• Mawe123

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

älskarlivet81 skrev 2012-07-04 20:35:46 följande:
    Frågar igen:
    Är 19 000 kr ett ok pris för 2 vuxna och ett barn? 2 mellanlandningar på vägen ner, 1 på vägen hem. Flyger med Qatar och reser från Köpenhamn till Phuket 1-15/1.

Var kan vi sedan hitta hotell för en rimlig peng? 1000 kr/natt känns mycket när det gäller Thailand eller?
    Vi flyger med fritidsresor, arlanda - krabi direktflyg, restid 11h, för 9000kr / pers.

För oss är det värt varenda krona att korta ner restiden och göra den så smidig som möjlig.
    Vi ska bara vara i väg 3 veckor nu och då vill jag inte bli onödig sliten av en utdragen restid.

Vi hyr ett hus för 21 000 för 3 veckor. 3 sovrum, 6 bäddar, stora altaner, vid klong dao - passar oss perfekt :)
    William 000213, Lowe 070712
  • Mawe123
    Billabong skrev 2012-07-06 22:21:38 följande:
    [quote=65667753][quoteyå-nick]Mawe123 skrev 2012-07-06 20:46:40 följande:[/quote-nick]Vi flyger med fritidsresor, arlanda - krabi direktflyg, restid 11h, för 9000kr / pers.

För oss är det värt varenda krona att korta ner restiden och göra den så smidig som möjlig.
    Vi ska bara vara i väg 3 veckor nu och då vill jag inte bli onödig sliten av en utdragen restid.

Vi hyr ett hus för 21 000 för 3 veckor. 3 sovrum, 6 bäddar, stora altaner, vid klong dao - passar oss perfekt :)[/quote]

Vilket bra pris på flygbiljetter! När är ni iväg, låg- eller högsäsong?
    Vi åker ner i mitten av dec och hem i början av januari - ville fira både jul o nyår på Lanta :)
  • Mawe123
    Tessa76 skrev 2012-07-07 00:06:14 följande:
    Mawe123, när åker ni? Ska ni möjligtvis bo på slow down? Din beskrivning av er resa låter ung som jag skulle beskrivit vår, förutom att vi landar i phuket efter direktflyg m thai :)
    Vi ska bo på Southern, för tredje gången, har hyrt olika hus varje gång - men vi trivs bra där. Barnen gillar tennisbanan - samt att de har kompisar i villorna bredvid. Vi åker ner i mitten av dec, och stannar bara 3 veckor denna gång.

Vi har bokat platser bakom vägg på planet, sitter på samma rad som sist. Tycker det fungerar toppen, gott om plats att leka eller sova på golvet - har aldrig varit något tjafs med flygvärdinnor om att sova på golvet när vi varit iväg tidigare - men så har det också varit riktigt lugna flygningar.

Längtar - efter semestern börjar den riktiga nedräkningen :) 
  • Mawe123

Var finns den finaste, roligaste poolen på Lanta? Någon som varit på någon resort, med pool som haft mycket kul för barnen? Rutschbanor och liknande?

• Mawe123
    Billabong skrev 2012-09-29 14:37:47 följande:
    Det är helt omöjlilgt att hitta tips på boende bakåt i tråden... Vi ska resa reguljärt med tre små barn och har tänkt oss att vara huvudsakligen på Klong Dao på Koh Lanta. Men, vilket boende är att rekommendera. Vi kan inte bo så trångt i bara ett rum utan behöver iaf två rum eller två bungalows som "sitter ihop". Alternativt en lägenhet med två rum. Eftersom vi har tre små badfantaster så vill vi ha en pool också. Vi kommer stanna ungefär i en månads tid. Bra matställen i närheten tänker jag mig att det finns överallt. Jag vill främst få era erfarenheter av boenden, ni som har varit där förr. Vilka är att föredra och ungefär vad har ni betalat. Ni är ju många som redan har bokat era resor och/eller har varit där förr. Nu börjar det bli dags att boka för vår del, så jag är oerhört tacksam för all input.  

Vi har bokat hus via lantahideaways, vi har också tre barn och vill ha stor altan eget kök och tre sovrum. Vi kommer att bo i villa på Southern för tredje gången - första året bokade vi via Lanta diver.
  • Mawe123

Lanta tips, tack :) Restauranger, utflyktsmål, hotell, pool - som ni vill rekommendera! .. Tar jag tacksamt emot.

• Mawe123
    Billabong skrev 2012-09-30 20:41:07 följande:
    Tack för informationen! Varför bokar ni inte genom Lanta diver igen? Har fått det tipset från andra och undrar om det är bra att hyra via dem? Är det family house ni brukar bo i på Southern? Hur länge har ni stannat/ska ni stanna där? Går det komma ner i pris genom att hyra flera veckor (3-4)? Upplever du att det är bäst priser att boka via lantahideaways?
    Mawe123 skrev 2012-09-30 18:52:18 följande:
    Lanta tips, tack :) Restauranger, utflyktsmål, hotell, pool - som ni vill rekommendera! .. Tar jag tacksamt emot.
    Vill ni bo på olika ställen under er vistelse?

Vi brukar inte bo på själva resrouten utan hyr en av privat villorna på området. Just för att de är stora. I år hade inte Lantadiver något hus som passade oss, därför blev det lantahideaways - båda de är seriösa. Vi bokar minivan med barnstol från krabi till Southern som ligger mitt på Klong Dao, det tar knappt 2 1/2 timme. Southern består av resort med bungalows, privatägda villor och ett ganska stort lägenhetskomplex. Där bor alltid mycket svenska barn och är mycket lugnt. Standarden är inte så hög, kanske 3 stjärnigt - men eftersom villorna är riktigt fina och barnen snabbt hittar kompisar och spelar mycket tennis och pingis så trivs vi där.
  • Mawe123
    Linnéa S skrev 2012-10-15 11:34:22 följande:
    Hej. Jag och min familj har bokat en resa till krabi i januari Jag har varit i Thailand förut men aldrig åkt med barn. Barnen kommer vara 5½ och 2½. Vad säger ni erfarna, är det någon mening med att betala extra på flyget för att få välja platser eller kan man spara in på det? Jag hade tänkt mig 10.000 kr i fickpengar för två veckor exkl hotell och frukost, men det kanske är lite lågt räknat?

Jag har alltid betalat extra för rymligare benutrymme - tycker det är värt varenda krona :) Vi flyger med Tuifly, bokat via fritidsresor och har gjort så några år. Vår förra resa sov sonen på golvet framför oss nästan hela vägen, både dit och hem. Han var då 3 år, flygningen var lugn och det var bara just inför landningen som vi lyfte upp honom i stolen och satte fast bältet.
  • Mawe123
    Linnéa S skrev 2012-10-16 10:42:54 följande:
    Ok, har ni suttit längst fram i planet då vid en vägg eller bara vanliga platser med extra benutrymme? Hm det tåls att fundera på. Min 5 åring vill inte sitta vid en vägg eftersom jag läste att det finns TV på baksidan av alla säten och det vill han inte gå miste om. 

På tuifly har man tillgång till egen skärm även om man har en vägg framför sig. Vi har suttit på raden bakom premiumklass, samt på raden bakom väggen vid bakre toaletterna..

Utrymmet skiljer sig ganska mycket mellan dessa platser och de övriga i bluecomfortklassen respektive standardklassen.

Här på skissen ser man att utrymmet är större:

http://www.tuiflynordic.se/tillval/flygplansoversikt/boeing_767-300

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)