• MissCh

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

JohannaL skrev 2011-03-10 10:52:40 följande:
    funderade på det här med flyg, e snart dags för oss att boka från vilka ställen har ni bpkat? jordenruntresor och bigtravel och ticnet, nån mer ni rekommenderar? tänkte maila några stycken..

fundera på o nån bott på jasmin eller couisin resort i bang niang eller sett dem funderar på att välja en av dem för våran 2 mån i khao lak... 
    Vi har bokat med Odenresor. De hade lägre pris än Ticket, och allt har fungerat bra. Jag är dock inte så jättenöjd med engagemanget.
  • MissCh
    Hanakana skrev 2011-03-10 18:58:21 följande:
    Nu en fråga angående bagage... Vi åker ju med Thai Airways, och då får man ha max 20 kg i bagagevikt och 7 kg i handbagaget. Innebär det då att man får fördela t.ex 60 kg (totalt eftersom vi är 3 st. som åker) på 2 resväskor? Vi 2 vuxna tänker ha varsin resväska, d.v.s 2 st. totalt. Och det är väl ingen idé att vår 5-åring har en egen resväska eftersom hon ändå inte orkar bära den sedan. Och så är det så att vår dotter brukar bli himla trött efter flygresan, och vi åker hem mycket sent på kvällen så vi måste kanske bära henne i famnen till incheckningen, och då måste ju den ene av oss bära på 2 resväskor... Någon som har haft mer än 20 kg i sin väska på incheckningen till Thai Airways? Hur stränga är de med övervikt?
    Det har jag också undrat. Jag fick följande svar från Odenresor "Vikten på får vara max 20 kg/väska för alla utom spädbarnet."

Jag tolkar det som att det inte får överstiga 20 kg i en enskild väska. Jag tänkte att om man får problem skulle man kunna ha en mjuk bag i en väska som man kan ta ur precis vid incheckningen så att det inte överstiger 20 kg/st även om det gör det när man har den i så att säga.
  • MissCh
    Thegran skrev 2011-03-10 19:13:14 följande:
    Annars kan ni ju packa i en stor ryggsäck också :) Kommer inte ihåg vad maxvikten är per väska, men vet att vi packade iaf 25 kg i en väska. Maxvikten per väska bör stå på deras hemsida, om inte så ring eller maila och hör.

Thai är ibland väldigt toleranta med övervikt, och ibland väldigt hårda.
    Du kan dock köpa till extra kilon, vi köpte till 10 kg för 500 kr.

Ett litet tips också, på flygplatsen i BKK finns en liten lekplats. Den är svår att hitta, inga skyltar, men den ligger liksom bakom starbucks, fast på våningen under.
    Står ni vid starbucks och tittar ner så ser ni den. Där roade sig vår dotter några timmar mitt i natten innan avresa.
    Ytterligare ett bra tips, tack TessaG!
  • MissCh
    Thegran skrev 2011-03-10 19:48:03 följande:
    Då har ni fått ett annat svar än vad vi fick.
    Kollade i mailet som fanns kvar precis, och SAS och Thai har maxvikt 32 kg per väska, mer än så får inte personalen lyfta.
    Ni får alltså, om ni är två pers med 20 kg per skalle, packa en väska med 30 kg och en med 10 kg om ni så vill.
    Eller så kan ni ju om ni vill ha 4 väskor med 10 kg vardera i.

Vår väska på 25 kg fick ett klistermärke där det stod "heavy" på, men annars sa de inget utan det var för att personalen skulle vara förberedda på vikten förstod jag det som.
    Din information är säkert rätt. Som jag nämnde tycker jag inte att engagemanget från Odenresor varit så stort, de har nog svarat lite slarvigt.
  • MissCh

Vi har med en extra bag med bara välling och sånt (hoppas att kilona ska räcka till den). Sen viker vi ihop den och har i stora väskan, och så tänker jag mig att fylla den igen till sista sträckan när vi varit Bangkok Skrattande

• MissCh

Hej hej, tänkte bara titta in kort. Vi är på Koh Lanta nu, sen i torsdag. Lite jobbigt med tidsomställningen först, särskilt för bebisen, men det är jättehärligt här. Barnen börjar skolan imorgon, blir spännande!

• MissCh
    28 april skrev 2011-03-20 14:35:46 följande:
    Hej, Var på Lanta är ni? Vi funderar på att åka dit i januari 2012 och velar mellan en massa alternativ:)
    Hoppas ni får det riktigt skönt där
    Vi är i Klong Dao, har hyrt ett hus på Southern lanta residence.
  • MissCh
    Tullemi skrev 2011-03-20 12:35:46 följande:
    Kul att höra ifrån er
    Tack! Det har inte blivit så mycket tid att vara uppkopplad hittills, fullt upp med annat... det var därför mitt förra svar var lite kort - hade också en skrikande bebis i knätSkrattande

Vi har nog valt ett ganska bekvämt alternativ, hittills tycker vi det känns som att vi ska få det härligt här. Men vi får väl se hur det är när vi varit längre också.
  • MissCh
    Emelie80 skrev 2011-03-20 08:49:50 följande:

Ska till Thailand 19 april - 19 maj.

Har nu hört att det ska vara ooooolidligt varmt och att vi i princip är dumma som åker dit då med vår 10 månaders.

Någon mer som ska åka under denna period o som har åsikter om vädret? Förstår att man inte alltid kan bada i havet osv. Men just värmen, är det såååå oooolidligt??

Vi ska vara kvar till mitten av juni och vi har med vår som är snart fem månader. Man kan svalka av i luftkonditionering ibland, i poolen och tänka på vätskan.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)