• Mawe123

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

MaMaS skrev 2012-11-10 14:24:50 följande:
    Vet nån om det är ok att lägga blöjor i barnvagnen och i barnvagnsskyddet eller tar de ut sånt om de ser det i kontrollen? Tänkte spara lite plats i väskorna annars ;)
    Jag har ett år fyllt på med blöjor i vagnväskan, och sist hade jag flytvästar och alla våra skor i vagnväskan. Inga problem för oss.
    William 000213, Lowe 070712
  • Mawe123

Jag har också följt SAS rapporteringen noga nu - vi åker inte förrän om tre veckor, men valde naturligtvis SAS till anslutningsflyg.

Vi har med flytvästar och hjälmar.

Någon som packat barnvagn i airshells? Är de rymliga?

Någon som är på Lanta nu, berätta!!
    Hur är det hos Jerrys? Är Pas på banana garden? Fireshows? Är det samma ägare på Bayern, lika goda pizzor? Varit och ätit dillräkor hos Pa Pa? Nya pooler? Är minibussen med coctailbaren uppställd? Mycket aktiviteter för barnen på stranden? Bra fiske? Blåsigt? Maneter?

Jag vill veta allt :)

• Mawe123
    bohusbebis skrev 2012-11-26 18:41:40 följande:
    Bokade förresten charter, vi har alltid rest reguljärt... Valde inte mattillägg på 500 spänn per pers, men funderar på om man får ta med egen matsäck på flyget....?
    vi flyger med fritidsresor, tuifly och de tillåter inte egen mat - men det kanske är olika mellan flygbolag.
  • Mawe123

Jag vill gärna höra mer om Railey beach, vackrast, bäst boende, restaurang osv

• Mawe123
    Smilla75 skrev 2012-12-02 20:46:29 följande:

Det bästa är ju att hyra ett eget hus. Vi brukar hyra stora hos 120-250 kvm med egen pool och har betalat allt mellan 4500 och 6500 kr i veckan. Det är inte mkt dyrare än en bunge på stranden. Flyg bokar man billigast så fort biljetterna släppts, ca 1 år i förväg. vi har bokat Norwegian för kommande år och betalade 1400 resp 1700 kr (barn/vuxen) enkel resa.

När reser ni? betalar ni bara 1700 för flyg till BKK Förvånad
  • Mawe123
    Snartblirvitre skrev 2012-12-04 07:57:00 följande:
    Smuliz- vi njuter för fullt! Kan ju meddela att fler barn fått vattkoppor nu..känns ju kul! Jaja.. Ska bli mysigt m lite snö och kyla när vi kommer hem! Kan tänka mig att Liam älskar pulkan?! :)
    Hur smittar det tror du, genom att barnen badar i poolen - eller ? Vad säger läkarna, hur ska de få stopp på spridningen? Så himla tråkigt att få det på semestern, en thailands resa gör ju många bara en gång :-/ 

Är det just på Cha Da eller har ni hört fler som har vattkoppor? 
  • Mawe123

Vi har nyss kommit hem 6 personer från 3 v på Lanta, såg en vanlig manet, långt ut, ingen brände sig. Ingen hade minsta magkänning på hela tiden, undvek kranvattnet men inget annat, åt på alla möjliga ställen.

Vi har varit i thailand flera gånger och aldrig blivit sjuka där, och ändå är min mage lite känslig då jag flera gånger blivit lite risig i magen i grekland.

Vi var också mest oroliga för vinterkräksjukan precis lagom till flygresan, men alla höll sig friska :)

• Mawe123

Jag hyrde vagnväska sist, på airshells.se 
    Det var supersmidigt, fick någon rabatt också tror jag..
    Den rymde massor och var verkligen rejäl - rekommenderar :) 

• Mawe123

Både ving och fritidsresor flyger direkt till krabi, och även phuket tror jag. Vi har åkt flera gånger och bara bokat flygstolar. Supersmidigt att slippa mellanlandningar och att ha egen tvskärm att roa sig med under de 12 timmarna ombord.

• Mawe123
    hag7 skrev 2013-03-06 17:19:14 följande:
    Vi ska åka 12/12-9/1 är 2 vuxna o 2 barn 5 o 7 år vi åker med Thai till Krabi o betalar ca 30000 kr vilket jag tycker är ganska ok då det är väldigt dyrt den tiden o vi åker dit med ganska snabb flygtid, hade kommit undan billigare om vi hade åkte några dagar tidigare med Air China( 17000kr) men då till Bangkok
    Vilka har ni bokat via, tycker det var ett bra pris - skulle boka direkt om vi fick det priset också, två barn, 6 och 13 år dock..
  • Mawe123

Om man vill ha barnpassning på Lanta, kan detta vara ett alternativ: svenskaskolanthailand.se/barnklubb

Det ligger mitt på Klong Dao, vid southern.

