Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Pie de limon skrev 2010-12-17 14:02:59 följande:
    Miss Kaos: Självklart äter Thailändska barn också men vi har endast kommit igång med enklaste rotfrukter än så föredrar detta framför ris, bröd etc...Dessutom vill jag ej ge lokal mat  mer än tex frukter som vi själva har skalat ändå eftersom sonen  ej är vaccinerad mot Hepatit A.
    Många barn i Asien får den infektionen och går igenom den och är sen immuna men jag önskar inte Lillen den på resan. 
    Små barn blir inte nämnvärt sjuka av gulsot dock.
    Vet inte vart ni ska men på Lanta finns bara enstaka barnmatsburkar så där måste man ge lokal mat.
  • Smilla75
    The Luckiest skrev 2010-12-20 10:20:53 följande:
    Förresten, ingen som vet om det finns mjölkfritt smör att få tag i?
    Kan jag inte tänka mig att det finns.
    The Luckiest skrev 2010-12-20 10:19:06 följande:
    Vad kan man låta sina barn äta som dom inte kan bli dåliga av? Bröd o sånt, är det bakat med deras vatten? Eller är det bara typ fågel o kött man ska undvika för att vara på den säkra sidan?
    Skämd mat överhuvudtaget. Annars är det väl säkrare att äta kött än grönsaker om man ska vara krass. Klart barnen ska äta maten där.
  • Smilla75

Det är en restaurang på övre plan, inte ett fik. Där finns varma och kalla rätter.

• Smilla75
    hag7 skrev 2010-12-21 17:05:28 följande:
    Jag trodde inte heller att skulle få ha med sig vagnen till gaten , men det kanske beror på vilket flygbolag man åker med ?
    Enbart thai tillåter, inte sas tex.
  • Smilla75
    Caaatrin skrev 2010-12-27 14:14:06 följande:
    Vi åkte förbi några tandläkare när vi var på lanta dock vet jag inte hur bra dom är. :) Men finns gör det!
    Jag gjorde undersökningen m röntgen samt rengöring med tandstensborttagning. Kostade totalt 1300 + 1300 bht. dvs 2600 bht.
  • Smilla75
    Millans hustru skrev 2010-12-30 09:49:06 följande:
    Någon som vet om det finns en utflykt till ställe att simma med delfiner nära koh lanta? läst om the oasis sea world men vet inte alls om det finns på rimligt avstånd?! Dessutom vill jag att det ska vara delfioner som har det BRA! inte tandlösa delfiner som sliter riktigt ont... Nu när jag skriver blir jag osäker överhuvudtaget... Men frågorna kvarstår, finns det, någon som har någon uppfattning får barn, en sexåring, med flytväst också?
    Det tror jag inte. Vi såg iof delfiner för 10 år sedan när vi åkte från Lanta till Ko Muk men det är nog inget man kan räkna med. Flytväst för barn får man ta med om man vill ha.
  • Smilla75
    MissKaos skrev 2010-12-30 14:11:01 följande:
    Vi har köpt en väska till vagnen, i en sån där "babybutik"

JAg kollar vädret nu! *gulp* I Phuket ser det skitkasst ut, hoppas det går landa.. Och i Khao Lak,l dit vi ska är det MOLN! Jag vil ju h a sol
    Det står ALLTID moln, men du kommer att se att det är mer sol än men kanske önskar.
  • Smilla75
    Tullemi skrev 2011-01-02 08:28:13 följande:
    Jag har inte sett en enda manet eller hört ett ord om dem heller. Vi badar och har det skönt. Dock blir det inte så mycket bad i havet som vi hoppats på eftersom vågorna är lite för kraftiga här i Karon. Dottern blir både rädd och förtjust, men det är bra sug i dem så ramlar gör man lätt (om man är barn iaf). Lucas äter allt han hittar i sanden så det är inte så lätt att ha han sittandes där .
    En annan sak: fasiken så många ryssar här är i Phuket. Varannan pers man passerar talar ryska, menyerna är på ryska och de röker röker röker översallt (I hate).
    Haha, jag har hört om ryssarna! Man slipper dem på Lanta men arrnars är de ju väldigt många, och störande, överallt.  
  • Smilla75
    Nicke Nyfiken skrev 2011-01-02 10:24:57 följande:
    Hejhej, hoppar in här. Åker till Kamala den 26 januari så det börjar närma sig nu
    Ska bli sååå skönt!! Va jättelänge sen jag var i Thailand sist och då var det utan barn (har två, dotter som blir 3 i mars och en son som är drygt 5) Tar gärna emot tips på vad som kan underlätta på flygresan. Båda barnen är flygvana men bara kortare resor inom Europa.
    Sen har jag hjärnsläpp, strömadapter behövs va?
    Nej, behövs inte, samma som hemma.
  • Smilla75
    MissCh skrev 2011-01-02 23:22:41 följande:
    Förresten, det har ju pratats en del tidigare i tråden om att ta med typ cykelhjälmar till barnen för tuktuk-åkande. Jag förmodar att det är hjälmar med rött spänne man tänker sig då?
    Jag har hört att det finns yoga på Klong Dao men vet tyvärr inte var. Kan det vara på Lanta gym kanske?

Cykelhjälm är nog ingen idé, det måste vara störtkruka för att skydda. Krockar man men tuktuk och slår i huvudet är det annars finito tyvärr.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)