• winters

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vem var det som ville veta om Khao Lak? Vi är där nu, så det är bara att fråga på! :)

Nu är vi tillbaka efter några dagar på härliga Similan, jisses vad fint det var, rekommenderar alla att åka dit någon gång, väl värt resan, rena rama paradiset! Min högsta önskan var att få se en sköldpadda, och jag fick inte bara se några, simmade även med en, helt fantastiskt! Såg även delfiner och koraller och fiskar i massor. Vilken resa!

I dag har det varit ganska soligt och vaaarmt! I morgon tänkte vi ta en trip till White Sand Beach och se hur det är där.

Angående matpriser brukar vi äta för 400-1300 per måltid, men högsta noteringen var 2000 och billigaste 300, så det går verkligen att få i alla prisklasser! :) Vi tycker Khao Lak är billigare än Ao nang.

Oscar 091001
  • winters

Först lite om maneterna. Tydligen har de aldrig synts längre norrut på västkusten än Koh Lanta. Och inte alls där i år heller vad jag förstår. De är vanligare på östkusten vid kusten.

Vädret har varit jättefint ett par dagar nu, de har sagt att var fjärde år ungefär håller monsunen i sig lite längre, men vi har inte lidigt något nämnvärt av det. Det är ju inget svenskt sommarregn direkt med gråmulet och regn o kallt! :)

Då ska jag försöka berätta lite om Khao Lak, fråga gärna mer om ni vill veta! Vi kommer definitivt att återvända hit och till Similan!

Vi bor på Seaview, det är väl ungefär prick i "centrum".
    Blöjor handlade vi i går på Nang Thong Supermarket som ligger vid infarten på stora vägen till vårt hotell. Ett 34 pack 9-14 kg gick på 425 baht.
    Ersättning har jag inte kikat efter, men överhuvudtaget har jag inte sett någon välling, barngröt eller matburkar förutom ett par riktiga puréer. Men jag har inte letat så noga eftersom Oscar äter vanlig mat.
    Våtservetterna skulle lukta så mycket parfym så vi hade med oss, men det har jag sett finns.

Vattnet är inte klart här inne i Khao Lak, man ser kanske max 30 cm, till skillnad från 30 meter på Similan! :) Vattnet är ganska turkost, iaf när solen skiner skulle jag säga, men sanden är inte särskilt vit, inte ens på White Sand Beach, vilket gör det till ett konstigt namn kan jag tycka! :) Men vi kanske har blivit lite skadade efter Similan, men stränderna är fina här, bara inte de finaste vi sett, men absolut med beröm godkänt!

Inte så mycket mygg, men det tyckte jag inte i Ao nang heller, men det finns en del.

Shoppingen är helt ok i Nang Thong. Vi har även varit på marknaden i Bang Niang där den stora polisbåten ligger som spolades upp vid Tsunamin. Marknaden var ganska käck att handla på. Mycket kopior och alla säljer ju ungefär samma saker. Sport Dome är en sportoutlet vid PT Plaza ungefär som säljer t ex äkta Converse light för 711 baht och kängorna i lightmodellen för 756, sådana har inhandlats och fler får det nog bli! :)
    Du kan ju spara lite shopping till Ao nang, men det är ungefär samma saker överallt.

Vår favvorestaurang är Nang Thong Bay Resort vid vårt hotell, annars har vi ätit gott på vårt hotell, Seaview, Sunwan Palm resort bredvid vårt hotell, Jai på huvudvägen och Ruen mai. I dag åt vi lunch på White Sand Beach restaurant när vi var där, ligger bredvid Kantary som såg fräsch ut!

Ni kommer att få det toppen här, hör av er om ni undrar något mer!

Oscar 091001
  • winters

Gåselen har vi haft jättestor användning för, fast som sele till barnstolarna, som i praktiken aldrig har något att sätta fast med och är mer som barstolar med rygg! :) Vi har en från Sunshine kids, kostade nog inte ens 100 kr och har varit den mest använda prylen här nere!

