• Mawe123

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Jensa1973 skrev 2010-03-30 12:42:51 följande:
    Citerat från förra tråden"Vi har velat just mellan dessa hotell men nu har vi bokat de 3 första nätterna på Kaw Kwang, vi är ju flyttbara om det inte känns bra! Men av det vi har hört och läst verkar detta hotell vara jättebra."Jag har fått svar av Lanta Villa, DR Lantamen, Lanta Castaway, men inte av Kaw Kwang... Gemensamt är att de går ner ca 10% endera pga många nätter eller pga internetbokning. Känns som jag helst skulle vilja ner 30% av utgångspriset. Men de är väl så säkra på att få fullt i mars nästa år så de vågar sig på att ITNE pruta..Pratade med en kompis som är gift med en thailändska och han har inte själv varit på Lanta, men han tyckte definitivt jag skulle skicka mail tillbaka med ett väl prutat bud om att vi kan komma och bo hos er för XXX THB Vad säger ni som bokat hemifrån??Någon som haft kontakt med Maj-Britt på lanta divers i fråga om bokning??
    Jag har haft kontakt med Maj-Britt, vad undrar du?
    William 000213, Lowe 070712
  • Mawe123
    Jensa1973 skrev 2010-03-30 14:32:12 följande:
    Jag har mailat till henne 2 gånger, den första 17:e och så nu igårmorse. Men inget svar.. Tänkte om man kunde få vettiga boende priser av de!?
    Nu när vi var iväg i dec hyrde vi hus genom lanta diver, och hade mycket kontakt med Majbritt. Träffade henne också mycket när vi var där nere. Sen vi kom hem har jag haft svårt att kontakta henne tror de har haft fullt upp. Jag har fått ett par mailsvar men jag vet flera som sökt henne utan resultat, både de som hyr ut via henne och önskar hyra.

När jag skulle boka boende nu för nästa vinter mailade jag några gånger och skickade ett par sms, men fick inget svar så jag har bokat via ett annat bolag nu.

Men jag har inget negativt att säga om henne, hon är superbra att ha och göra med, men de har haft så otroligt mycket nu, men det borde väl lugna ner sig.

Har du provat maila Nok, kanske är lättare att få tag i henne?
  • Mawe123
    YlvaD skrev 2010-04-05 16:48:42 följande:
    Tack för svaret!TessaG:boendepriserna är utsatta är per rum, inte per person.läs om stränderna på nätet, tex lanta.se som du redan varit inne på, eller googla lite så ser du skillnaderna och kan avgöra vart ni vill bo. Aftonbladet har haft en resebilaga om Lanta som var rätt bra nyligen. Du måste dock vara plusmedlem för att kunna läsa den.vilka resorter har du kollat på?Har bara varit inne på denna sida och kollat. Går det att pruta på redan utsatta priser?Kollade på Southern... tror jag det hette, men googlade recentioner och det var ganska mycket negativt...Vilken strand är bäst att bo vid?Vad kostar färjan över? är det långt från Krabi flygplats?// Ylva
    Vi hyrde ett hus på southern i dec. Det tog ca 2 h att ta sig dit från Krabi flygplats. Vi hade bokat transfer via LantaDiver. Southern ligger mkt bra till på Klong Dao stranden. Det är verkligen barnvänligt där. Allt är inte toppfrächt på hotellet, men jag tycker det var bra standard. Vi åker tillbaka nästa vinter. Bra restaurang, med god spagetticarbonara och spagettibolognese som barnen älskade, en liten lekpark vid restaurangen, en liten barnpool. Ett gym, en pool i anslutning till gymet, en tennisbana, mycket svenska barn att leka med.
  • Mawe123
    YlvaD skrev 2010-04-06 12:04:34 följande:
    Tackar!Prutade ni på priset vid bokningen?Vad betalade per natt?Är denna strand bra? Läste att "long beach" skulle vara bättre:)Tusen frågor!Mvh// Ylva
    Vi hyrde en av de privata villorna ovanför hotellet, inne på resortområdet. Vi hyrde då genom Lanta Diver. I år hade jag tänkt att hyra en bungalow via hotellet och har mailat fram och tillbaka med dem flera gånger, tycker det gått bra att pruta via mailen. Men det slutade ändå med att jag hyrde en av villorna i år via lantahideaways. Stranden är fin hårt packad så att det går bra att styra barnvagn på den. Det är lång grunt och lämpligt för barn. Kanske att longbeach är vackrare men för oss som reser med barn passade klong dao bäst.
  • Mawe123
    Ancilla skrev 2010-04-06 18:00:36 följande:
    Någon som vet om det finns sjukhus på Koh Lanta eller måste man åka långt om något skulle hända?Ancilla
    Det finns ett healthcenter i Saladan, ett medicalcenter i Old town och Dr Slarin har en mottagning vid Long beach. Vi har varit på alla ställen och är nöjda med den hjälp vi fick. Händer något riktigt alvarligt så får man räkna med att det tar 3 timmar till sjukhus i Trang, Phuket eller Krabi, det kan vara tid som man inte har -men så är det om man är på en ö. Det är ingen avancerad sjukvård de kan erbjuda på ön, men allt beror på vad som händer, tänker du på ormbett och sånt eller?
  • Mawe123

