• MissCh

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Badfantasten skrev 2012-11-13 14:14:05 följande:

Det finns mycket att köpa så när du packat... kan du ta bort hälften.Förvånad Packa för några få dagar.. det räcker. Man vill ju shoppa där. Och tvätta kan du göra överallt om du önskar det!
    Åker i tex långa tights och lång tunika med tex kofta över. Det räcker med långärmat!

Jag packade för lite! Det verkar vara ovanligt, och vi var i och för sig borta i tre månader. Men jag tyckte vi tvättade hela tiden, och kläderna till barnen hann inte runt, de blir ju blöta och spiller på sig och sånt. Jag fick be min mamma gå hem till oss och skicka några klänningar på posten :)

Tyckte inte att det fanns så mycket att köpa, i alla fall inte sånt som barnen vill ha, det finns ju lite lite lustiga rysch pysch kläder med disneyfigurer på och sånt förstås. Fina kläder säkert på department stores, men det är ju inte så billigt och har man kan man ju lika väl ta med. Hittade en bra klänning till min sjuåring när vi var på Tesco i Ao Nang (vi bodde på Lanta).

Så det kan vara på det hållet också...
  • MissCh
    Tant T skrev 2012-11-25 21:01:53 följande:
    Nån som varit på, eller vet nåt om, Koh Yao Noi eller Koh Yao Yai? Funderar på att bo två nätter på nån av öarna när vi är på Phuket i februari, kul att se nåt annat, tänkte vi!
    Vi var där 2008, helt fantastiskt! Vi bodde på det här lyxiga stället, fick riktigt bra pris i lågsäsong http://www.theparadise.biz/. Fint hotell med allt i naturmaterial, keramikhandfat och dusch i natursten som man kunde öppna upp så att man duschade med utsikt över bukten. Det var rätt fint väder fast det var regnperiod, kusten låg på östra sidan av ön, så det hann regna av över Phuket och ön så att säga. Underbar utsikt över Phang Nga bukten med alla klippor och öar. Lite stökigt att ta sig dit, och med små barn, men det var det värt. Väldigt tidvatten kan jag nämna, så halva dan gick det inte att bada i haven på stranden, men hotellet hade shuttle boat som puttrade ut till de små holmarna längre ut.
  • MissCh
    MissCh skrev 2012-11-26 16:52:56 följande:
    Vi var där 2008, helt fantastiskt! Vi bodde på det här lyxiga stället, fick riktigt bra pris i lågsäsong www.theparadise.biz/. Fint hotell med allt i naturmaterial, keramikhandfat och dusch i natursten som man kunde öppna upp så att man duschade med utsikt över bukten. Det var rätt fint väder fast det var regnperiod, kusten låg på östra sidan av ön, så det hann regna av över Phuket och ön så att säga. Underbar utsikt över Phang Nga bukten med alla klippor och öar. Lite stökigt att ta sig dit, och med små barn, men det var det värt. Väldigt tidvatten kan jag nämna, så halva dan gick det inte att bada i haven på stranden, men hotellet hade shuttle boat som puttrade ut till de små holmarna längre ut.

Om man gillar när det är vackert och lugnt vill säga. Fanns inga stolar eller nåt alls på stranden, inga försäljare eller restaurang eller affär ens, förutom hotellets. Man kunde ta sig till andra delar av ön förstås, men det var båttaxi eller bil då.
  • MissCh
    Thegran skrev 2012-11-27 16:02:51 följande:
    Lanta ligger i krabiregionen.

vill ni ha störst utbud och långgrund, barnvänlig strand ska ni ta klong dao.
    long beach, som kommer därefter är mysigare men blir tvärdjupt fort.
    klong khong har  mysigaste restaurangerna men är väldigt stenig och svår att bada vid
    klong nin har jag ingen större koll på. sen finns ju fler stränder längre bort.

vi föredrar long beach, men med barn är klong dao att föredra. men klong dao är härlig den med.

Jag skulle undvika Ao Nang om jag vore er. inte ett dugg mysigt och man måste ta long tail för att komma till fina stränder.

krabi town är roligt en natt eller två.

Vi tycker det är klart bäst att bo på Klong Dao, jättehärlig bred och långgrund strand, barnen kan springa omkring och leka medan man äter middag på stranden. Har tre barn. 

Klong Nin som Thegran nämnde är en riktigt fin och mysig strand. Vi har där över dan bara, men skulle kunnat tänka mig att bo där också, men vi skulle gå i skolorna och därför var det aldrig aktuellt att fundera över.

