Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

kajsa73 skrev 2011-01-03 18:57:17 följande:
    Vi ska flyga med Ving om ett par veckor till Phuket och då dotterns paraplysulku gått sönder funderar jag på att ta med en vanlig brio sulky, ( en gammal sak som jag eventuellt lämnar kvar där) vet någon hur det är med vikten?
    Dottern är 3 och då har hon ju samma bagagevikt som vi vuxna men brukar de gå med på att ta med vanlig sulky eller får man betala extra då? Vi  flyger med VING, Thomas Cook Airlines.
    Väldigt tacksam för svar.
    Det måste du kolla med bolaget, ofta får barn över 2 år ingen vagn alls gratis.
  • Smilla75
    Lila1 skrev 2011-01-03 21:39:14 följande:
    Men Zapp som är så lätta..
    Vi ska låna en Zapp att ha till vår 5-åriga tjej (liten i växten) och ta med en sulky till sonen som är 16 månader.
    Jag hoppas att vi kan ta Zappen som handbagage
    Vilket flygbolag låter en 5-åring ta med vagn?
  • Smilla75
    Majomajo skrev 2011-01-04 12:28:14 följande:
    Har inte läst hela tråden, men undrar om det finns någon som kan tipsa om hotell/hyrd villa el liknande om man ska vara i Thailand en lite längre tid? Vi tänkte åka ca 6 veckor i nov-dec 2011 med våra barn som då är snart 3 år resp 9 månader (BF5feb) vi skulle vilja boka och planera så tidigt som möjligt.

Har läst en del om Koh Lanta, barnvänligt etc.
    Du kan titta p Lanta divers hemsida över olika boenden på Lanta, de hyr ut villor o lägenheter. En lägenhet går på ca 13 000 kr / månad, hus mkt dyrare.
  • Smilla75
    nellang skrev 2011-01-05 11:38:15 följande:
    Hej
    Vi har bokat resa till Thailand den 22 mars. Åker til Koh Lanta för 2 veckors semester. Min makes bror bor där så jag hoppas på barnvakt nån kväll. Vår son kommer att vara 4.5 månad då vi åker.

Vi ringde till Fritidsresor idag och hörde oss för angående sängplats för lillen på flyget. Tyvärr finns inte detta i just det flyg vi kommer att ha. (Flyger med Tui) Kollade även upp aventuell bilbarnstol på plats och även där blev det negativt. De använder sig bara av minibussar och rekommenderade bärsele.

USh nu blir jag super orolig. FÖrst 12 timmars flygning utan barnsäng. Eller 12 timmars flygning räcker för att göra mig orolig och nervös. Tänk på bebisens stackars öron. När vi väl kommer ner så är det en minibuss utan barnstol.

Hum vad har vi gett oss in på. Borde vi ta med en bilbarnstol och ta taxi till hotellet? Min man säger hela tiden att det kommer att gå bra, att många reser med bebisar till Thailand. Det är säkert bara jag som oroar mig. Och värmen.... hur ska han klara detta? Borde kanske stanna i kalla Sverige.

Äh ryck upp dig! Jag hoppas att jag kommer till ro med mina oroskänslor när vi närmar oss avresan och vi ser att lillen är lite äldre och större.

