• MissCh

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

KEL08 skrev 2010-12-29 11:22:26 följande:
    Sitter och kollar på alla trådar jag hittar om Thailand nu.. Får bara en större klump i magen :( Vill ju åka fast ändå inte.. Hur förklara?? Svårt svårt läge!
    Så sa svägerskan om charter också, men hon är ju van resenär också. Hon kan inte sätta sig in i hur vi känner såklart. GAHH!! Blir galen!

Det jag känner är att om vi åker så vill jag inte hålla på och göra massa utflykter som innefattar båtar och bilar osv. Ev. blir det Koh Kho Khao, nåt ni känner till?? Bilderna ser ju helt underbara ut och jag skulle lätt kunna mysa runt där i 2 veckor utan problem.

Svägerskan är en rätt så dominant person och ska bara ha sin vilja igenom.. Vi var till Åbo i somras på en weekend. Där skulle det letas efter den bästa restaurangen osv. Då var sonen 3 månader och jag ammade vilket inte kändes så roligt på en central trång krog... Så nu känner jag att det får vara nog!
    Hon säger hela tiden att det kan ju vara sista resan med pappa osv. Då spelar hon ju på dåligt samvete igen.. Så fult och lågt gjort! Vi VILL ju åka, men vi är så osäkra!!!
    Koh Kho Khao är jättebra tror jag! En kollega till mig åkte också runt till fyra ställen med småbarn, de var ute en månad. De tyckte Koh Kho Khao var bästa stället med barnen! Superfint, lagom litet, god mat, bra för barnen, inte så långt från Phuket. Vi hade också bokat där till vår förra resa, men fick ändra av olika omständigheter (de skulle renovera + det var en dålig säsong för det stället i juni).
    Det ligger ju också nära Khao Lak, dit kan man ju åka istället för Phuket.
  • MissCh
    the lovelylady skrev 2011-01-02 20:19:01 följande:
    Hon är 2 år och 3 månader. jag har hört om nässpray också, så det kanske man kan prova. Får man ta det på så små barn?
    Ja, finns från 2 år.
    the lovelylady skrev 2011-01-02 17:11:13 följande:
    Hej!

Den 21:a åker vi till Karon och stannar i 4 dagar för att sedan resa vidare till någon annan ö (vet ej vart än)....
    Jag vill gärna åka till Phi Phi och stanna några nätter där... Hur många är lagom? Sen är det tänkt att åka till ett till ställe, några förslag? Vi stannar i 2 veckor och flyger hem från Phuket.

Jag har lite funderingar över flyresan. har ni haft problem med barnen vid lyftning/landning? Ont i öron/bihålor osv..? Nån som har några tips hur man undviker det?
    Jag för min del tycker jättemycket om Railey och Ao Nang, mer än både Phuket och Phi phi. Sen finns det ju en massa andra ställen, som Koh Lanta, Koh Kho Khao, Khao Lak, men jag har inte varit där ännu...
  • MissCh

Några frågor till er som är "Lanta-kännare"!

- Vet någon om man kan gå på yoga i Klong Dao, och var?

- Har ni sett om man kan köpa myggnät eller barnhjälmar någonstans?

• MissCh

Förresten, det har ju pratats en del tidigare i tråden om att ta med typ cykelhjälmar till barnen för tuktuk-åkande. Jag förmodar att det är hjälmar med rött spänne man tänker sig då?

• MissCh
    nellang skrev 2011-01-05 11:38:15 följande:
    Hej
    Vi har bokat resa till Thailand den 22 mars. Åker til Koh Lanta för 2 veckors semester. Min makes bror bor där så jag hoppas på barnvakt nån kväll. Vår son kommer att vara 4.5 månad då vi åker.

Vi ringde till Fritidsresor idag och hörde oss för angående sängplats för lillen på flyget. Tyvärr finns inte detta i just det flyg vi kommer att ha. (Flyger med Tui) Kollade även upp aventuell bilbarnstol på plats och även där blev det negativt. De använder sig bara av minibussar och rekommenderade bärsele.

USh nu blir jag super orolig. FÖrst 12 timmars flygning utan barnsäng. Eller 12 timmars flygning räcker för att göra mig orolig och nervös. Tänk på bebisens stackars öron. När vi väl kommer ner så är det en minibuss utan barnstol.

Hum vad har vi gett oss in på. Borde vi ta med en bilbarnstol och ta taxi till hotellet? Min man säger hela tiden att det kommer att gå bra, att många reser med bebisar till Thailand. Det är säkert bara jag som oroar mig. Och värmen.... hur ska han klara detta? Borde kanske stanna i kalla Sverige.

Äh ryck upp dig! Jag hoppas att jag kommer till ro med mina oroskänslor när vi närmar oss avresan och vi ser att lillen är lite äldre och större.