Har alltid förespråkat Ao Nang, men nu senaste gången vi var där var det faktiskt alltför lite kvar av det gamla Ao Nang för att jag ska kunna rekommendera det längre. Vi älskar däremot Railey, har också ändrats över åren men är fortfarande mysigt, särskilt östra sidan när det gäller restauranger och sånt.
  • MissCh
    MissCh skrev 2012-11-27 17:11:39 följande:
    Vi tycker det är klart bäst att bo på Klong Dao, jättehärlig bred och långgrund strand, barnen kan springa omkring och leka medan man äter middag på stranden. Har tre barn. 

Klong Nin som Thegran nämnde är en riktigt fin och mysig strand. Vi har där över dan bara, men skulle kunnat tänka mig att bo där också, men vi skulle gå i skolorna och därför var det aldrig aktuellt att fundera över.

Har alltid förespråkat Ao Nang, men nu senaste gången vi var där var det faktiskt alltför lite kvar av det gamla Ao Nang för att jag ska kunna rekommendera det längre. Vi älskar däremot Railey, har också ändrats över åren men är fortfarande mysigt, särskilt östra sidan när det gäller restauranger och sånt.
    Stränderna nedanför Klong Nin blir för öde och svårtillgängliga tycker jag.

• MissCh
    Mawe123 skrev 2012-11-27 21:04:49 följande:
    Jag vill gärna höra mer om Railey beach, vackrast, bäst boende, restaurang osv
    Railey West är fin, med longtailbåtar och lite finare boenden. Men alla restaurangerna har typ samma lite tråkiga meny och är ganska dyra. På östra stranden är mer laid back, mer backpackeraktigt och olika restauranger och lite reggaebarer och sånt. Det är bara max 10 minuter att gå emellan. Vi har bott på västra eller i mitten (resorterna sträcker sig över hela vägen i stort sätt), och oftast gått och ätit och hängt på östra. Sen är det den fina Phra Nang stranden med grottor längs vägen dit, där bor man inte utan promenerar dit, det är inte heller alls långt. Hela halvön är väldigt liten. Googla på lite bilder, är jättefint på Railey :)
  • MissCh
    4 feb 06 skrev 2012-12-01 12:38:06 följande:
    hej vi funderar på att lägga 2 månaders föräldraledighet i Thailand våren 2014! När släpps flygbiljetter till 2014? Vi har 3 barn som kommer vara 1,4 och 6 år. Någon som varit borta ca 2 månader och hur mycket har det kostat Ungefär! Behöver ju börja spara ordentligt om det blir aktuellt! Vi tänker oss Lanta Och 1 eller 2st ställen till. Va rekommenderar ni? Vilket boende på Lanta Rekommenrar ni till så små barn? Pool är väl ett måste! Flyge man till krabi bäst Om man ska till Lanta? Tacksam för lite svar så att vi kan gå vidare med våra funderingar!,
    Hej! Vi var föräldralediga tre månader på Lanta våren 2011 (mars-juni), de var ca 8 år, 6 år och 5 månader. Rekommenderar att bo på Klong Dao när man har barn i den åldern, eller möjligen Klong Nin om man inte ska gå i skolorna eller barnverksamhet. Boende beror ju mycket på vad man vill ha och behöver. Vi bodde i hus. 

Kostnaden är svårt att svara på sådär rakt upp och ner, det beror ju på hur man räknar och vad som ingår. Men vi har en ganska detaljerad budget och kan svara på frågor om du vill. De stora kostnaderna var flygresa, boende och skolavgift. Vi räknade ca 700 baht per måltid i snitt för hela familjen, ibland mindre ibland mer. Det plockar på lite med förbrukningsvaror också, myggmedel, solkräm och allt sånt där. Vaccinationer och försäkring kostar en del. 

Bästa att flyga till Krabi, sen tar man egen van till sitt boende (förbeställd då). Går förstås att flyga till Phuket, men blir längre att åka då. 

Vi ska åka igen nästa säsong och planerar att vara där november 2013 - mars 2014   :)
    När ska ni åka? 
  • MissCh
    Takex skrev 2012-12-04 10:24:51 följande:
    Åh vad roligt med en Thailand tråd! Vi planerar att åka en vecka i början av  maj nästa år! Våran son kommer då vara 7 månader. Ska bli så roligt för i Thailand har jag aldrig varit och jag vill rida på elefanter :3

