• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

cillae skrev 2010-05-24 20:42:01 följande:
    Vi var på Railley för 4 år sen med vår son som då var 1 år, vi hade bokat tre nätter men stannade tio... vi tyckte det var jättemysigt där. Men jag tycker det var mysigare på East sidan, man kommer iland på West och sen är det (eller var då iaf) en betonväg över ön. Billigare boende och mysigare restauranger. Det var ingen strand att bada på den sidan, men det var inte långt att gå till Phra nang stranden. Vi bodde på Diamond cave, det var en backe upp, men fin pool som låg i skugga av beget på eftermiddagen. Fast nu blir jag osäker om jag blandade ihop East och West, men jag menar iaf den andra där man inte kommer iland :) Vi hade ryggsäckar och vagn och det gick bra. Man får gå flera gånger om det behövs. Nu i år så var vi till Koh Jum, det var väldigt mysigt, men väldigt lugnt, ligger mellan Lanta och Krabi, man får hoppa av båten en bit ut ner i Longtails som kommer ut och hämtar en, men dom hjälpte till med packningen, vi hade då dock kvar boendet på Lanta så vi hade bara lite med oss.
    tack för ditt svar! Koh Jum har vi kollat på, vi har nog kollat på de flesta öar nära , men det är en av de öar vi sorterat bort. Jag SKA iaf till Koh Bubu och koh kradan eller koh sukorn..phiphi är vi sugna på någon natt också, har hittat en resort som ska ligga på en egen liten strand där det ska vara lungt.
    vi får nog se vad det blir när vi väl är där...vem vet, vi kanske vill stanna på lanta sista veckorna också ;)

men då kanske vi inte ska glömma railey helt ändå då, man kan ju åka dit och åka vidare om det inte verkar vara något.
  • Thegran
    resemamman skrev 2010-05-24 20:46:00 följande:
    Såna har vi oxå, lika praktiska som ryggsäckar men lättare att hitta i!
    var har ni köpt dem? :)
  • Thegran
    resemamman skrev 2010-05-25 17:26:08 följande:
    Vi har en North Face 90 liter, finns på de flesta sportbutiker. Stadium/Everest har liknande men något billigare.Sen har vi en på drygt 100 liter som jag fått via jobbet. Den har lite mer fack än NF/Everests, som i princip bara är ett stort fack.Sist vi reste på långresa (med bebis & 2åring) hade vi bara den stora väskan. Nu i vinter lär vi behöva båda (minst ;)) när vi har 3 barn...
    tack för tipsen, ska kolla upp! vet du vad modellen heter, tänkte om jag kan hitta dem på nätet.

vi behöver nog minst två vi med :) känner jag mig själv rätt så blir det en hel del packning. vi ska dock lämna kvar det mesta vi tar med ner och fylla på med nytt :)
    flytväst och kläder lämnar vi till någon thaifamilj där nere, om de vill ha, annars får iaf flytvästen bli kvar på nåt hotell.

ibland är viktbegränsningarna bra, då kan man inte packa med sig för mycket ;)
  • Thegran
    resemamman skrev 2010-05-25 19:36:07 följande:
    Vår stora väska är nog så stor (130 liter). Det jag upplevde var att det var skönt att bärremmarna var vadderade och starka till en så stor väsk. Eller, jag kunde faktiskt inte bära den själv när den var packad... det fick mannen göra ;) Och då är jag rätt stark i vanliga fall...Andra väskor som liknar dem vi har är:75 liter: www.stadium.se/sport/uteliv-resa/vaskor/10307...90 liter: addnature.com/product.aspx?dept_id=0&pf_id=77...
    tack, såg bra ut och var ju bra priser med!
    nu började jag fundera på en ryggsäck med hjul...kanske är smidigt?
    :)

jag är inte spec stark, så jag kanske kör på min rygga jag har redan, tror den är på 75 l så får sambon bära en större ;) vill ha en LÄTT väska iaf, så man kan packa mycket!
  • Thegran

någon som vet om man kan köpa till 10 kg extra bagagevikt med thai och vad det kostar?

har mailat flygbolaget, men vill veta nuuuu :)

• Thegran
    Tullemi skrev 2010-05-25 21:19:20 följande:
    På tal om det. Hur mycket  brukar man få ta med sig när man flyger reguljärt? Minns inte hur många kilo det var när vi flög -06/07. Förra gången -08 det charter och 20 kg.
    med thai är det 20 kg incheckat plus 7 kg handbagage.
    10 kg för barn utan eget säte + barnvagn
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-05-25 21:25:37 följande:
    Ok, men vår dotter på nästan 3 år (vid avresa) har ju egen stol och egna 20 kg då va? Och Lucas blir nästan 1 år, kanske får han ha 10 kg... 70 kg då, göööött!!!

har inte kollat, men på thais egen sida står bagagvikter angivna; www.thaiairways.se men borde väl vara 20 kg till alla med eget säte :)

• Thegran

helt otroligt, fick svar på mitt mail till jordenresor NU, kl 22! sicken service med så snabba svar den här tiden på dygnet! 

Har iaf fått uppgift om att man kan köpa till 10 kg för 500 kr.
    lät riktigt bra! får se om vi köper till 10 eller 20 kg, då kan vi shoppa rejält i bkk :)

detta gäller alltså thai.

• Thegran
    Jensa1973 skrev 2010-05-26 08:58:53 följande:
    Leck är fantastisk! Ja, det är nog i förväg man köper det, jag har inte svarat på mailet än då vi inte bestämt om vi vill ha 10 eller 20 kg extra..men jag antar att jordenresor fixar det åt en.

vet inte om det är 500 kr/håll eller enkel väg, vi är enbart intresserade av extra vikt på vägen hem så vi får hem alla shoppingfynd :)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)