• MissCh

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Tullemi skrev 2011-01-24 15:42:22 följande:
    Idag har det varit jättevarmt (36 grader skuggan). Nu på kvällen så kom det är rejäl skur med tillhörande åska, men det var väl över på 20 minuter. Efteråt var det lite svalare, det kvalmiga lättade lite.
    Vet inte hur det ser ut för kommande dagar. Ibland verkade som om det räcker med en störtskur för att prognosen ska visa "oväder"

Imorgon ska vi börja packa ner våra grejer, för minibussen kommer 5.30 på onsdags morgonen och plockar upp oss. Nu har vi dagsflyg hem och det bävar jag för eftersom Lucas är fullständigt ovillig att förbli sittandes mer än några minuter och det blir ju bara nån tupplur kanske, hua.
    Hoppas ni får en bra hemresa! Och att det känns bra att komma hem tidigare än planerat. Jag tycker man ska göra som man känner, och från allra första början hade ni ju inte tänkt att stanna längre.
  • MissCh
    Ancilla skrev 2011-01-24 20:48:40 följande:
    OK då förstår jag. Jag håller med dig om att det är helt förskräckligt att betala 1500 kr för en vagnväska. Jag letade jättemycket när jag skulle ha en till en City mini- vagn. Till lsut hittade jag en STOR bad på Stadim för 99 kr som fungerade jättebra till vagnen. 11 veckor, det låter skönt. Vart skall ni bo då? Har ni eget hus eller har ni hyrt?

Ancilla
    Vilken bra grej, att använda en annan väska helt enkelt.

Jo, vi har hyrt ett hus på Koh Lanta. Jag är mammaledig och min man tar pappaledigt med de andra barnen så vi kan vara lediga den här tiden tillsammans. Min stora ska gå i svenska skolan på Koh Lanta, det är därför vi ska vara 11 veckor där, sen har vi två veckor att "åka på semester" på andra ställen innan vi åker hem.

Förresten - jag tittade in på din blogg just nu, och på vad du skrivit tidigare, och noterade några "gemensamheter". Min största flicka heter också Ester :)  Och min bästa kompis hemifrån bodde också några år i Hua Hin och gick på skola där... Det var därför jag ville åka just till Thailand första gången, för rätt länge sen nu.

Jag förstår att ni hade en härlig resa! Blir det en nästa gång snart?
  • MissCh
    Thegran skrev 2011-01-24 08:47:52 följande:
    kolla om de har cyberpoint, då kan ni köpa billiga månadskort på Laguna beach club.
    Tack, det ska jag kolla upp!
  • MissCh
    Tullemi skrev 2011-01-27 07:43:32 följande:
    Hej alla! Nu är vi hemma efter en mardrömshemresa. Barnen var jätteledsna mest hela tiden, somnade ofta precis innan vi var tvungna att väcka dem, min far och jag var trötta som grisar och grälade om det mesta. Men...vi hade tur med vår hemresa ändå. Vi bokade ju biljetterna 2 dagar innan hemresa och gjorde inga tillvall alls. Ändå fick vi sitta vid vägg med vagga till Lucas (han väger 11,5 kg ) och vi fick div saker. Kan rekommendera Air Berlin.
    Åh, vad jobbigt.. men välkomna hem! Kan tänka mig att det är skönt att vara hemma nu.
  • MissCh
    ulligulli skrev 2011-01-27 20:47:59 följande:
    Åh, är du gravidGravid? GRATTIS!!!

Man kan väl tom boka infant med babycot och återkomma med namn om jag inte minns fel?
    Nej, vi försökte det, men man kan boka infant och sen boka platserna (med bebislådan) när bebisen fötts, man behöver ange födelsedata, längd och vikt. Det går ju bra att göra så, men är det alltför nära inpå man ska resa efter bebisen fötts kan det ju vara risk att dessa platserna är slut. Enligt vår resebyrå har man dock förtur med en spädis om andra med lite äldre barn bokat där.
  • MissCh
    hag7 skrev 2011-01-28 15:34:02 följande:
    Mileasmamma: visst brukar ni vara i Kata,Karon ? tips på bra boende o hur är prisnivån där ?
    Tips på bra utflykter därifrån ?
    I Kata tycker jag att Kata Palm resort är jättefint! Centara är väldigt bra, bra standrad, bra pool etc, men inte lika mysigt i mitt tycke.
  • MissCh
    annojb skrev 2011-01-28 22:21:13 följande:
    Hej alla!

flyger till Bkk o därefter med bil vidare till koh samet om dryga veckan o är nu så nervös. dottern på 13 mån är en känslig liten dam o ovanpå det är jag flygrädd som tusan...

Ngn som kan- o vill ge lite positiv stöttning? :O)
    Hur har era barn fixat tidsskillnaden? hur mkt mat skall jag ha med på planet och är det ngn som flugit med Fritidsresor till bkk med Corsair?
    Flyger visserligen på natten både dit o hem o jag lägger  mitt hopp till att dottern sover större delen av tiden men på hemvägen skall vi upp om sthlm o lämna av folk (flyger från kphmn) så denna tur tar hela 14,5 h!! :O(
    Snälla, peppa mig! är så nervös o tyvärr negativ just nu! :O(

Milleas mamma: du kom nyss hem o vad jag förstod så är din son snart 1 år (1 mån yngre än vår dotter)... hur fixade han tidsskillnaden, både dit o nu hemma igen? vaknar han mitt i natten nu eller kom han in i rätt tid snabbt? 
    Vi flög nattflyg förra gången och det var toppen! Min minsta var iofs äldre än din, ca 22 månader, men det var inga problem faktiskt, och de sov större delen av tiden. Jag var också nervös för det innan.
  • MissCh
    Tullemi skrev 2011-01-29 15:43:42 följande:
    Du, tanken slog mig faktiskt: salmonella. Men brukar inte det smitta ganska rejält, borde inte vi fått det också? Får nog ta och googla lite. Lucas är helt avslagen trots suppar och vätskeersättning. Och han har inte kräkts upp den än iaf  *håller tummarna*.
    Jag testade positivt för både salmonella och campilobakter när jag kom från Thailand första gången (hade iofs varit ute länge, och i Malaysia och Bali också). Men mannen var inte sjuk, fick det aldrig, och vi åt och sov tillsammans hela tiden både under resan och efteråt.
  • MissCh
    annojb skrev 2011-01-29 20:46:36 följande:
    tack mileas mamma o alla ni andra som delat med er av era berättelser om hur det varit att flyga- o resa med små barn! O utan att försköna! :O) Borde bara bli bättre än vad jag i mitt eget huvud föreställer mig... är beredd på mer jobb än nöje, mer oro än njutning. ;O) snart bara en vecka kvar o jag är såå nervös! ;O(
    Det har gått jättebra varje gång vi flugit med barnen, utan att försköna, med själva barnen.
    Men däremot minns jag att jag tyckte det var tortyriskt jobbigt för mig själv att sitta och ha en nästan 2-åring i knät hela vägen från Thailand! Blodcirkulationen blir dålig och det är direkt smärtsamt, så jag sov ingenting och grät nästan ibland... försökte sätta henne i stolen lite och själv lägga mig under på golvet, men det gick inte så bra eftersom vi inte hade platser mot vägg, fick inte plats, och luften var dessutom jättedålig och dammig...
    Men är man ett par stycken som turas om är det säkert annorlunda :)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)