Kul! Vart ska ni åka?
  • MissCh
    Karolina75 skrev 2012-12-07 15:40:05 följande:
    Hej! Jag är nu i akut behov av tips på bra ställen att åka till i Thailand! Jag skrev inlägg i tråden för ett par veckor sedan och skrev då att vi skulle åka till Thailand under vår föräldraledighet under januari 2014. Nu är hela vår livssituation totalt förändrad då vår dotter föddes död för drygt en vecka sedan. Vår sorg är akut, men när allting lagt sig lite grann så vill vi göra en längre resa tillsammans med den familj vi har idag. Vi tänker oss att åka i mitten/slutet av februari om det går att hitta direktflyg till Krabi då. Vi är två vuxna, vår 3-åriga dotter och mannens 6-åriga son. Vi vill vara borta sammanlagt 3 veckor och kan tänka oss att byta boende en gång. Vi söker efter lugn och ro, barnvänliga stränder, ett rum/bungalow/lägenhet med hög standard, hellre åt det lyxiga hållet än det mest prisvärda, där vi vi slipper trängas för mycket. Inget dubbelrum med extrasängar alltså utan gärna ett mycket rymligt rum, svit eller två rum ( i samma bungalow/lägenhet). Vi har skickat en bokningsförfrågan för någon av sviterna på ett hotell vi bott på tidigare, Laguna beach club, på klong dao, koh lanta, men inte fått något svar. Helst skulle vi kombinera ett boende där (som vi vet är bra) med något nytt för oss på rimligt avstånd. Eftersom vi inte fått något svar så vet vi dock inte än om det överhuvudtaget är möjligt och i så fall ser vi oss om efter andra platser (inte klong dao).

Tack på förhand om någon har något tips!
    Hej Karolina75! Fruktansvärt tråkigt att läsa vad som hänt, kan bara beklaga sorgen och önska er bästa möjliga bättring om man kan säga så. 

Här är några tips:
    Vi älskar som sagt lugnet och den egna värld som Railey utgör, och vi bodde väldigt härligt och lyxigt på :
    railayvillagekrabi.com/
    Valde även på
    www.railaybayresort.com/
    Smidigt att åka till Railey från Ao Nang på vägen till eller från Lanta. Underbart att vara på Lanta men man vill ju inte vara där i flera veckor, så bra att kombinera med nåt annat.

Om ni vill till Ao Nang så har de bra rum som kan sättas ihop med "connecting door" på 
    phrananginnkrabi.com/
    Inte jättelyxigt, trestjärnigt typ, men trevligt och bästa läget.
    Lite lyxigare är Orchid, men connecting door rummen ligger i huvudbyggnaden, som är lite tråkigare än de (dyra) bungalowerna med direkt access till poolen från rummet.
    www.aonangorchid-resort.com/

På Lanta är det ju gott om svenska villor som hyrs ut på Southern Lanta på Klong Dao, på Malee Seeview på Long beach med flera, det kan väl vara ett bekvämt och trevligt alternativ om man är flera. Titta t ex på www.lantahideaways.se. Blocket brukar också vara bra.

Extremt lugnt är Koh Yao, och extremt vackert, lite knöligt att åka till och var ganska dyrt.

Jag skulle själv inte åka till Phuket igen, men om ni är intresserade av det finns det säkert många som kan tipsa. Det var också väldigt länge sen jag var på östkusten eller längre norrut, vi har liksom fastnat i södra västkusten och tycker Lanta är absolut bäst.

Här gärna av dig om du vill fråga något annat eller diskutera. Ni hittar säkert bra direktflyg till Krabi.

Lycka till och kram.

• MissCh
    Billabong skrev 2012-12-07 21:26:48 följande:
    Karolina75: Usch så fruktansvärt sorgligt och meningslöst... Känns futtigt att bara kunna beklaga den enorma sorgen.  Hoppas du kan få bra tips här av alla vana thailandsresenärer så att ni får en fin, läkande familjeresa. Själv har jag ytterst begränsade erfarenheter av Thailand än så länge.

Hej! Jag undrar varför man inte vill vara där i flera veckor...? Vad är det du tycker saknas? Eller är det mer att du generellt vill förflytta dig och uppleva olika saker under samma resa?
    Vi håller just på att boka in oss där i en månad och nu funderar jag på om vi gör ngt galet? Enligt våra planer kommer vi bara att göra en kortare utflykt med ett par dagars övernattning på en närliggande ö.   

Hej! Det var kanske lite förhastat skrivet. Jag själv skulle kunna vara där jättelänge :) Men det är väldigt litet och det kan vara trevligt att kombinera med nåt annat eller åka på lite turer därifrån, och jag vet att andra jag varit där med tycker att några dagar är lagom, så jag vill väl inte få någon att boka dit och inte känna sig nöjd antar jag...
    Tycker man om att ta det lugnt och inte göra så mycket (förutom bad då, och så finns ju klättringen om man håller på med det, och jag förmodar dykning också) eller gå till olika ställen så är det ju underbart härligt att vara där. Jag tyckte ju om Koh Yao där det inte fanns nåt mer än vårt hotell och hade kunnat vara där länge :)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)