• Peak

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Camilla D skrev 2012-02-27 17:53:41 följande:
    Peak: Jag är inte 100 säker, men om du skall ta föräldraledigt under a-kassa blir du avanmäld som arbetssökande och måste skriva in dig på nytt igen. Jätte tramsigt men som arbetssökande har du ingen rätt till semester, du kan inte få a-kassa om du inte står till arbetsmarknadens förfogande (men kollar de verkligen om du är hemma varje dag?)
    försökte googla lite om det förut och hittade att de ändrat det 2010 men att det var som du skriver innan!

Ja det är ju hemskt att jag inte ska ta emot a-kassa och få vara ledig 2 v när det är tre (!) år sedan jag hade semester Flört Klart det ska krångla, vågar nog inte boka någon resa för hur man än gör blir det alltid nåt fel...
  • Peak

funderar på resa till vintern! Hur är det att åka i mars? Har varit i mars nån gång innan och vill minnas att det var sjukt hett! Men hur är det med vädret nu i mars för några år sedan var Thailändarna själva förvånade att regnet kom så tidigt - har det ändrats eller kommer det fortfarande "lite för tidigt"?

Nån mer som har planer på att åka om ett år eller så? Tror vi kör reguljärt nästa gång också för vi vill nog vara borta mer än 2 v. några tips på billiga flygbiljetter? Brukar inte Thai ha kampanj i mars?

• Peak
    Tessa76 skrev 2012-03-19 17:07:01 följande:
    Peak.
    Ja vi har också funderignar på att åka till nästa vinter, jan-mars någongång. vi planerar att vara borta i 6-7 veckor ca.

Vi tror också att vi borde kunna komma ganska billigt undan om man hyr ett hus istället för ett rum. vi funderar på några veckor på koh samui och sen några veckor på koh lanta. Var har ni tänkt åka? 

Vi har då med oss en två döttrar, en 1-åring och en 5-åring :)   
    Vi har tidigare bokat reguljärbiljetter med Thai (via odenresor). Sist vi var där, 2009 var sonen 2 1/2 år och vi var i Khao Lak i 2v. Ville inte åka runt en massa eftersom trafiken är som den är...vi anlitade kids-on board till och från flygplatsen med bilbarnstol!

Nästa gång vet jag inte vart vi vill åka, Patong, Kata etc åker jag inte tillbaka till! Och Koh Lanta lockar inte av nå´n anledning Obestämd

Det blir nog billigare att hyra ett hus ja!

Nå´n som kan svara ang vädret i feb/mars är det fortfarande bra eller regnar det en skvätt varje dag? När vi var i Khao Lak 2009 var det en del regn. Thailändarna var förbryllade och tyckte regnet kom "för tidigt!"
  • Peak
    vilka sidor bokar ni biljetter på? Vill ha tag i så billiga som möjlig såklart till feb nästa år.

Vi funderar på att åka i februari och vara borta i 4 v. Har senast varit i Khao Lak vilket vi gillade! Har tidigar eår varit på Phuket och vill aldrig tillbaka dit känner jag. Vill åt lugnet på semestern och bara lata på en strand! (och gärna en pool!)

Funderar nu på södra delarna, har fått tips om Koh Lipe (men det verkar "jobbigt" att ta sig dit!?) och Koh Mook, koh Kradan och kanske man kan kombinera det med Koh Lanta (som jag av någon okänd anledning fått för mig inte är så bra!?) eller om man ska testa norrut och Koh Chang, Koh Kood, etc? Är det lika bra väder i hela Thailand i feb eller är någon del av landet sämre då?

Några tips och råd? Bra boenden? För- och nackdelar? Vi reser med en då 6-åring.

Funderar också på om det är värt att söka visum för att kunna stanna i 5v eller om det mest är jobb och avgifter för en extra vecka? Fattade det som att man måste skicka in kopia på sin bokade resa? Då måste man alltså boka resan först och sedan söka visum - om man får avslag då?
  • Peak

Tack Anne69!

Men hur hittar jag billiga flygbiljetter i feb? Går det inte än? eller alls med tanke på sportlov? Vi är inte beroende av sportlovet men tyckte det var för varmt i mars! Sist åkte vi 11/3 och var borta i 16 dgr då kostade flygbiljetterna för 2 vuxna och ett barn över 2 år 16.500:- nu hittar jag för 21.000:- med en massa byten. Kollade med Odenresor som vi åkte med sist vad biljetter med Thai igen skulle kosta, fick ett pris på 25.000:- av dem! Gråter

• Peak
    Tessa76 skrev 2012-05-04 21:10:34 följande:
    25.000 tycker jag låter billigt m Thai! Var hittar du de biljetterna? Vi tittar på utresa i jan o hem i mars o landar på 29.000 för 2 vuxna, en 5-åring o en 1-åring..
    Tessa76 skrev 2012-05-04 21:18:42 följande:
    Var i thailand flyger ni då, ser inte Thai alls om jag söker på odentrsor..
    När vi åkte sist betalade vi typ 16.000 så 25.000 känns ju bra saftigt den här gången! Odenresor har ju inte så man kan klicka sig rnt och se priser tyvärr, man får maila/ringa dem och få ett pris.
    Billabong skrev 2012-05-04 19:01:35 följande:
    Kalasbra info, Anne69! Stort tack igen.

