Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Zvartaliljan skrev 2011-03-03 12:13:45 följande:
    Någon här som bott på Southern lanta resort (bungalow eller lägenhet) eller Kaw kwan beach resort? I Koh Lanta alltså.
    Lägenhet tre år i rad. De är superfina men ligger ju en bit från stranden, tar ca 5 minuter. Bungalowsen är superenkla och pyttesmå. Folk verkar trivas ändå. De närmast vattnet är bäst och dyrast. Kaw Kwang vet jag inte, men läget är väl inte det bästa.
  • Smilla75

Denguefebern är ju främst på Lanta. Vi har varit där i sju år utan att drabbas men förra året besökte jag Dr Salarin 5 ggr med min 8 månaders (en maghistoria) och varje gång jag satt där och väntade var det någon svensk som diagnostiserades med dengue! Helt galet. En man hade varit där i 10 dagar och redan insjuknat. Men detta var i november och då är ju inte regnsäsongen helt över. Kan man åka lite senare tror jag risken är obetydligt.

Vi har alltid åkt med bebisar (3 stycken) under den tid vi varit föräldralediga och inte drabbats av något särskilt allvarligt men bakteriefloran, som är en helt annan, verkar slå ut känsliga bebismagar rätt fort och nästan alla barn vi träffat under 1 år har varit febersjuka i flera dagar.

• Smilla75
    Zvartaliljan skrev 2011-03-05 09:08:09 följande:
    För flyg köpenhamn-bangkok-köpenhamn har vi betalt ca.17000kr 11/12-28/12 med Turkish (någon som flugit med dom innan som vet hur mycket vi får ha med i bagage? Hittar inte på sidan!). Sen har vi hittat boende i Bangkok för ca.600kr 2 nätter o flyg vidare t/r till krabi för ca.2500kr. Hotellet gick på 5600kr för 2 veckor i Koh Lanta. Transfer har vi inte bokat än. Hur mycket kostar det o ta sig från Krabi flygplats till Koh Lanta? Vi tänkte ta det på plats o inte förboka. 
    3700 bht med lyxig förbokad van, minibuss så kanske 2000 bht med bil, gissningsvis.
  • Smilla75
    Hanakana skrev 2011-03-13 14:12:17 följande:

Nu har jag tyvärr blivit lite nojig över alla tsunamin hit och dit... Har hört av vänner o bekanta att när de var nere för ca 2 veckor sedan i Phuket så fick de utrymma hotellet 2 gånger p.g.a tsunamivarningar. Antar att semesterfriden kommer att störas en aning av dessa tsunamilarm och utrymningar... Känner nästan att jag måste vara beredd med en liten färdigpackad väska vid sängen + ficklampan inom räckhåll och leta efter skyltar och utrymningsvägar så fort vi ska någonstans. Känner att det förstör semesterlusten redan nu...

Jag har varit i södra Thailand i stort sett varje år sedan tolv år tillbaka och aldrig varit med om något tsunamilarm i alla fall.
  • Smilla75

Någon som har koll på att hyra hus/lägenhet i Rayongprovinsen (Ban Phe främst)? I år överger vi Lanta efter en massa år där och ska vara 2 veckor på Phu Quoc i Vietnam och sedan 1,5 veckor någonstans nära Bangkok där vi flyger hem ifrån. Kommer att bo i bungalow i Vietnam så vi söker ett bra och stort boende i Rayong eller var det nu blir. Någon som har erfarenhet av svenskkompexet i Ban Phe? Det är så vi brukar bo på Lanta så det är av intresse.

Tant T skrev 2011-04-08 17:42:36 följande:
    Vi har preliminärbokat detta hotell på Koh Samet till februari nästa år:
    www.fritidsresor.se/resa/thailand/koh-samet/b...