Tips och råd någon?
    Han kan kanske ligga på golvet framför, på filtar. Själv brukar jag använda bärselen att sova i på flyget då mina aldrig gått med på att sova i babycot.
    Det är mycket ovanligt med bilbarnstolar i Thailand. Synd att Fritidsresor inte ordnar detta. Jag tar lättare på säkerheten i Thailand än hemma så jag hade inte nojat över det mer än att be föraren sakta ned om det känns osäkert. Hur hade ni tänkt göra på Lanta? Ska ni tex åka Tuktuk eller bara stanna nära hotellet hela tiden? Ska ni åka tuktuk, vilket är det farligaste man kan göra i Thailand, så hade inte jag bekymrat mig över bristen på bilbarnstol. (Ja, vi åkte tuktuk hela familjen!) 
  • Smilla75
    MissCh skrev 2011-01-07 00:07:08 följande:
    ulligulli skrev 2011-01-06 23:30:26 följande:
    Babyskydden är bakåtvända. Vi hade med oss 2 ifrån Sverige i höstas De större barnstolarna är framåtvända för de går inte att fästa bakvänt i minibussarna.
    Hmm, nu är jag förvirrad. Jag var faktiskt själv fundersam över samma sak som Ariella skrev, finns det ens?
    Men jag uppfattade det så. Jag svarade så här: Vår bebis är för liten för att sitta framåtvänd, så vi försöker ordna ett babyskydd själva (antingen tar vi med på flyget eller ordnar något på Lanta som ni kan ta med i så fall).
    Och Maj-Brit svarade: ni får gärna ta med eget men annars är dessa barnstolar från nyfödda och upp till 13 kg.

ulligulli, menar du att Lanta divers babyskydd är bakåtvända, har ni åkt med dem och haft det? Eller menade du till och med att ni tog med 2 till dem i höstas? Vore ju toppen och de hade babyskydd...
    Lanta divers har bakåtvänt som nyfödda kan åka i. Ibland när vi åkt med dem har vi dock fått ett framåtvänt så man måste vara mycket tydlig vid bokningen. Vi har aldrig lyckats få stolar till alla våra barn.
  • Smilla75
    Trucalling skrev 2011-01-07 11:22:59 följande:
    nån som vet vad det kostar i svenska kronor att köpa en billig paraply vagn eller liknande? jag hade tänkt köpa en då vi kommer ner som jag sen bara kan lämna där, istället för att släpa med vagn hemifrån
    Det är mycket dyrare än hemma så köp påblocket för en hundring o lämna.
  • Smilla75
    mattispadd skrev 2011-01-10 11:46:16 följande:
    Efter en hel del velande så har vi nu bokat fyra första nätter på relaxbay resort på koh lanta och det kommer säkert att bli jättebra....
    men på bokningen från booking.com så står det att det ej ingår frukost MEN det gör det på hemsidan deras???
    Det är bokningen som gäller. Ni kanske fick ett mycket lägre pris?
    Relex bay är trevligt men några nätter räcker. Det är en mycket liten men fin strand med bara hotellrestaurangen att äta på.
  • Smilla75
    obelix skrev 2011-01-11 15:45:16 följande:
    Hur lång väntetid har ni på detta flyget i doha? när åker ni?

Vi åker 21 feb från köpenhamn med Qatar och betalar med avboknings skyddet som vi kan boka av samma dag om nått händer och få allt tillbaka då betalar vi ca 29000 för 2 vuxna och 2 barn ,  3 & 5år gamla
    Vi åker en månad med avresa 5 november och betalar 16 800 för två vuxna, 2 barn och 1 infant. Vi åker med Aerosvit och har två timmar i Kiev både dit och hem. 

• Smilla75
    Trucalling skrev 2011-01-11 19:40:06 följande:
    en fråga till, är resväskor billigare att köpa i thailand än i sverige? jag kommer nämligen få plats med alla mina kläder och mins sons på ditresan, sen på hemresan tänkte jag ha en till resväska så jag får plats med allt, tänkte shoppa för fullt :D så undrar om det är bättre att köpa en resväska i sveirge o dra med tom dit, eller om det är bättre o köpa i thailand. är det billigare där?
    Mycket billigare där.
  • Smilla75
    Jensa1973 skrev 2011-01-12 10:12:22 följande:
    En snabb fråga som jag hoppas någon kan svar på

Försöker mej på att boka flyg mellan phuket - KL (eller Krabi - KL)

Men förstår inte hur jag ska göra på Air Asias sida
    Man ska lägga till för bagage?

Snälla kan någon hjälpa mej

Har hört att det ska vara så billigt med flyg, men det tycker jag inte det verkar vara..
    Ja, bara handbagage ingår resten betalar du extra för typ som Ryan air. Vad är det som inte funkar? Vi brukar betala ca 300 kr/person Bangkok krabi.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)