Tips och råd någon?
    Vi åker till Koh Lanta i mitten av mars och ska stanna i tre månader. Vår flicka kommer vara 4,5 månader när vi åker, och jag tänker ta med ett babyskydd till henne som man ju kan spänna fast i vilken bil som helst med bältet. Ammar du? Man brukar ju tipsa om att amma under start och landning, det hjälper för öronen.
  • MissCh
    Jensa1973 skrev 2011-01-05 12:35:17 följande:
    Hej alla

Jag har massor med nya funderingar

Vi anländer ju till Krabi Airport
    Tänkte bo ca 3 nätter i Ao Nang. Bla ta en dagsutflykt till raily, vad kostar det?

Sedan om man ska ta sig vidare till Phuket, vad är billigaste alternativet?
    Funderar på om man kan åka färja el båt av nåt slag bara att passera Phi Phi skulle göra mig nöjd,

Sedan vart lägger båten till i Phuket?

Vet att vi alla är olika, men funderar på att börja lite från södra delen och bege oss norrut för att avsluta med en vecka i Koh och lugnet som jag antar råder där.

Har alltså ca 1,5-2 veckor som jag skulle vilja spendera Inte alltför långt från ex. Patong
    Eller har jag förstått fel när jag tänker att det är där den mesta shoppingen finns? Alltså om man ledsnar på strand?

Tror ni man kan hitta bra boende där runt Karon - kamala?? mars,,

Är det svårt att förflytta sig från ex Karon om vi vill byta och på i Kamala efter 6 dagar??
    Dyrt? Är det taxi man kör på då?

Jag har så svårt att komma fram till en ev resrutt.. Tror att jag kommer ledsna och vill röra på mig. Men det är ju inte alls något jag VET...

Om ni inte vill skriva tips å ideér i tråden så inboxa mig gärna!!
    Det är billigt att åka från Ao Nang till Railey, minns inte exakt, men under 100 baht per person tror jag. Ett håll.

Vi shoppade bäst i Phuket town, men det går väl lika bra i Patong antar jag. Vi åkte taxi när vi skulle mellan olika ställen på Phuket. När det var lite längre så bokade vi med Kids on board, korta sträckor, till exempel mellan Kata och Patong så tog vi en vanligt taxi. Det är inte särskilt svårt eller dyrt att förflytta sig på Phuket i mitt tycke, jag skulle nog också vilja byta efter 6 dagar.
  • MissCh
    Ariella skrev 2011-01-06 15:02:21 följande:
    En kommentar där bara, min erfarenhet är att i många thailändska bilar och minibussar så är bältet endera för kort för att räcka runt babyskyddet eller så är det bara ett sånt där bälte som går över höften. Så det kan ju vara värt att kolla när man bokar transfer vad det är för typ av bälte.

Annars, om man ska till Koh Lanta så kan man ju boka transfer med Lanta Divers och då boka med barnstolar. Nu bokade vi inte med babyskydd just, men antar att de har det också.
    Ja, det kan ju vara lite problematiskt, och en del bilar har ju inget bälte alls. Vi har bokat med Lanta Divers, och de har bara framåtvända barnstolar. Sen tänkte jag man kanske kunde ha henne i den ibland när man åker tuktuk och sånt, det finns i vilket fall inga hjälmar till så små vad jag sett, och taxi ibland också.
    Ja ja, det är verkligen inte lätt att få till allt...
  • MissCh
    Thegran skrev 2011-01-06 16:39:10 följande:
    3000 bath om ni bokar enkel väg.
    Japp, 3000 bath var det.
  • MissCh
    Ariella skrev 2011-01-06 17:08:30 följande:
    Har de bara framåtvända stolar nu? Vi åkte med dem i mars förra året och då satt vår 10-månaders i en bakåtvänd stol. Okej, det var inte senaste snittet på stolen... men den kändes helt okej.
    Det kanske var för större barn? Så här skrev Maj-Britt på Lanta Divers till mig:
    Tack för mail och jag bekrftar detta. Vilket husnr skall ni till?
    Vi har bälteskuddar till de två äldsta och babysäten till den lilla. ( Små barnstolar upp till 13 kg, inköpta i sverige. Dock inte bakåtvända)
    Hälsningar
    Majbritt
  • MissCh
    Lycka 1 skrev 2011-01-06 18:45:41 följande:
    Låter jättebra!
    Är det för en minibuss då? Eller en bil? Vi är fyra vuxna och två barn som ska åka från Krabi flygplats till Koh Lanta. Tror ni det blir mer då?

Jag har redan mailat med Maj-Britt om andra saker så det är väl bara att maila och lägga till transfer också.
    Det är minivan! Se www.lantadiver.com/sv/Boende/Transfer-till-Koh-Lanta
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)