• MissCh

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi har fått förstörda kläder,  te x strykning på tryck på barnens kläder som smetat, en del har inte blivit rena eller blir sjaskiga i färgen. Bra om man inte är alltför rädd om dem :)
    Jag täntke vi skulle fråga dem som varit där ett tag var de är nöjda när vi kommer.

• MissCh
    Karisma skrev 2010-08-26 09:50:05 följande:
    Någon som varit i Kata? Är det bra där? Restaurangeer, shopping, lugn och ro och kanske ngt förslag på en vill att hyra.

Om någon varit både i kata och i kamala och kan berätta vilken ni föredrar och varför.

/K
    Kata var ett av våra fyra ställen på förra resan (de andra var Railey, Ao Nang och Koh Yao), och det är det enda jag inte skulle vilja åka till igen (obs nu då igen att det är en personlig synpunkt och allt beror ju på vad man gillar). Det kändes inte mysigt, trånga smutsiga trottoarer och mycket trafik, och sen ligger det mesta inte mot havet utan en stor anläggning som tar jättelång tid att gå runt ligger mellan havet och det mesta annat, det är lite tråkigt tycker jag. Ett par jättefina hotell ligger däremot precis vid stranden, och bor man där är det säkert ett annan upplevelse. Det är möjligt att stranden barnvänlig, men vi var där i lågsäsong och då var det badförbud hela tiden vi var där pga vågor och strömmar (det är säkert inte så i högsäsong), och det var det inte någon annanstans på ställena vi var på.
    Om man åker till Kata kan jag annars tipsa om det hotell som min syster bodde på, Kata Palm Resort, mycket vackert och mysigt! Om man inte vill kosta på sig något av de finaste som ligger nere vid stranden förstås, men där är ju inte så många.
    Jag kan inte jämföra Kata med några andra ställen på Phuket eftersom det är det enda vi bott på där. Men när vi körde igenom Karon kändes det mycket trevligare eftersom det var öppen mot havet med strandpromenad och så, men har inte egentligen varit där.
    Hmm, vet inte hur mycket det här tillför någon, men det är en persons upplevelse i alla fall...
  • MissCh
    Hanakana skrev 2010-08-26 19:36:48 följande:

Usch, vad ledsen jag blir, vad tråkigt... Vi har bokat 2 veckor till Kata Beach. Trodde det skulle vara ett barnvänligt och fint ställe... Åker med Thai och bor på Orchidacea Resort. Synd om man "slösar bort" pengarna på
    ett dåligt ställe. Finns det något som är positivt med Kata månntro? Någon? Vi åker i slutet av mars, är det fortfarande högsäsong då? Hoppas man kan bada lite i havet då iaf...

Oj, nu ångrar jag att skrev så snabbt innan. Det är klart att det finns massor av fint i Kata, jag jämförde ju bara mellan våra ställen och vad vi var ute efter. Orchidacea verkar jättefint, och mars är högsäsong :) Vi var där i juni. Stranden var stor och fin, och vi var där och lekte med barnen, det var ju bara det att det inte gick att bada när vi var där, så då fick stranden lite mindre betydelse. Dessutom är det ju så nära mellan ställena runtomkring så man kan variera sig enkelt, men ni kommer säkert tycka att jättebra om stranden! Min kompis var där med sin familj, och de tyckte det var toppen! Allt är ju beroende på vad var och en förväntar sig och önskar. Annat positivt var att vi åt någon av den bästa maten där, och fick den absolut bästa massagen. Ni får säket en toppenresa!
  • MissCh
    Hanakana skrev 2010-08-28 22:10:42 följande:

Tack för svaret! Så det är till Kata Noi man åker för att bada??? Är det finare strand där än Kata Beach?
    Eller varför åker man till Kata Noi? Förlåt att jag frågar, men jag har ingen aning om något av de
    ställena... Har jag förstått det rätt är det i Kata som restauranger och shopping finns... Och badar
    gör man i Kata Noi.

Nej, man kan bada på båda! Kata Noi är grannstranden precis söder om, och det kan ju vara trevligt att variera sig lite, det är lite mindre och lugnare där. Man kan gå men det är ganska behändigt att hoppa in i en tuktuk när man ska nånstans som inte är alldeles nära. Förresten, söderut längs stranden i Kata, innan man går över till Kata Noi så låg det några små mysiga restauranger precis vid stranden om man gick ner där. Där satt vi och åt en kväll när vi hade barnvakt och hörde på havet och såg när de skickade upp sådana där rislampor över vattnet... härligt!
  • MissCh
    Karolina75 skrev 2010-08-28 23:51:02 följande:
    Är det någon som har erfarenhet av att sy upp festkläder i Thailand? Vi funderar på att sy upp min brudklänning och mannens kostym inför vårt bröllop när vi ska till Koh Lanta i höst. Är det någon som vet om det finns någon bra affär med högtidskläder i Saladan?! Någon som har någon aning om vad det kan kosta? Tror ni att man törs eller är modet alltför olika så att det finns risk för missförstånd när det gäller vad man vill ha?
    Det var länge sen vi sydde upp nu, men den erfarenhet jag har är att det bra att ha tittat ut i förväg vad man vill ha. Antingen ha med sig mönster eller ett plagg man vill göra likadant. Det kan vara lite risk att få det i ett snitt som inte känns helt rätt hos oss annars, och det är svårt att förklara vad man menar om man inte kan visa något exakt.
  • MissCh

