Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Agnes och Ville skrev 2010-10-26 10:12:20 följande:
    Man kanske ska ta en dos dukoral då....jag tog ju 2007 så då borde jag bara kunna ta en påfyllnadsdos?

Till min man sa de sist att den var lite onödig...de frågade om han brukade bli dålig och han sa nej...och så kan jag ta en whiskey istället så han på skoj...och då sa dom att det var nästan lika bra som dukoral

Nu har jag lånat en solskyddsdräkt till. Så nu har jag 2 dräkter och en tröja som hon får ha långa badshorts till. Sen ska jag fixa en uv-hatt/keps. Ska även köpa halkstrumpor som hon kan ha vid poolen.
    Tror ni jag behöver ha med extra armpuffar? Har med ett par.

Inser att det inte är så lång tid kvar nu...måste börja fixa saker som ska beställas osv. Måste kolla om vagnen går ner i golffodralet annars ska jag beställa en sån där väska till.
    En påfyllnadsdos kostar ju bara 200 cirka och med tanke på vad resan går på så tar vi inga risker. Jag har läst studier som visar på att dukoral fixar 80% av vanlig turistmage och andra som bara visar 15%. Men kombinerar man med whiskey så...
  • Smilla75
    Heeso skrev 2010-10-26 13:18:09 följande:
    En fråga bara: diskar ni i det lokala vattnet? Tänkte på nappflaskor och sådant.
    Ja, det har vi alltid gjort.
  • Smilla75
    Tullemi skrev 2010-10-27 07:39:23 följande:
    Såg ett program på TV där de pratade om barn och solkräm och damen sa att det är givetvis mycket bättre att smörja in barnen (under 1 år) om alternativet är att bränna sig. Och det är ganska självklart egentligen, speciellt i Thailand.
    Visst är det så. Däremot bör man ju inte sitta på stranden med små bebisar mitt på dagen i gassande sol fast det kanske mest är vi som är så försiktiga.
  • Smilla75
    Drömmen om Elin skrev 2010-10-27 14:35:48 följande:

Någon som rest utomlands, Thailand eller annat i grav vecka 24-26?

Förra året, v 28-32. Jag hade inga problem alls, mådde bättre än hemma. Var på Ko Lanta.
  • Smilla75

Mina barn älskar Dukoral! Och penicillin också. De är lustiga. 2 år är gränsen som sagt.
    Aktivt kol är verkningslöst. Bättre ta med någon burk blåbärspuré (och katrinplommondito för bebisar om omvänt förhållande).
    Vi flyger hela dagen dit så mkt vakentid. Har köpt fylla i böcker osv, lite nya pennor. Böcker att läsa för 2 åringen. 8 månaders får ingen egen underhållning, där får mamma duga. Fasar för resan och de första dagarna eller rättare sagt nätterna innan de sover fint igen. Min bebis har dessutom varit förkyld i två månader nu och är rätt risig. Ska iväg till VC nu och se om de vill ge oss något att ta med. Litar inte på Lantas sjukvård för bebisar.

• Smilla75
    Solen73 skrev 2010-10-28 12:20:52 följande:
    Kom på en fråga till när jag läste om Dukoral. Ger man det även till småbarn?? jag är valet och kvalet om man ska dricka det överhuvudtaget.
    Från 2 år.
  • Smilla75

Ang det där med stoppande föda så är blåbär tydligen lösande för många barn (och vuxna). Vet man inte hur det förhåller sig kanske bättre köra på nypon. Vitt ris också (bra i Thailand), oxiderat äppleriv (svårt i Thailand (?) )

• Smilla75
    Frosk skrev 2010-10-28 16:26:15 följande:
    Nu blir jag nyfiken. Vad smakar den där dukoralen egentligen? Är den jättehemsk att få i sig?
    Inte alls, som en halväcklig c-vitamin.
  • Smilla75
    Mawe123 skrev 2010-10-28 17:12:48 följande:
    Åhh - jag som bestämt att vi skulle hoppa dukoral denna resa också börjar grubbla lite på det nu Obestämd

Låter som de flesta ändå kör på det..

Vi som inte behandlat oss tidigare, utan ska ta dukoral för första gången, hur långt innan avresan skall vi ta första dosen? Behandlas barn och vuxna med samma mängd, antal doser och intervall?
    Jag tror knappast det gör någon större skillnad. Vi har aldrig grundvaccat oss utan alltid bara kört en enda dos.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)