De har olika varianter och går bra att anmäla oavsett om man reser charter eller bokat hus privat :)

simskola, barnklubb, förskola, förskoleklass, skola

Jag hade tänkt boka till min 5 åring i vintras, men eftersom han inte gillar dagis, vågade jag inte chansa på att han skulle gilla detta.. Men åker vi i vinter igen, är han kanske stor nog att avgöra själv om han skulle vilja :) 

• Mawe123
    Smilla75 skrev 2013-08-27 22:36:12 följande:

Tack! Vi ska ju dit! Ingen lappsjuka, vill ha lugn.

Vi har bokat Norwegian, 16500 kr för 5 fullbetalande ToR! Då spelar inget annat någon roll känns det som. Men trångt är det inte, mycket bättre än charter i alla fall vad gäller benutrymme osv i de helt nya planen. Det är ju bara 10-11 timmar dessutom. Vi tyckte ju inte det var så charmig service på t.ex Finnair heller.... 
    när åker ni?

Jag är såå sugen på Lanta i vinter, men maken vill hålla på vartannat år..

V brukar flyga charter och hyra hus - så det brukar bli 3-4 dyra veckor för oss :)

Skulle gärna hitta billigare - men då med få byten.  
  • Mawe123

Bokningstips önskas :)

Var hittade ni era flygbiljetter, resebolag, nätsajt?

När bokade ni?

När reser ni?

Vad betalar ni?

Vilka flyger ni med, mellanlandningar osv?

• Mawe123
    HugoMaja skrev 2014-01-02 20:09:42 följande:
    Åh detta är en tråd för mig! Glad
    Ber på förhand om ursäkt om jag upprepar frågor som redan har besvarats (orkade inte riktigt läsa igenom hela tråden...)

Vi planerar redan nu en Thailandsresa nästa vinter, vår första.
    Vi reser två vuxna och två barn, då 6 och 10 år gamla, och vi vill ha tips på vart vi ska åka.
    Vi vill ha paradisstränder, lugn och ro, inget party eller storstadsliv samt möjlighet att kika på djur och kanske rida elefant.

Har fått tips om Koh Lanta (jobbig transfer?) eller Kao Lak. Vad tycker ni?? Vad ska man inte missa och vad kan man avstå? Törs man boka hotell + flygstol själv eller är det tryggare för oss ovana att boka via resebolagen?
    Vi har hyrt hus på Lanta 3 vintrar nu. Transfern från krabi till lanta går bra, särskilt om du bokar egen minibuss. 
    Det är perfekt för barnen på Klong dao stranden, långgrunt och mycket svenska kompisar. Se till att bo på nedre sidan av vägen, mot stranden, så barnen slipper passera vägen när de går mellan stranden och boendet. Koh Lanta är mycket lugnt, barnvänligt, finns gott om kompisar, bara en väg att oroa sig över.. 
  • Mawe123

Det här med priser..

Arlanda Bangkok tor - Vi är 3 vuxna och ett barn, vi vill åka i dec och hem i jan.

Hur mycket ska man betala?

• Mawe123

Hänger inte med er :)

Bokar ni arlanda - bangkok i nov, dec, jan med Norwegian nu?

När jag kollar finns bara biljetter att boka till den 25:e oktober..!?

• Mawe123

Någon som kan tipsa om bra och prisvärt boende för familj på 4, på Koh Lanta, Klong Dao beach?

• Mawe123
    Smilla75 skrev 2014-01-28 18:13:01 följande:
    Du gillar ju lyx, kolla här: escapes.campadre.com/twin-lotus-koh-lanta-tha...

Annars är väl The Noble House mest poppis. Där är trevligt!
    Tack för tipset, ser lockande ut, men jag spanar redan nu efter boende till jullovet, ca 4 v.

Tänker att det skulle vara kul att prova något annat än villorna på Southern, men vet inte vad som passar oss..

Makens äldsta son, kommer inte att följa, så vi blir bara 4 pers - tänker att vi kanske ryms i fler boende alternativ då :)
  • Mawe123

Såhär står det på Campadre dealen: Policy för barn

Priserna gäller enbart rummet. Två personer kan övernatta i sängarna i rummet (barn eller vuxna) så om barnen ska följa med, boka fler rum så att alla resenärer har en säng. Observera att det måste finnas en vuxen person i varje rum.
    Vi kommer att be dig om antalet resenärer och deras åldrar innan du bekräftar din bokning.
  • Mawe123

Någon som kan bekräfta att dessa uppgifter stämmer?
    "

OVERSTAY I THAILAND

Overstay menar att du har stannat längre i Thailand än du får enligt ditt visa. Det maximala bötesbeloppet för detta är för närvarande 20000 THB och om man har barn med så behöver de endast betala böter om de är över 7 år. Overstay är ett lagbrott och bör undvikas då det även står stämplat i ditt pass att du har overstay vilket kan betyda mer frågor nästa gång du kommer tillbaka till Thailand.

Böter för Overstay

För varje dag du stannat för länge så gäller 500 THB böter / dag med undantag för första dagen som är gratis. Ex. har du stannat 4 dagar längre än ditt visa tillåter så kommer du att få 1500 THB i böter. Böterna betalas vanligtvis på flygplatsen annars kan de betalas på Immigration Detention Centre. Max 20000THB.

Betalar du böterna och kan visa upp en biljett ut ur Thailand så är det oftast inga större problem."

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)