Hej, det var ett litet tag sen jag var inne här nu, säkert en vecka :)

Angående medicin och blödningar, då måste det vara samma med acetylsalicylsyra då, dvs magnecyl, albyl, treo o dyl? Det förtunnar väl också blodet? Det ger man ju inte så ofta till barn, men det kan ju vara aktuellt för en själv. Jag visste inte det om ipren innan, så det var bra info.

I övrigt angående dengue, så ska man ju inte ta myggmedel på bebisar. Men tycker inte ni att det borde vägas risk mot risk? Jag menar här i Sverige osv är det ju en sak, men det känns som det vore bättre med lite MyggA än risk för dengue?

När det gäller vagn har jag nu tänkt att ta med två vagnar! Vår bebis är bara 4,5 mån när vi åker, så att bara ha en paraplysulky känns för lite. Vi ska ha någon begagnad kombi/sittvagn med ligginsats med, som vi checkar in, och även passar på att packa ner lite bebisgrejer i (blöjor, välling). Den blir skön att ha att sova i etc för en liten bebis. Sen tar vi även en liten resesulky, förmodligen en Maclaren (efter tips i tråden) med liggläge, som vi har för det mesta när man är ute, åker tuktuk mm, och det blir bara den som vi tar med vidare. Vad tror ni om det? Tanken är att det ska vara tillåtet eftersom vi har fler barn, och den gå på min 4-åring...

• MissCh
    Smilla75 skrev 2010-09-14 12:40:28 följande:
    Åker du reguljärt så är det vanligen bara infants som får ha med en vagn, alltså under två år. Möjligen just Thai mer generösa, kolla med bolaget!
    Ja, vi åker med Thai. Dels gick det bra förra gången att ha med varsin sulky, då var barnen knappt två och knappt fem. Sen har jag frågat resebyrån, som menade att det var ok. Men man vet ju aldrig, så jag är ändå lite nervös att det ska bli strul...
  • MissCh
    Myran2007 skrev 2010-09-17 20:24:25 följande:
    Nu har vi bokat boende på koh lanta under större delen av vår resa. Det blev till sist Lanta sea house, hoppas att det är okej. Tyckte iaf det verkade så av det man kunnat läsa på nätet. Sen har vi 3 nätter som vi antagligen kommer att vara i Ao nang. Är det någon som har tips på bra boende där? Vill gärna ha pool.
    Golden beach resort!
  • MissCh

Wera75 skrev 2010-09-21 21:32:35 följande:

hej,

har varit inne i tråden tidigare- tack för tips och faktaSkrattande

Nu en fundering vi har, åker till Koh Lanta i januari, stannar en månad. Har två små tjejer som då är 1 år och 2½ år- alltså behöver vi vagn med oss... Hur ska man tänka, har ju en dubbelvagn (Baby Travel), där de ligger bra och är lätt att köra, men får man överhuvudtaget med den (flyger Thai)?? Eller ska vi leta dubbelsulky.., eller två?? Hur skulle ni tänkt o resonerat.., tacksam för hjälp!!

Vi ska för övrigt bo på DR, har sett att fler valt detta hotell, kul o höra vad ni tycker.

Två vagnar defintivit tycker jag. Det är ju rätt bökigt med en dubbel på smala trånga trottoarer och om man vill ta en tuk-tuk... Våra två var lite äldre sist, 1,5 och 4,5, men vi hade två vagnar.
  • MissCh
    hag7 skrev 2010-10-26 08:14:25 följande:

TessaG:Dr Lanta verkar ju bra , nån mer som har bott där vad tycker ni ? Bor det svenskar där också , är ju kul omdet är blandat men gärna lite barn i ung.samma ålder som våra 2o 4 år gamla.
    Var på Klong Dao är det bästa att bo ?Nån mer som ska åka till Lanta i mars ?

N

Vi ska till Klong Dao, åker den 16 mars och sen hem 15 juni - så vi är där halva mars. Vi har hyrt hus på Southern.
    Det finns nog mycket barn i den åldern i Klong Dao skulle jag tro. Våra ska på en av skolorna, och de kommer vara ca 7,5, 4,5 och 4 månader när vi kommer.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)