• MissCh

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Är det någon som haft eftersändning av post?
    Jag har en postkontorsadress som jag tänkte eftersända posten till i Saladan, Lanta. Jag har nu beställt det från Adressändring, men är det någon som vet om jag behöver göra något mer? Typ registrera något på postkontoret i Saladan, eller sparar de bara all post som kommer med olika namn till deras adress tills någon kommer och frågar efter den?

• MissCh
    Thegran skrev 2011-02-14 19:48:49 följande:
    Kan ni inte få det skickat direkt till hotellet? Många av de vi mötte som bor longstay ordnade det så.
    OK, det ska jag kolla. Tack!
  • MissCh
    JohannaL skrev 2011-02-17 09:51:00 följande:
    Ni som rest längre än 30 dagar och kr'ävt visum hur har ni gjort? jag funderade på 60x2 inträdes viumet, men då måste man ju lämna landet, hur gör man det lättast? Fundera på om man åker till nån när liggande land från phuket blir det då rätt med stämplar mm då de väll inte har passkontroll i phuket? ehh orolig hur har ni gjort hur gör man?
    Vi har just skickat in våra visumansökningar, pust :)
    Vi ska vara i 90 dagar, har sökt tourist visa med single entry 60 dagar, då behöver man bara förlänga med 30 dagar på plats, i vårt fall Krabi town.
    Hur länge ska ni vara där? Är det mer än 90 dagar så får man ju ta double entry och då måste man lämna landet, då får ni åka till exempel till Malaysia. Man brukar kunna köpa sådana färdiga visumresor med minibuss, men det kan ju vara lite jobbigt.

Bra visumlänkar:
    www.thailandsforum.se/forum/viewtopic.php&t=3283&p=20229#p20229
    www.thailandguiden.se/visum.php
    www.thaiconsulate.se/visa.htm
  • MissCh
    Jensa1973 skrev 2011-02-17 09:48:13 följande:
    HEJ

Vi har ju vanliga försäkringar i Trygg Hansa
    Men iom att vi betalade resan med Ica kortet/kontot så tolkar jag att jag har en extra försäkring

Bör man ringa försäkringsbolag och Ica och fråga om några papper att ta med eller hur man ska bete sig om något händer??
    Det kan väl vara bra att kolla vad respektive försäkring innehåller. För oss har det brukat vara så att trygg hansa-försäkringen innehåller ersättning för utlägg vid sjukdom etc samt återbetalning av andel av resa och boende för de dagar någon varit sjuk, medan kortförsäkringen haft funktionen att återbetala om man inte kan åka. Men nu har vi Resplus och då ingår nog det sista i Trygg hansa också.

Jag har gjort så innan att jag ringt försäkringsbolaget från Thailand när någon varit sjuk och frågat hur jag ska göra. När man behöver hjälp och råd kring sjukvård och så kan man ringa direkt till SOS i Köpenhamn, då anger man bara vilket försäkringsbolag man har.

Kom ihåg att om någon blir sjuk på resan, gå till doktor på plats första dagen. Doktorn kan sen skriva ett intyg att personen varit sjuk det antal dagar det blir, men det går ju inte bakåt om man inte sökt förrän till exempel fjärde dagen. Det kan bli ganska mycket pengar!
  • MissCh
    JohannaL skrev 2011-02-17 10:35:56 följande:
    jo precis va double entry jag funderade på ska va där 120 dagar ca, men jag funderade på om det räckte med visarun för att få den andra inträdet att funka rätt, eller om man faktiskt måste åka flyg och pasera riktig passkontroll?

blir helt stissig av att förbereda en resa.. 
    Från Koh Lanta har jag hört att det finns visaresor till Langkawi eller så, alltså med minibuss, där får man stämplat i någon slags passkontroll. Så jag tror inte att man behöver flyga, men jag har själv aldrig gjort det.
  • MissCh
    Berry85 skrev 2011-02-18 07:25:50 följande:
    Åh.. Jag behöver lite råd. Jag beställde zunblocks solskyddsdräkt till min son i storlek 74/80. Nu har jag provat den på och den är precis lagom, inte för liten, men jag funderar på om jag ska skicka tillbaka och ta en storlek större. Nån som har erfarenhet av hur det blir när det är lite för stort. Kan det bli jobbigt för honom att röra i sig i dräkten tänkte mest på om det blir mycket "häng") om jag tar en lite för stor dräkt. Eftersom 74/80 var precis i storleken så kommer juh  86/92 att vara lite stor. Så jag behöver alltså råd. Ska jag ha kvar den i 74/80 eller ska jag ta en större storlek och hoppas på att han kan ha den över sommarn också?
    De vi har haft töjer sig när man har de tycker jag, och det gar gått att använda dem ett tag efter den storleken normalt sett är för liten. Kommer inte ihåg om de varit för stora från början och hur det var i så fall.
  • MissCh

Nu har vi varit och vaccinerat oss. Det gick på fyratusen nånting, trots att vi hade en del innan...

• MissCh
    hag7 skrev 2011-02-18 21:21:11 följande:

Känner mig så himla nöjd med att vi boka igår o betala idag ,idag hade samma resa gått upp med 11000 kr helt otroligt men visst kan det ändra sig igen.

Ja, gör det, det var ett jättebra pris ju, grattis!
  • MissCh

Jag funderar på de där Cherekringarna som många skrivit om tidigare i tråden.
    - Är det värt att lägga lite pengar på att köpa dem istället för vanliga armpuffar?
    - Funkar de även för större barn, har en 4,5-åring som är vattenvan men inte kan simma?
    - Har läst att de kan halka av armarna lättare än vanliga armpuffar, något som ni märkt?

• MissCh
    Millans hustru skrev 2011-02-21 13:36:48 följande:
    *skratt* känner igen mig. jag har skrivit packlista här idag, trots 2 1/2 vecka kvar till resa! lite resenerver o stor längtan. vill packa!
    Åh, packlistan började jag på för flera månader sen, och vi har 3 1/2 vecka kvar till avfärd. Jag har börjat packa ner saker fysiskt också. Vi ska vara borta i tre månader med tre barn varav en spädis, så det kräver lite förberedelse och eftertanke tycker jag... och så är det ju ganska roligt.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)