Jag mailade Southern och frågade vad de skulle ha för Sountreeya suite 4 v över jul och nyår.
    enl prislistan kostar den då 14 000 thb/ natt.

När jag förhandlat färdigt var priset 8000 thb/natt ink frukost för 6 personer, men eftersom det ändå blev mycket billigare med en egen villa, bokade vi en sådan istället. Tycker det gick bra att förhandla pris via mail.

• Mawe123

Vi bokade enbart flygbiljetter med fritidsresor när vi reste nu i dec och för nästa vinter har vi gjort likadant. Sen har vi hyrt ett eget hus på lanta där vi bor. Vi flyger direkt till Krabi utan minsta lilla mellanlandning =)

Detta underhållningssystem som de erbjuder på Tuifly tycker jag är värt allt, gjorde resan enkel och trevlig för alla sex i familjen.

http://www.tuiflynordic.se/News.asp?ID=128&UID=40ADA801-ED9E-4818-81BD-DC34A845C663&levelID=0

• Mawe123
    Thegran skrev 2010-04-10 11:24:42 följande:
    det här är ingen chicco lite way eller?www.tradera.com/Barnvagn-Cityvagn-Chicco-aukt...
    Vet inte vad det är för modell, men den liteway som vi har och många med oss är en ganska ny variant med bara två hjul fram, alltså inte dubbelhjul som på bilden du länkar till.

Vi köpte liteway inför vår resa och den fungerade bra, ville ha paraply hopfällning eftersom vi åkte mycket båt och ibland vadade ut till båten..

Liteway ryms i tuktuk utan att fälla ihop och den går bra att styra på klong dao.

Den är lätt och smidig att ta med överallt om man har barn som ska sova middag eller somnar tidigt på kvällen på t ex restaurangbesök.
  • Mawe123
    Thegran skrev 2010-04-21 20:36:44 följande:
    tips på hur man underlättar flygresan för en två åring? är ute i god tid - men tankarna snurrar ju :)vi har tänkt köpa en bärbar dvd för att försöka roa henne iaf korta stunder med film. kanske en sån där ritplatta? brukar två åringar gilla sådant? russin, små leksaker..men vad?
    Reste med två åring i dec, på vårt flyg hade alla egen skärm och valde tv program så när han inte sov såg han på kalle o långben och gänget på tv:n.

Men jag hade köpt med mig tre små böcker från barnens hus, med massor av klistermärken/stickers, böckerna hette typ fordon och djur och bondgården. Han älskar dessa böcker, de har roat honom många timmar. Sen köpte jag med 4-5 st små pixieböcker, några klubbor och några tablettaskar, som små mutor -fungerade toppen!
  • Mawe123
    winters skrev 2010-04-26 16:03:24 följande:
    Har lagt undan en Chicco Liteway till i morgon eftersom det är så många som varit nöjda med den här! Har ni haft någon speciell väska till den, om jag läser på måtten verkar det inte som att den får plats i en buggy bag från Sunshine kids, stämmer det?
    Jag har den väskan och det fungerar absolut!! Tar loss två av hjulen och lägger dem löst, sen rymdes där flera par skor, två paket blöjor och flytväst.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)