• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Tullemi skrev 2011-03-27 14:18:30 följande:
    Nja, jag tillhör nog gruppen som inte hittar nåt direkt att köpa i Thailand. Man tröttnar fort på kopieförsäljningen och vissa saker är av halvkass kvalitet. Men samtidigt har maken några T-shirtar i garderoben som hållit sig jättebra, så visst finns det en del bra grejer också. Jag är inte så intresserad av kopier, men har man inget emot det så finns det att handla. Men jag tycker inte att det var så himla billigt i år (Phuket)
    Det finns gott om orginal också, speciellt i bkk.
  • Thegran
    Zandra E skrev 2011-03-27 14:44:38 följande:
    Jag har själv en fråga....jag har varit i thailand 3 ggr innan...men utan barn och man tar ju sig runt mycket med tuktuk och taxi.......hur fungerar det när man inte har bil-barnsstol?...Ska resa nästa år i januari och då e min lille kille lite över året!
    Ja..man släpper på säkerheten en hel del. Gör man inte det är det i stort sett omöjligt att ta sig runt.
    Vi åkte bil (både med dottern i bilstol vissa längre sträckor, men även med henne i famen eller bredvid oss) på bilflak och tuktuk..Hade hjälm på dottern, räcker inte långt om olyckan är framme men bättre än ingenting iaf.

livsfarligt, men iaf mitt säkerhetstänk där borta blir helt annorlunda än hemma...
  • Thegran
    Thegran skrev 2011-03-27 16:58:37 följande:
    Ja..man släpper på säkerheten en hel del. Gör man inte det är det i stort sett omöjligt att ta sig runt.
    Vi åkte bil (både med dottern i bilstol vissa längre sträckor, men även med henne i famen eller bredvid oss) på bilflak och tuktuk..Hade hjälm på dottern, räcker inte långt om olyckan är framme men bättre än ingenting iaf.

livsfarligt, men iaf mitt säkerhetstänk där borta blir helt annorlunda än hemma...
    och så mutar man chauffören så han kör luuuungt och försiktigt!
  • Thegran
    Emelie80 skrev 2011-03-27 20:18:53 följande:

Ni som varit borta länge och behövt betala räkningar utomlands, hur har ni gjort??
    Har ni någon släkting hemma som fixat det eller ni har tagit med era bankdosor?
    För visst borde bankdosorna fungera även utomlands??
    Tror jag har hjärnsläpp.... =)

bankdosorna fungerar utomlands.
    vi betalade det mesta via autogiro eller e-faktura.
    hyran betalade vi in redan innan vi åkte, och de få räkningar som blev kvar mailade mina föräldrar över all uppgifter om så betalade vi dem via internetbanken.
  • Thegran
    Lycka 1 skrev 2011-03-29 12:18:43 följande:
    Här kommer en väderrapport från oss!

Vi flydde Koh lanta tidigare idag. Det har regnat i över en veckas tid. Sedan i söndags verkligen öser det ner och det blåser mer och mer. Storm med andra ord. Restaurangerna stänger och det ser öde ut.
    Efter att läst om att folk blivit evakuerade från andra öar i sydöstra thailand pga av översvämning och 4m höga vågor så ville vi inte vara kvar längre.
    Vi ville bara in till fastlandet.

Vi bokade snabbt en minibuss via Lanta divers med barnstolar och åkte till Krabi. Där var det ingen rolig syn. Översvämning! Visa vägar är avstängda och ser mer ut som floder.
    Åkte vidare till Ao nang till ett hotell våra vänner bokat men väl där så var det översvämat! Vi stannade ett tag och fick mat och sen blev vi skjutsade till ett annat hotell högre upp. Här är vi nu!

Allt är blött, det spöregnar hela tiden men här är det ingen översvämning.
    Just nu vill vi bara hem! Men vi ska inte hem förren 9 april. Fortsätter det så här så veta 17 om vi kan ta oss tillbaka till flygplatsen i Krabi.

Någon som är på Phuket nu? Hur är vädret? Värt att ta sig dit?
    Ni kan inte ta er upp mot BKK redan nu? där finns mycket att göra, så ni lär kunna fördriva tiden som är kvar.

Låter jättejobbigt med sånt väder!
  • Thegran
    Tullemi skrev 2011-03-29 18:18:40 följande:
    Vad konstigt det kommer att kännas att inte åka till thailand i vinter . Visst var sista resan ganska jobbig tidvis, men det har jag nästan glömt och jag vill gääärna åka igen. Fast jag vet verkligen inte var, för Phuket är vi färdiga med nu. Jaja, jag har ju ett helt år på mig att fundera innan det kan vara dax att beställa
    vi ska också hoppa över det i vinter...känns lite trist, men landet finns ju kvar längre fram med.
  • Thegran
    Tullemi skrev 2011-03-29 21:21:37 följande:
    Tessa: så ni har bestämt er nu? Det är ju som du säger: det funkar fint att resa till nästa vinter, 2011-20120 . Hur mår du och magen då?
    Vi mår fint :) Börjar bli tjock :)

Vi planerar just nu att åka nov - 2012, men det hinner väl säkert ändras.
  • Thegran
    Tullemi skrev 2011-03-30 08:39:55 följande:
    Lanta igen? Vem vet, vi kanske ses där då
    Kul med magen kan sakna det lite, men jag är färdig med barnafödandet nu
    ja, blir nog garanterat Lanta. Speciellt sen när vi kommer ha två barn med oss. Känner oss hemma där, känner folk, hittar, vet vart man inte ska bo etc :)
    får förmodligen med en kompis och hans dotter också verkar det som.

Ja, gravidmage är mys :) Fast inte att kräkas ;) Men det ger sig väl det med nån gång!
    Tror nog att jag nöjer mig med två jag med, man ska ju ha tid för de små också :)

Nu har vi fullt upp här hemma. tenta imorgon, praktik from v.15 och 5 veckor framåt. Flytt om några veckor...helt slut.
  • Thegran

Kan inte citera med iphonen, men testan l, vi har bestämt oss för att vänta tills bebisen är lite äldre.

Vi har fortf kvar biljettreserveringen, så vi kan ju ändra oss men nu lutar det åt att skjuta upp resan ett år.

• Thegran
    Mamma Tes skrev 2011-03-31 08:14:21 följande:
    Aha. Själva så måste vi åka innan bebben är 1 år så att vi båda ska kunna vara lediga så länge. Då är jag föräldraledig men tar inte ut några dagar alls och så tar sambon ut dagar istället.
    ok, vi kan inte vara borta allt för länge ändå, så för oss kvittar det.
    Har hund, som jag inte vill lämna bort för länge...6 veckor var egentligen alldeles för länge det - som vi saknade honom! Nu börjar han bli till åren också, så några långresor medan han finns kvar blir det inte.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)