Jensa1973 skrev 2011-02-17 09:48:13 följande:
HEJ
Vi har ju vanliga försäkringar i Trygg Hansa
Men iom att vi betalade resan med Ica kortet/kontot så tolkar jag att jag har en extra försäkring
Bör man ringa försäkringsbolag och Ica och fråga om några papper att ta med eller hur man ska bete sig om något händer??
Det kan väl vara bra att kolla vad respektive försäkring innehåller. För oss har det brukat vara så att trygg hansa-försäkringen innehåller ersättning för utlägg vid sjukdom etc samt återbetalning av andel av resa och boende för de dagar någon varit sjuk, medan kortförsäkringen haft funktionen att återbetala om man inte kan åka. Men nu har vi Resplus och då ingår nog det sista i Trygg hansa också.
Jag har gjort så innan att jag ringt försäkringsbolaget från Thailand när någon varit sjuk och frågat hur jag ska göra. När man behöver hjälp och råd kring sjukvård och så kan man ringa direkt till SOS i Köpenhamn, då anger man bara vilket försäkringsbolag man har.
Kom ihåg att om någon blir sjuk på resan, gå till doktor på plats första dagen. Doktorn kan sen skriva ett intyg att personen varit sjuk det antal dagar det blir, men det går ju inte bakåt om man inte sökt förrän till exempel fjärde dagen. Det kan bli ganska mycket pengar!