du svara så! här försöker jag få ut mina nojjor o alla ska snällt svara "äh lägg av, sånnt händer inte, allt komemr gå fint" *ler brett*
    Men hu.
    du vad säger du om ormar? jag såg ju en förra året, det var väl en himla ovanlig syn, inte brukar man se det???  

Vi hade väldigt mkt giftormar i Mae Phim, på Lanta har jag bara sett dem när jag gått i bergen. Någon gång på en gräsmatta.
  • Smilla75
    Kina79 skrev 2012-01-15 12:04:03 följande:
    Hallå
    Nu är det tre dygn kvar innan vi är framme på Koh Lanta! Längtar jättemycket.
    Vi har börjat lite smått, att plocka fram det som ska med och nu funderar jag på blöjor till lilltjejen och även nattblöjor till mellantjejen.
    Vad kostar blöjorna? Någon som har pris?
    Blöjorna här är dyra, dyrare än i Sverige tror jag tom (jag ger 2,34 kr/blöja och då är det vanliga Pampers, Baby Dry. Och de kinesiska Pampers är kass, håller bara hälften av tiden mot de svenska)

Så om det är billigare på Lanta köper jag hellre där, både till vistelsen plus med mig hem.

Kostar ca 3 kr styck, dyrare och tjockare än hemma.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)