• winters

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Trucalling skrev 2010-11-08 20:37:54 följande:

nån som varit i khao lak och vet vad som finns att göra där?

är det bra shopping?

vad för äventyr finns det? finns det möjliget att simma med delfiner, rida lefanter osv?

Inte behöver du väl lämna tråden, det är ju så många inlägg så det är ju inte möjligt att hålla koll på alla! :) Men nu har vi varit i Khao Lak, så kolla på mina inlägg så kommer du att hitta massor av tips, god jul! :)
    Oscar 091001
  • winters
    Tullemi skrev 2010-12-27 11:26:30 följande:
    Hej alla! Sitter pa ett internetcafe eftersom vart utlovade tradlosa nat inte fungerar. Vart bagage blev 4 dagar forsenat och var barnvagn har fortfarande inte dykt upp. Vi fick 6000 baht i kompensation pa flygplatsen men en barnvagn kostar betydligt mer an det, plus alla klader, linser och div saker vi fick kopa - skit!
    Vadret ar gott och maten likasa, sa vi lider inte direkt men det ar en trist start pa semestern.
    Usch vad trist, jag är nojig med bagage, har aldrig blivit av med det helt, men försenat har det blivit... Men den här gången fungerade det smärtfritt, men då hade jag packat för alla i de olika väskorna omutifallatt. Och fy med vagnen, ni hade väl med er den stora plus en dyr vagnsväska, hoppas att den dyker upp!!
    Oscar 091001
  • winters
    Strumpan82 skrev 2010-12-27 11:42:31 följande:
    Vi ska åka till Kata med en ettåring om två veckor. Funderar på hur vi ska göra med mat, om vi ska ta med oss för hela resan eller om han kan äta det som finns på  restaurangerna. Ska ta med välling och gröt i alla fall men funderar på hur mycket burkmat vi ska ta med. Är lite nojig för att han ska bli magsjuk! Någon med erfarenhet?
    Vi åkte i nov-dec med vår ettåring och han åt allt som serverades, det funkade jättebra! Hade med några barnmatsburkar om det skulle krångla, men de lämnade vi kvar på hotellet till andra som skulle behöva dem. Han åt lite tunnare kall välling på kvällarna och gröt 1-2 gånger per dag och sedan varierade vi med t ex äggröra, mackor, kokt ägg, yoghurt o juice till frukost om han inte åt gröt och till lunch o middag åt han t ex stekt ris m ägg o kyckling, club sandwich, kyckling m cashewnötter utan nötterna, stekta nudlar med kyckling eller räkor och olika pastarätter och gröt vissa dagar. Det funkade kanon, tror inte att du behöver vara orolig om du inte har problem med maten hemma, trevlig resa!
    Oscar 091001
  • winters
    Trucalling skrev 2010-12-27 17:02:15 följande:
    tack för ditt svar :) vilket hotell bodde  ni på? vad finns det för äventyr att hitta på där?

du vet möjligtvis inte om det finns nånstans nära khao lak eller nära phuket som man kan få bada med delfiner eller så?
    Vi bodde på Seaview Resort, var toppen om man reser med barn!

Vi var på Similan som är helt fantastiskt, tar strax över en timme att åka båt dit. Vi ville även åkt till Surin, men det var för höga vågor den dagen så det blev Similan en gång till. Även Tachai ska vara fint att vara på, min man dök där en dag.
    Det finns djungelminigolf o vattenfall som ska vara fina, men dit kom vi aldrig, får bli nästa gång!
    Nationalparken Khao Sok ligger nära, där var vi inte den här gången, men har varit förr och det är hur fint som helst! Går att rida på elefanter, paddla mm.
    Fanns många fler utflykter oxå, så ni behöver inte gå sysslolösa!

Vi såg delfiner när vi var på Similan, men var inte riktigt så nära att vi kunde bada med dem, men det hade nog kunnat gå, men då var alla precis på väg att dyka o snorkla.
    Däremot simmade vi med en sköldpadda där, var helt fantastiskt, något jag aldrig glömmer! Det är väldigt kul att komma så nära naturen, Similan rekommenderar jag er verkligen!
    Oscar 091001
  • winters
    benjamin 040722 skrev 2010-12-29 06:22:55 följande:
    Letar boende på Phuket, men var ska man bo? Vi har inga speciella krav då vi bara åker dit för vattenlandet och ser då gärna att boendet hellre är billigt än lyxigt. Men vi vill ändå bo centralt, nära till restauranger och så. Förslag någon?