Nån som bott där och har några synpunkter?
    Ser jättefint ut! Kolla Tripadvisor, det verkar ligga lite avskilt? Dock på den mest välbesökta stranden men ändå. Barnvänligt! Varför väljer ni just Ko Samet? (Jag tittar själv lite ditåt)
  • Smilla75
    ulligulli skrev 2011-04-12 12:22:45 följande:
    Vad kul, det huset har vi bokat 22/12 tom 13/1

Vill du berätta lite om området och omgivningarna?
    Vilken tid på året var ni där? Andra barn?
    ja, jag vill också höra mer! Hur lång tid tar det att gå till stranden (där man badar)? Ligger alla hus på detta avstånd eller kan man hitta närmare stranden? Ligger huset på strandsidan eller finns det en trafikerad väg emellan? Var komforten i huset någorlunda? Såg lite hårt och enkelt ut? Någon annanstans du var i krokarna där det skulle vara bättre
  • Smilla75
    mady skrev 2011-04-12 23:28:49 följande:
    Smilla75 skrev 2011-04-12 15:02:19 följande:
    ja, jag vill också höra mer! Hur lång tid tar det att gå till stranden (där man badar)? Ligger alla hus på detta avstånd eller kan man hitta närmare stranden? Ligger huset på strandsidan eller finns det en trafikerad väg emellan? Var komforten i huset någorlunda? Såg lite hårt och enkelt ut? Någon annanstans du var i krokarna där det skulle vara bättre

Trevligt område, vi hade ofta poolen för oss själva. Rampan har resturang i området somvar bra. lagade mat efter önskemål.

Man får gå en liten backe, över en väg och förbi ett litet hotell så  är man på en härlig ochlugn strand. varnar dock förmassage/flätstället som var lite oärliga=(

En dag tyckte mina barn att det var överfullt på stranden det var vi, ett aällskap på 9 per och 2 pensionärer =)

Vi var där över jul

åka till regnskogsresturangen är ett måste, tips attåka och bada med delfiner på oasis seaworld.

Pauls resturang på stranden är bäst, gå en promenad till vänster på stranden.

Huset är toppen alla bekvämligheter!

Tack för ditt initierade svar. Alltid bäst höra med någon som varit där! Finns det många restauranger nära? Hur lång tid uppskattar du det skulle ta för ett barn (typ 3) att gå till stranden från huset? Vi har 3 barn och en vagn...
  • Smilla75
    Jonsi skrev 2011-04-15 22:25:01 följande:
    Hej!

Vi bodde också på Thaihem under perioden januari - februari i år (hade tillgång till huset i 6 veckor men gjorde under den tiden ett par avstickare till Koh Samet på ett par nätter, samt 10 nätter på Koh Chang).

Thaihem består av tre områden med mellan 13 och 15 hus per område. Vi bodde i Thaihem 2 men hängde så gott som dagligen på 3:an som hade fin 25-meterspool med bubbelfunktioner samt en bra barnpool för vår 1-åring. Som Mady skrev så var det extremt lugnt, vi var ofta själva, sånär som max en barnfamilj till (3-åringen hade alltid tur att hitta någon i sin ålder) och så pensionärerna som ägde sina hus. Under sportlovsperioden blev det lite mer folk, men inte så det störde precis. Man får bada i vilken pool man vill oavsett vilket område man bor i.

Vi åt aldrig på Pauls restaurang som vi tyckte såg alldeles för turistanpassad ut. Vårt favoritställe var istället det som man först kommer till om man går på stranden enligt "mady"'s vägbeskrivning. Det heter Bee Happy, och ägs av en fantastiskt "go och glad" kille. Hans systrar, en svåger och mamma jobbar också där. De har leksaker som de plockar fram när man kommer med barnen (ena systern har två barn som är där efter skolan) och man kan "hänga" i deras solstolar under dagen och sedan äta vääääldigt god och väääääldigt billig mat när andan faller på. Rekommenderas!!

Vill man ha lite "finmat" nån dag kan man vandra vidare längs stranden alternativt hyra familjemotorcykel eller annan transport bort till Novotel. De har schysst pizza t ex, men det är ju klart dyrare förstås.

På andra sidan Ban Phe, västerut alltså, finns Rayong Akvarium. Perfekt liten utflykt för de minsta (våra var 1,5 och 3,5 år. Tar en knapp timme att gå igenom, men var fint och genomtänkt.

Kanske värt att känna till att det är lite av två "läger" i Thaihem hos de permanentboende, som har sin grund i att någon av dem har en schism mot han som grundade Thaihem. Detta innebär i praktiken att vissa  bara äter på Rampan och vissa äter på Orchidé, som är Thaihems restaurang. Som tillfälligt boende kvittar det förstås, vi var på båda, men måste ärligt säga att Orchidé hade godare mat, även om det ser lite småtrist ut. På Orchidé kan man sitta och surfa gratis utan att behöva känna att man måste köpa nåt att äta/dricka, vilket jag upplevde var lite så hos Rampan.

