Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Thegran skrev 2010-09-01 09:23:59 följande:
    Vad kul! vilka flyger ni med?
    Aerosvit.
    Byte i Kiev och direkt därifrån till Bangkok, en natt där och sedan flyg till Krabi och bil till Lanta. Puuh!
  • Smilla75
    Thegran skrev 2010-09-01 09:52:10 följande:
    varför övernattar ni i bkk? kommer ni dit sent?
    vi har direktflyg arlanda-bkk och flyger vidare till krabi samma dag...och sen bil till lanta :)
    Vi har tre barn 4 år och bedåt, det är en tuff resa ändå. Förra året var de helt slut.
    Vi kommer fram 04 på morgonen, vilket är läggdags svensk tid, så vi tar ett billigt hotall nära flygplatsen och sover på dagen så åker vi på eftermiddagen istället. Ni åker väl Thai och de garanterar ju resan med Air Asia men om vi missar vår flight måste vi köpa nya biljetter! Vi räknar med förseningar.
  • Smilla75
    mattispadd skrev 2010-09-01 10:35:36 följande:
    Hur gör ni när ni bokar bkk-krabi ?? vilken sida bokar ni från?
    har ni åkt med aerosvit förrut....??
    Vi bokade med Travelpartner men det finns flera som säljer Aerosvit.

Nej, det har vi inte men de flyger med SAS-plan och är lika säkra som andra. Däremot lär servicen vara dålig.
  • Smilla75
    Myran2007 skrev 2010-09-03 07:53:34 följande:
    Hej! Dyker in här med en fråga om boende på Koh lanta. Vi ska (antagligén) åka dit en månad febr-mars med två barn som kommer att vara 6 månader och 3 år gamla. Vi har kollat lite boende och undrar om det är någon som har bott på något av följande hotell och har erfarenheter?
    Kaw Kwang Resort
    Southern Lanta Resort
    Andaman
    Holiday Villa

Alla hotellen ligger påm Klong dao bech. Vi var på Lanta när sonen var 9 månader och bodde då på Twin bay.

Som sagt någon som har erfarenhet? Vilka slags rum har ni bott på då? Bra/dåligt? Någon som har andra förslag på boende på Lanta? Gärna på Klong dao beah?
    Alla jag träffat som bott på Kaw Kwang har varit jättenöjda. Ser trevligt ut. Ligger dock lite off, inte mlt matställen där.
    Southern är lite sunkigt boende men bästa läget. OK om man prutar ordentligt. Bra för barnen med poolen och lekplatsen. "Alla" som bor här är svenskar, mkt longstays.
    Holiday har jättetrevliga bungar och pool. Ligger helt fel längst ned på KD dock. Man måste gå en 75 meter för att kunna bada också pga stenigt. Vi äter ofta där.
    Andaman: också här i huvudsak svenskar, mest charter. Mkt trevlig pool och bra mat, vi äter ofta här. Stenigt rakt ut men fint om man går en liten bit.
  • Smilla75
    Myran2007 skrev 2010-09-03 15:16:26 följande:
    Okej, tack för ditt svar!
    Var bor ni själva? När det gäller southern lanta, vad är ett "okej" pris för en familj med 2 barn (blir ju en extra säng) i en superior beach wiew bungalow? Vi har mailat och fått ett pris på ca 14100kr för 24 nätter. Men vi har ingen aning om det räknas som dyrt eller inte för att vara där.
    Där vi bodde senast var också långt upp på klong dao och vi gillade det men nu när sonen är lite större och vi har ett till barn så känns läget på stranden viktigare (då verkar ju southern bäst).
    Usch, vi är så veliga och har beslutsångest. Är det något annat hotell som är bra/prisvärt ? Vi vill ju ha pool och strandläge...
    Noble House verkar vara bäst, där kan man dock inte pruta.

Vi hyr en lägenhet bakom Southern.
  • Smilla75
    Tullemi skrev 2010-09-05 18:04:15 följande:
    En fråga av mer privat karaktär till er som ska vara borta lite längre. Hur gör ni med mensen? Jag kom att tänka på det idag....ska man skjuta upp den med piller eller ska man bara hoppa över badet i några dagar? Så hur gör ni andra?
    Fick spiral igår plus ammar så jag slipper mens. Hade skjutit upp annars.
    Gud vad länge sedan jag åt p-piller, tre kids ago...
  • Smilla75
    MissKaos skrev 2010-09-08 19:17:16 följande:
    Är det flygplansmaten vi pratar nu? Det där moset kommer alldrig min son äta.. Får man ta mer annan mat ombord? Alltså riktig mat? Får väl ta med en pizza som dom får värma eller nå´t. Han klämde i sig 2,5 fiskpinne med mos och grönsaker till lunch. Frukt efter det. Lite bebismos göre sig icke besväret. Han fyller 2 strax efter att vi kommer hem. HAr dom ingen reservmat på charterplanen? Brukar ju finnas på vanliga flyt. Typ nudelkopp el dyl. Kan ju jag leva på om han tar min mat.
    Du kan ta med egen mat till honom. Räkna inte med att de ger er något ni inte betalt för. De har väl inte mikro så värma mat går bort.
  • Smilla75

Tänk att att det är begränsat vad bagaget får väga på Air Asia, motsvarar INTE tex Thomas Cook!

• Smilla75
    Ariella skrev 2010-09-10 21:48:19 följande:
    Precis! Tänk på att köpa till eventuell övervikt i förskott. Då kostar det bara en bråkdel av vad det kostar annars, vi åkte på en rejäl summa när vi flög från Krabi till KL i våras. Men köpte då till extravikt för tillbakaresan direkt vilket var mycket billigare.
    Vi köpte 20 kg för tre pers och 15 för en pers, hoppas klara oss på det!
    Hoppas vi får ta en McLaren sulky gratis.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)