Åker man till Similian från Phuket eller var ifrån? Hur mkt kostar en dagstur dit?
    Man kan nog åka till Similan från Phuket, men jag tror att de nästan alltid då åker upp till Khao Lak på land och sedan åker ut. Från Khao Lak tar det ca 1 timme o 15 min att åka ut till Similan. Vi betalade 3500 baht för två vuxna och en ettåring (gratis), åkte med Medsye, de är bra. Dock rekommenderar jag er att sova över i en bungalow på en av öarna för man vill stanna kvar! :) Vi var där två gånger, en dagstur och en tur med dykbåt där vi sov i två nätter. Och vi vill fortfarande se mer! :)
    Oscar 091001
  • winters
    Kitty baby skrev 2010-12-29 17:47:33 följande:
    Hej, jag undrar om någon sett solskyddskläder för barn att köpa nere i Thailand? Jag köpte på mig via nätet men insåg just att dom är ALLDELES för stora till min lilla tjej...och nu är det bara dagar kvar tills vi åker så jag tänkte att om det finns på plats så kan jag ju likagärna köpa där. Någon?
    Det finns inte så mycket att välja på, såg på några ställen där vi var. Vet inte vilka ni flyger med, men vi beställde en solhatt på flyget, Thomas Cook, och det fanns kläder oxå.
    De vi såg var inte särskilt billiga, så det är ingen större vits att köpa därnere om man inte måste.
    Oscar 091001
  • winters
    Tullemi skrev 2010-12-31 09:08:44 följande:
    Nu sitter jag på vår veranda och tittar ut över Karonbukten. De senaste dagarna har varit lite blandat väder, men verkligen inget som stör. Det småregnade lite imorse när vi åkte till Tesco Lotus (vi och alla thailändare var där, pust) men nu är det sol/soldisigt. Varmt är det hur som helst. Dottern längtar hem med jämna mellanrum, men det går bra ändå. Hon älskar både pool och hav så det är ju tur . Lucas 11 månader ratar barnmaten vi tagit med, gröten vill han inte heller ha. Knappt nån vanligt mat alls när jag tänker efter. Mest välling, ersättning. Är det nåt ni undrar så fråga på för vi är här till mitten på februari Gottnyttår!!!
    Gott nytt år, här är det snö o kallt, längtar tillbaka till värmen! :)
    Oscar 091001
  • winters
    Tuss84 skrev 2011-01-01 22:52:18 följande:
    Till er som nyligen varit i Thailand, framförallt Phuket; Hur har läget med maneter varit? Vi ska dit i mars med ett gäng vuxna och 3 barn (1, 1 och 3 år gamla) och vi är lagom nojiga för mördarmaneterna!
    Kubmaneterna har aldrig setts längre norrut än Koh Lanta på västkusten och inte ens där förra året. Ni behöver inte oroa er! Däremot finns "vanliga" brännisar, men de är inte som våra, ta med xylocain så lindras det jättesnabbt om ni skulle bränna er, det är ju en liten tub som är lätt att ta med. Trevlig resa!
    Oscar 091001
  • winters
    Tullemi skrev 2011-01-02 15:17:23 följande:
    Winters: vi tänkte hyra bil nu i dagarna och åka upp mot Khao Lak. Var i Khao Lak ska vi åka, tycker du?
    Om ni ska bada där kan ni ju åka till Ao Thong/White Sand Beach, ligger ca 15 km från "centrum", Nang Thong.

Ska ni shoppa är det ju bra i Nang Thong, där finns det mesta. Om ni vill ha Converse har Sport Dome, ungefär vid Nang Thong Supermarket för strax över 700 baht.

Vår favvorestaurang låg bredvid vårt hotell Seaview Resort precis vid stranden i Nang Thong. Nang Thong Bay Resort. Om man åker ner mot havet vid Nang Thong Supermarket och sedan ligger det hotellet/restaurangen där vägen parallellt med stranden kommer.

På onsdagar o lördagar är det marknad i Bang Niang, det var lite bra med shopping samlat på ett ställee, ligger ca 1,5 km från Nang Thong. Där ligger även den uppspolade polisbåten från tsunamin.
    Dtrax efter går vägen in till ett vattenfall som ska vara fint och en djungelminigolfbana som vi aldrig fick utforskat, men det får bli nästa gång! Skrattande

Nu när vi kom hem har jag förstått att Kho Kho Khao inte ligger långt därifrån, ska ju vara fint, tror man får åka en liten färja över.

Och om ni har tid så ta en tur till Similan, det är så fint, så fint!!
    Oscar 091001
  • winters
    lillsussan skrev 2011-01-03 16:20:34 följande:
    Tack Trulis för svar, men attans, jag som hade hoppats på att de skulle skippa att kolla handbagaget (vi åker med Thomas Cook). Hmmm, det blir väl mina eller min mans skor eller kläder som ryker den här gånger...
    De vägde inte vårt handbagage i nov. De var lite kinkiga på vägen hem, men när de såg att vi hade extravikt eftersom vi var borta så länge gick det bra (fast det ändå vägde för mycket.

Med Novair är enda gången vi har åkt på övervikt. Men vi fick betala lite för det och fick även använda det på vägen hem, så det hade ändå inte lönat sig att köpa extravikt innan resan.
    Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)