• Peak

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Nån här i tråden som har bott i Thailand en längre tid? Jag drömmer om att spendera några månader i höst/vinter i Thailand och har lite funderingar över det...

• Peak
    Millans hustru skrev 2011-05-24 17:47:38 följande:
    vår sexåring badade i kortärmad /kortbens solskyddsdräkt nästan jämt o klagade aldrig på att det var för varmt, märklig men nä. vi hade också med en långärmad solskyddströja som hon hade på bland annat nästan hela dagen på en båtresa. det var en riktigt het dag o vi var rädda att hon skulle bränna sig trots solskyddsfaktor. hon sa inte ett pip om att det skulle vara för varmt. Så vi tänkte att hon får ha det, då det skyddar henne, så länge hon inte lider av det.
    det hade vår son också, och det är ju som en baddräkt så för varmt tror jag inte det är!?
  • Peak

Funderar på att dra iväg en månad nästa gång man åker.

Har en 5½-åring (då) och har tidigare varit i Khao Lak med honom för några år sedan då vi var på samma plats i 2v.

Någon som har några tips på ställen att besöka nu? Jag är inte jätteförtjust i att åka bil/tuktuk utan någon bilstol heller...(därför hyrde vi bil med bilstol som hämtade och lämnade oss på flygplatsen sist och var på samma ställe hela tiden)

Vi har tidigare rest innan vi fick barn till Thailand 4 ggr, och då rest runt lite, AoNang, Reiley. Patong, och öar.

Du som har barn i samma ålder vad skulle du rekommendera?

• Peak

Tack för svar - av någon anledning lockar inte Koh Lanta alls och jag har ingen aning om varför!! Skäms

Vi var i Ao Nang för några år sedan (innan barn) och då var det ganska lugnt där, tror de asfalterade huvudvägen när vi åkte därifrån så jag tror det har hänt en del Flört Båt och buss känns ganska okej ändå för man kan iaf ta med flytväst (eller hyra).

Vi trivdes iofs bra med att bara vara i Khao Lak i 2 v sist vi åkte så att inte åka runt funkar nog också för vår del.

Men tar gärna emot mer tips om ni har! {#emotions_dlg.flower}

• Peak
    Delfinen skrev 2011-09-29 21:19:27 följande:
    Räkna alltid med, att bokar du hemifrån så är priserna HÖGA!
    Du får en bråkdel av priset många gånger om du förhandlar på plats. Plus att du då ser vad du betalar för..
    rekommenderar att boka några nätter, och sen kollar ni runt och jämför :)  
    Tack, jo jag bokar alltid hemifrån. Sist hela vistelsen - tog ett hotell som jag kollat ut i en av resekatalogerna och bokade reguljärflyg. Tror vi sparade dryga 20,000 på samma resa mot om vi hade åkt charter! Cool
  • Peak
    Thegran skrev 2011-10-01 17:14:28 följande:
    pruta går finfint att göra hemifrån också, det gjorde vi och fick ner priset 50 %, bokade lååångt innan vi åkte för att vi ville ha allt klart.
    Ja jag prutade också på boendet via mail!
  • Peak
    Thegran skrev 2011-10-02 17:11:14 följande:
    vi har också lätt för omställningen, den där jetlagen som alla snackar om har vi hitills inte träffat på ;) ankomstdagen är man ju lite seg, men sen är vi på topp igen.
    Jag brukar inte heller ha problem med Jetlag till Thailand, då kan man börja ställa om sig lite innan och sist vi reste flög vi på natten och kom fram på morgonen, jag som kan sova på planet (även sonen sov HELA resan, då 2½ år) kände mig utvilad när vi kom fram! Maken har dock svårt att sova på planet men han somnade i skuggan på dagen sedan.
    Tycker det är värre när man kommer hem, då är jag trött i flera dagar och vill sova på helt fel tider!

FÖRSÄKRINGAR - vi tecknade försäkring hos Global www.globalreseskydd.se/ när vi åkte sist tror jag!
    Man kunde komplettera sin hemförsäkring och kan nog ha en försäkring som påbyggnad till hemförsäkringen vill jag minnas. (vi var inte borta mer än 45 dgr så jag har inte stenkoll) men kolla in deras sida. När vi reste blev det mycket billigare att teckna där mot att lägga till på hemförsäkringen!
  • Peak
    Dynah skrev 2011-10-09 10:07:48 följande:
    Nä, dessvärre finns inte det alternativet. Har någon här varit i Khao Lak och kan bekräfta att det finns bra och billiga restauranger utanför hotellområdet? (fatta vad jag har blivit påverkad av resebolagets utsagor...)
    vi var i Khao lak för 2 år sedan och vi åt bara frukost på hotellet och överlevde Flört så visst finns det bra restauranger! Den bästa var iofs "moppe-köket" som kom på kvällen och parkerade utanför 7eleven (eller om det bara var vanlig supermarket!?) där kostade det inte många bath att mätta hela familjen och supergott såklart! Dricka köpte man inne i supermarket och middagen blev hur billig som helst!
    Shower och sådant om kvällarna på hotellet kan man väl titta på ändå? Om man beställer en drink eller så?
  • Peak
    Smilla75 skrev 2011-10-12 09:43:24 följande:
    Vi betalar ca 3700 för vuxen och 3400 för barn, Aerosvit. Byte Kiev.
    när åker ni då och hur länge?

Jag skulle vilja åka i feb tror jag och gärna stanna 3-4v. Brukar inte Thai air ha kampanj då? Eller är det senare, typ mars?
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)