Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Karisma skrev 2010-10-01 14:21:02 följande:
    Mäste testa om han är allergisk mot det, har ingen aning. Med hasselnötter/cashewnötter har det än aldrig blivit så att det gått på andningen utan "bara" att det kliar i munnen/halsen. Men är ju livrädd att det ska göra det när vi är i ett annat land.

Tror ni BVC elller vc går med på att allergitesta för nötter? Hmm bvc vet inte ens om han tillhör det längre då han är 6.5år?

/K
    Det måste du ju kunna kräva av VC.
  • Smilla75
    ulligulli skrev 2010-10-03 14:46:52 följande:
    Hej alla!

Hur gör ni med solskyddskrämer? Är det någon som vet om det finns bra utbud på Taxfreen? Ska man köpa på Arlanda eller Bangkoks flygplats?

Den här krämen har jag beställt till barnen. Har använt den varje gång vi varit borta och tycker verkligen den är jättebraGlad!

www.familjeapoteket.se/web/Barn_och_bebis/Ham...

Ha en bra söndag!

Ps. Bara 18 dagar kvar...
    Vi köper på Rusta, billigast i Sverige och mkt billigare än i Thailand, de har faktor 50 för barn.
  • Smilla75
    Heeso skrev 2010-10-03 19:35:48 följande:
    åh, tack för länkarna till solskyddskläder. ska absolut kolla. Vi hinner gott och väl. Ska inte åka förrän i november.

Vi har en Maclaren techno som vi tar med. Har oxå en reseväska som den skall fraktas i tilsammans med lite blöjor och annat
    Vi har också technon men den ryms ju precis i väskan, hur får ni plats med mer i den månntro.
  • Smilla75
    Karisma skrev 2010-10-04 10:10:27 följande:
    Men hur blir det med vaccinering på en låt säga 7månaders som knappt hunnit påbörja den vanliga vaccineringen som erbjuds i sverige? Vaccineras de inget speciellt inför en Thailandresa?

/K
    De har ju redan fått två MPR doser bland annat och behöver inget ytterligare. Små barn blir inte direkt sjukaav gulsot om de skulle råka ut för det.
  • Smilla75
    Tullemi skrev 2010-10-04 11:02:50 följande:
    Hm, jag tror du kan ha fel där. MPR (eller MMR som det numer kallas) får väl barnen vid 18 månaders ålder för första gången?
    Helt rätt! Jag är lite trött.

Jag menade att de vaccinen de fått vid 7 månader är väsentliga medan de som ingår i MMR ges även i Thailamd så det är inte större risk att ta barnen dit än att vara kvar i Sverige.
  • Smilla75
    Heeso skrev 2010-10-04 13:40:06 följande:
    Hur får ni förresten in ett inlägg någon annan skrivit? Är det jag som är korkad...eller måste man kanske vara plusmedlem?
    Bredvid deb röda handen i varje inlägg hittar du citeraknappen!

Ni får nog bara plats med några lösa blöjor, det är meckigt att få ned vagnen.
  • Smilla75
    Tullemi skrev 2010-10-04 19:09:22 följande:
    Jag minns från förra resan att våtservetterna var ganska så parfymerade, eller så hade vi otur som inte lyckades hitta oparfymerade. Finns det.....oparfymerade? Känner att jag upprepar ord ganska väl här
    Det hittade inte vi.
  • Smilla75
    Thegran skrev 2010-10-07 06:55:45 följande:

ett litet bekymmer..hur hade ni gjort?
    vi försöker bli gravida igen, hade hoppats på att det skulle ta sig innan resan, men fick min mens imorse.
    Brukar ha rätt jobbigt under mens, ont och blöder rikligt så slipper gärna sådant i thailand.
    funderar alltså på att börja ta mina p-piller igen, så jag kan hoppa över mensen i thailand med hjälp av dem.
    men, då antar jag att det kan ta längre tid innan det tar sig, att de tillförda hormonen kan göra att det helt enkelt tar ett tag innan de går ur kroppen igen när jag har kommit hem och slutar ta dem igen?

hur skulle ni göra..? plåga er där nere med mens och magont, eller köra med p-piller ca två månader?

Jag blev gravid direkt efter att jag slutat med p-piller som jag ätit i 18 år! Har hört att det kan vara lättare att bli gravid strax efter pillerstopp. Jag tycker inte du ska gå där nere och ha ont. Själv har jag satt in en hormonspiral för en dryg månad sedan och blöder oavbrutet och så kan det vara i tre månader, vilket innefattar Thailandsvistelsen. Drygt.
  • Smilla75
    Karisma skrev 2010-10-11 09:04:58 följande:
    Jag har lite smått börjat titta på Lanta för det verkar vara så lugnt och fint där. Det som känns jobbigt är att det är en ö, Finns det någon shopping på ön om man skulle vilja göra det? Är det väldigt turisttätt under högsäsongen?

/K
    Ingen direkt shopping, finns lite affärer i Saladan men mest strandkläder typ kopior.
    Vi har bara varit där oktober till mitten av december, då på Klong Dao som är den mest turisttäta stranden. Det har varje år varit påfallande lite folk tycker vi. Långa avsnitt av stranden är mer eller mindre folktomma då i alla fall.
  • Smilla75
    Mawe123 skrev 2010-10-11 13:20:48 följande:
    Dessa armringar är de väldigt stora, såg stora ut på en bild jag såg, någon som har foto med dem på sitt barn?

Vi brukar bara använt oss av vanliga armpuffar, men dessa gjorde jag sönder förra veckan på badhuset.
    Ingen bild tyvärr, de gröna är lite otympliga, min 2,5 åring har dem. De röda är inte större än vanliga armringar. Funktionen är helt outstandig, alla tittar på mina barn och förundras över deras flytförmåga!

Jag behöver hjälp få tag i billig, superstor lätt resväska. Var på RUSTA för att köpa en 85 cm för 299 kr, slut i hela Sverige. Kollat Jula, Biltema, ClasOhlsson också. Har jag missat någon?

Dessutom är jag så i valet och kvalet om jag ska vaccinera minstingen mot hepatit B, han blir 8,5 månader i november då vi åker. Twinrix är han för liten för i år men någonstans borde han kunna få mot hep B. Det är tuktuk/trafiken jag tänker på.  
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)