Oscar 091001
  • winters

Nu är vi hemkomna efter en härlig månad i Thailand! Längtar tillbax! :)

Fråga på bara om ni vill veta något om Ao nang, Khao Lak eller Similan, vi hade det bra överallt!

Tessa, tror att ni skulle kunna tycka om Khao Lak, man kunde välja strand eller huvudväg för restauranger och inga solstolar (förutom hotellens nära hotellen) eller bananbåtar, superskönt!

Hela familjen ställde rätt tiden redan första natten, härligt att slippa det på vägen hem iaf. Dit tog det ca 3 dagar innan vi var rätt.

Nu är det bara att vänja sig vid kylan! :)

Oscar 091001
  • winters
    lillsussan skrev 2010-12-16 11:45:48 följande:
    Hej och välkommen tillbaka!

Vi längtar så efter att åka - vi åker den 5/1, först Koh Lanta och sen Khao Lak. Vi skall bo på Sudala Beach Resort Phag-Nga. Något du känner till? Vilka utflykter gjorde ni och vad kan ni rekommendera (det är jag, min man och Ebba 7 månader). Jag och min man dyker gärna men vet inte riktigt om vi kan komma iväg på det nu när vi har Ebba. Om jag minns rätt så var ni väl också intresserade av dykning/snorkling?
    Tack!

Det verkar ligga på Bang Niang-stranden, på den var vi inte, men vi var på marknaden där och kollade på den uppspolade polisbåten.
    Det är ungefär 1,5 km till Nang Thong som räknas som "centrum". Kostade ca 150 B att åka dit för oss.

Vi var på Similan i tre dagar och bodde på den svenskägda båten MV Oktavia. Det går även att bo i bungalows på stranden vid Princess bay på Similan nr 8. Min man dök och jag snorklade och Oscar badade, Similan är galet fint och bör inte missas. Sista dagen skulle vi åkt till Surin, men det blev inställt pga vågor så vi tog en dagstripp till Similan igen. Dock rekommenderar jag övernattning för det blir lite stressigt med en dagstripp.

Finns mer som vi tänkte ta nästa gång, för hit återkommer vi gärna! Surin då, Tachai ska ha en fin strand, där var min man och dök en dag. Det ska finnas en djungelminigolf och vattenfall. Khao Sok, nationalparken, är väldigt fin och finns mer att utforska. Första gången var vi och red elefant och paddlade, en upplevelse!
    Annars är det väldigt härligt att bara vara på stranden, finns gott om bra och prisvärda restauranger. Och poolerna på vårt hotell var otroligt fina, så där badade vi x antal timmar!

Ni kommer att få det jättehärligt i Khao Lak!
    Oscar 091001
  • winters
    Pie de limon skrev 2010-12-16 12:35:15 följande:
    Khao Lak... Finns barnmatsburkar för 6-månaders baby? Blöjor? Lätt att få tag i? Affärer eller marknad?

Aldrig rest i Asien.

Myggnät, behövs det nattetid? 
    Barnmat finns i princip inte, inte vad jag såg. Men vi lämnade kvar 3 burkar på Seaview som Fritidsresor-personalen skulle dela ut till behövande! :)

Blöjor finns på bl a Nang Thong Supermarket.

Myggnät hade vi aldrig behov av, bodde i AC-rum.
    Oscar 091001
  • winters
    Lycka 1 skrev 2010-12-16 11:53:19 följande:
    Härligt!

Jag vill gärna vet allt om Ao nang .
    Var bodde ni, va gjorde ni osv? Utflykter, mat ja allt
    Funderar på att spendera 4-7 nätter där. Är det något du kan rekomendera oss?
    Vi har varit i Ao nang innan tsunamin oxå, den här gången bodde vi på Ao nang villa resort, som har absolut bästa läget och är jättefint!