En sak värd att rekommendera är det lilla spa't som ligger tvärs över gatan från receptionen och Orchidé. Det är en liten oas för sig, samma priser som på stranden, men rent och fräscht. Måste absolut upplevas! Efter det vill man inte ha en strandmassage...

Tänk också på att det finns ormar i området. Jag höll själv bokstavligt på att snubbla över en stor kobra som låg mitt på vägen när jag skulle gå och surfa en kväll. Man avråds att låta barnen leka i trädgårdarna pga detta.

Annars var de enda "gäster" vi hade geckon som gillade att ligga i diskhon om nätterna, samt en pyttegecko i duschen. Hade gärna haft fler, med tanke på att man då har färre mygg.

På området finns en mr Chook som kan fixa med transport om ni vill till olika ställen. Kanske bara in till Ban Phe för att handla på Lotus - fast det blir ju en dyr shoppingresa förstås - eller om ni vill till Koh Samet smidigt så hjälper han med biljetter till färjan och hämtar där när ni vill hem igen.
    "Rampan"-människor kan använda sig av dem lika gärna (Chook hör till Thaihem), de har också en bil, men jag har ingen erfarenhet av den mer än att vi blev hämtade vid flygplatsen, och det gick bra.
    Chook har en bilstol som går att vända bakåt, och den såg vi alltid till att få med. När vi var på Koh Chang fick vi behålla stolen där tills vi skulle därifrån, eftersom det var en annan bil som hämtade då.
    Visst, det kostar ju 300 Bath in till Ban Phe med en sån transport istället för 40 med Song Thao (flakbil), men jag tycker det blir dumsnålt och larvigt när man värderar liv så lågt att man snålar på sång. Jag betalar själv heller en knapp hundralapp i svenska kronor för en säkrare transport för mina barn än en tia för ett flak. (Sen hyrde vi ju familjemotorcykel också, för att vi inte kunde låta bli för att det var kul och gav frihet, men visst var det helt livsfarligt egentligen).

Hoppas ni får en trevlig resa och att du inte blev snurrig av all info! Jag gillade verkligen Ban Phe för att det var så himla genuint Thailand trots att det finns så många svenskområden där. Det märks inte alls inne i stan.

Just ja, i Mae Phim, som ligger 12 km öster om Thaihem, finns ett svenskt bageri, Poppy's. Du kan beställa bröd därifrån - Rampan har en lista med vilka bröd, priser och telnr. Levereras på mån, ons, och fredagar.
    Tack snälla du för ditt initierade svar. Detta ställe är inte något för oss känner jag nu, vi vill absolut bo så man ser havet och ormar är inte heller kul. Kanske blir Ko Samet istället då.
  • Smilla75
    obelix skrev 2011-05-02 21:08:49 följande:
    Det är fin väg mellan flygplatsen och ban phe, så den resan går ganska snabbt, Vi va där i feb-mars i år och träffade en chaufför som hade en minibuss med ac och dvd, de hade tom nån svensk barnfilm till barnen. Vi åkte med dem dels när vi skulle till pattya för shopping och tiger zoo, och sen när vi skulle hem igen, deras bil va helt super man kunde fälla säterna i bilen så man kunde vila riktigtpå vägen. Vi fick deras mail adress om ni skulle vilja komma i kontakt med dem, eller läste jag fel... hade ni redan varit där kasnke...?? 
    Jag vill gärna ha den! vi ska vara två veckor på Phu Qouc i Vietnamn och sedan två veckor någonstans kring Ban Phe (hyra hus).
  • Smilla75
    Simbaa skrev 2011-05-11 10:51:37 följande:
    Nu har vi bokat biljetterna till bangkok
    Den 20 nov bär det av denna gång. blir borta till den 18 dec.
    Kommer nog bo i ban phe (stavas?)
    Nån mer som kommer att vara där omkring den tiden
    Ja! Vi är borta hela november, två veckor i Vietnam och 2 veckor någonstans på Rayongkusten, troligen Ban Phe där vi tänkte hyra hus.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)