Peak: Varifrån ska ni åka? Och är det till Krabi ni vill?

Jag brukar kolla Luftgrop.se och reseguiden.se där kan man lätt kolla om närliggande datum har billigare priser.
    Åker helst från Arlanda eftersom det är närmast, och lite beroende på vart vi vill så är det väl Krabi eller Phuket som gäller.
    Felicia78 skrev 2012-05-14 22:02:08 följande:
    vi reste 22 februari o hem 15 mars. 2 vuxna o två barn på 2 o 5 år. betalade 19500... har förstått att de är riktigt bra pris. vi bokade resan i julas...
    Felicia78 skrev 2012-05-15 21:50:25 följande:
    reste från köpenhamn-phuket med thai air. endast flyg i det priset. direktflyg ner o ett byte på hemvägen
    Vilken sida bokade ni på? Thai´s egen tycker jag man får dyrare priser på än andra!?
  • Peak

Någon som kan rekommendera några lägenheter/hus att hyra för inte alltför dyr peng?
    Tittar runt på olika sidor men man vet ju aldrig...är bättre att få rekommendationer av folk som faktiskt varit där eller som har hyrt från en sida och vet att de är seriösa.
    Finns ju väldigt mycket fint annars! Har inte riktigt bestämt område än!

• Peak
    älskarlivet81 skrev 2012-06-26 20:57:29 följande:
    Mellanlandningen i Kuala Lumpur skulle inte vara teknisk mellanlandning för oss. Däremot en teknisk mellanlandning i Doha på vägen hem (och då skulle vi i så fall flyga direkt Phuket-Doha). Biljetterna skulle kosta 17500 kr för oss tre.
    Vart hittade du biljetterna, vilken sida? Och när är det ni tänkt åka?

Om du ville ha tips på ställen - Senast vi var i Thailand var sonen 1,5 år och vi var i Khao Lak i 2v, tyckte det funkade bra. Vi hade mina föräldrar på plats också så de passade sonen några ggr om vi åkte iväg med tuk-tuk annars höll vi oss på orten och gick. Vi beställde taxi till och från flygplatsen med kids-on-board som har bilbarnstolar. Det funkade väldigt bra! Ville inte heller åka runt med sonen i den Thailändska trafiken utan bilstol. Skulle aldrig göra det här hemma och här är ju ändå trafiken säkrare än där!
  • Peak
    winters skrev 2012-06-27 07:27:52 följande:
    Det låter rimligare, då har du 10 timmar extra per väg mot chartern. Oftast tycker jag att charterbolagen brukar kunna ha ganska bra priser på de finare hotellen vid stranden, det är väl kanske inte lika bra prutmån på de, men det beror ju så klar på hur man vill bo. Sist bodde vi på ett 4+ hotell i Khao Lak vid stranden i en svit för ca 30000 med samma familjekonstellation som er och då var det ändå över jul. Jag tror precis som många andra säger att man kan spara mer pengar om man ska vara borta länge, men för två veckor är det tveksamt och med den dubbelt så långa restiden. Vilka hotell är det ni har jämfört med på charterbolagen? Sist fick vi dessutom tillbaka ett par tusen eftersom vår resa gick ner efter vi bokat den, härlig bonus! Skrattande
    visst sparar man pengar på 2v. Sist vi åkte - för 3 år sedan åkte vi reguljärt och bokade hotell själv. Samma hotell fanns med i någon av de större bolagens kataloger och vi sparade ca 10.000:- på att boka reguljärt och hotellet själva! Det är inte billigt att åka med tex Ving och Fritidsresor Förvånad
    Flygtiden var inte heller så lång. Vi flög med Thai till Bangkok och bytte till Phuket, minns inte tidsskillnaderna nu men vi åkte kl 13,55 från Arlanda och kom fram till Phuket 09,10. Perfekt flygning också, på em/natt för oss. Sonen sov heeela vägen, vi trodde inte det var sant Skrattande Så visst kan man spara!
  • Peak

Winters - självklart är det så! Det beror ju också på när man ska åka och hur länge..
    Hittade i vintras en restresa 2 veckor MED hotell för mig och sonen, 5 år, för 5000:- det kommer jag ångra länge att jag inte slog till på snabbt som ögat innan biljetterna var slut! Gråter

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)