Tycker om Ao nang främst för den fina skärgården, Poda, Chicken, Hong, Railey, allt nås lätt. Det är relativt rent o snyggt och ordnat. Man kan handla på strandpromenaden, lite separerat från trafiken. Nackdelen är att alla är ganska på där, vilket kan vara lite påfrestande, men om man går på andra sidan vägen, vid stranden är det lugnt! :)

Själva stranden är inte jättefin, men duger för bad, och andra öar är inte långt bort.

Våra favvorestauranger är Phra Nang Inn vid södra stranden, Tantas på gatan upp med McDonalds, samt Ban-Lay vid skaldjursstråket på den norra stranden.

Vi kommer att åka dit igen, men inte nästa gång, då blir det Khao Lak igen! :)
    Oscar 091001
  • winters
    Lycka 1 skrev 2010-12-16 14:17:03 följande:
    wintwrs: Tack så mycket för infon!

Vad fick ni betala per natt på Villa resort? Och vad hade ni för rum?
    Vi hade en kombinationsresa med Fritidsresor, betalade strax över 30 000 för en månad för 2 vuxna och en 1-åring. I Khao Lak bodde vi sedan på Seaview Resort.
    Vi hade nog ett vanligt rum, men det var fullt tillräckligt, hade utsikt över havet och ena poolområdet. Tror att listpriset är ca 4-5000 för båda hotellen per natt.
    Oscar 091001
  • winters
    Matillin skrev 2010-12-16 16:46:15 följande:
    Jag åker också till Ao nag, imorgon närmare bestämt
    Har du något tips på något man bara inte får missa när man åker dit?
    Vi har bokat första nätterna på Best western, min bror är där nere och prutade till sig ett riktigt bra pris idag.
    Ca 500 kr natten även under julhelgen
    Kanske att vi bokar något lyxigare dom sista dagarna, får se hur bra vi trivs där.
    Ska kolla in det hotellet du tipsade om.

Någon annan kanske också har något tips?
    Tur till phihi som Caatrin skrev om lät inte helt fel.
    Vi var på dagsutflykt där sist men då bodde vi i phuket så det var typ 2 h iland på phiphi och eftersom vi åkte stor färja kunde vi inte gå in någonstans
    Blir egen motorbåt eller longtail den här gången!
    Jag tycker att man ska ta sig till Poda, Chicken, Railey och Hong, de är alla värda minst ett besök!

Vi bodde på Best Western sist, men bestämde då att vi skulle bo på Ao nang Villa Resort nästa gång vi åkte dit, så det fick det bli! :)

Ni kommer att få det jättehärligt!
    Oscar 091001
  • winters
    MissKaos skrev 2010-12-16 19:52:01 följande:
    Var ni vid white sandy beach? Hur såg det ut där isf?
    Där var vi och badade en dag, dock är inte sanden vit som man skulle kunna tro av namnet, men det var fint där ändå! :)

Det verkade svårt att ta sig mellan de olika restaurangerna/hotellen utan att gå på stranden och det tycker jag kan vara lite jobbigt med sulkyn. Det var så att säga vägar som ledde fram till de olika ställena och ingen väg parallellt nära stranden. Men vi utforskade det inte jättemycket under vår dag så det kanske inte stämmer överallt.

Till Nang Thong "centrum" är det 1,5 mil där det finns restauranger o shopping. Bang Niang är 1,5 km innan Nang Thong.

Nybyggda Kantary såg fräscht ut. Vi upplevde det som lite stenigt när man skulle gå i och inte alls långgrunt, men det kanske oxå är olika längs stranden. Vi skulle kunna tänka oss att bo där, men om det är krångligt att ta sig till andra matställen än hotellets skulle vi nog vilja ha nåt semi-all inclusive. Men återkom gärna med rapport sedan när ni har varit där, så kanske det kan hjälpa oss att välja ställe till nästa semester! :)
    Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)